طالبان مانع اجرای برنامه سراسری واکسیناسیون سرخک در افغانستان شد

تنها در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۵ هزار کودک مشکوک به ابتلا به سرخک در افغانستان ثبت شده است

در حال حاضر موارد ابتلا به بیماری سرخک در افغانستان به صورت بی سابقه‌ای افزایش یافته است-ROB ELLIOTT / AFP

درحالی‌که موارد ابتلا به بیماری سرخک در میان کودکان افغان روزبه‌روز در حال افزایش است، وزارت بهداشت طالبان از واکسیناسیون سراسری سرخک در این کشور جلوگیری کرد. این برنامه سراسری باید از ۱۰ روز قبل در افغانستان آغاز می‌شد، اما تا امروز خبری از اجرای آن نیست. یک منبع آگاه در وزارت بهداشت افغانستان به شرط فاش نشدن نامش به ایندپندنت فارسی گفت وزیر بهداشت که عضو گروه طالبان است اجازه نداد برنامه سراسری تزریق واکسن سرخک در افغانستان انجام شود و دستور داد که تنها در ۴۸ شهرستان که آمار ابتلا به سرخک میان کودکان بالا است واکسن تزریق شود.

این منبع آگاه افزود دلیل اصلی ممانعت وزیر بهداشت افغانستان با این برنامه، نبود دارو در مراکز بهداشتی افغانستان است. این منبع آگاه گفت: «قلندر عباد، سرپرست وزارت بهداشت افغانستان به موسسات خارجی که می‌خواهند هزینه لازم برای تزریق واکسن سرخک و فلج کودکان (پولیو) را پرداخت کنند، اطلاع داد که مراکز درمانی افغانستان از هرگونه داروی موردنیاز خالی شده است، اما شما پول هنگفتی را برای تزریق واکسن هزینه می‌کنید.»

این منبع گفت که سرپرست وزارت بهداشت طالبان به سازمان جهانی بهداشت، بنیاد جهانی واکسن (GAVI) و همچنان بنیاد بل- ملیندا گیتس که برای افغانستان واکسن تهیه می‌کنند گفت سالانه میلیون‌ها دلار را صرف تهیه واکسن می‌کنید، درحالی‌که تمامی مراکز خدمات بهداشتی در افغانستان از دارو خالی شده‌اند و هیچ کمکی به این مراکز نمی‌شود. به همین دلیل اجازه تزریق واکسن تنها در ۴۸ شهرستان افغانستان که آمار ابتلا به سرخک بالا است، داده می‌شود.

خبرنگار ایندیپندنت با جاوید هژیر، سخنگوی این وزارتخانه تماس گرفت، اما هیچ پاسخی دریافت نکرد. سخنگوی وزارت بهداشت طالبان حدود ۱۰ روز قبل به رادیو آزادی گفته بود که برنامه سراسری تزریق واکسن سرخک، پولیو و کرونا با شروع ماه مارس آغاز می‌شود ولی تاکنون اجرا نشده است. به گفته این منبع تزریق واکسن در افغانستان بخشی از بسته خدمات بهداشتی است و در هر مرکز درمانی انجام می‌شود، اما به دلیل آمار بالای بعضی از بیماری‌ها در افغانستان مانند فلج اطفال و سرخک که کودکان را هدف قرار می‌دهد، اتحادیه جهانی واکسن، سازمان جهانی بهداشت و بنیاد بیل- ملیندا گیتس، هرساله بودجه جداگانه‌ای را برای واکسیناسیون در اختیار وزارت بهداشت افغانستان می‌گذارند، این بودجه به صورت غیر اختیاری (OFF BUDGET) در دسترس وزارت بهداشت قرار می‌گیرد که تنها برای انجام برنامه واکسن قابل استفاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در افغانستان سالانه میان هشت الی ۱۰ برنامه سراسری تزریق واکسن پولیو صورت می‌گیرد و هر سه سال یک‌بار هم واکسن سرخک برای کودکان تزریق می‌شود. بودجه‌ای که برای تامین واکسن پولیو مصرف می‌شود بین چهار الی هفت میلیون دلار متغیر است؛ یعنی اگر برنامه سراسری باشد حدود ۷.۵ میلیون دلار هزینه می‌شود؛ اما اگر برای یک بخش از افغانستان برنامه‌ریزی شود تا چهار میلیون دلار هزینه دارد؛ برای برنامه واکسن سرخک نیز حدود ۱۰ میلیون دلار هزینه می‌شود.

این منبع افزود که آخرین برنامه واکسن سرخک در سال ۲۰۱۸ اجرا شد. در اوایل ۲۰۲۱ طرح پیشنهاد وزارت بهداشت برای برنامه واکسن سرخک به سازمان بهداشت جهانی فرستاده شد؛ اما تایید آن در زمان سلطه طالبان صورت گرفت و قرار شد حدود ۱۴.۲ میلیون کودک در سراسر افغانستان واکسن سرخک را تزریق کنند. بر اساس شاخص سنجش سازمان ملل متحد که جمعیت افغانستان را نزدیک به ۴۰ میلیون اعلام می‌کند حدود ۱۴.۲ میلیون این جمعیت را کودک زیر ۱۰ سال تشکیل می‌دهند ؛ اما حالا با ممانعت وزارت بهداشت تنها حدود ۳ میلیون کودک این واکسن را تزریق خواهند کرد.

در حال حاضر موارد ابتلا به بیماری سرخک در افغانستان به صورت بی سابقه‌ای افزایش یافته است. کرسشن لندمایر، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی به رسانه‌ها گفت روند ابتلا به سرخک در افغانستان از اوت سال گذشته افزایش زیادی داشته است. به گفته لندمایر، در هفته سوم ماه ژانویه امسال ابتلا به سرخک ۱۸ درصد بود؛ اما در هفته چهارم به ۴۰ درصد رسید. به گفته سازمان بهداشت جهانی تنها در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۵ هزار کودک مشکوک به ابتلا به سرخک در افغانستان ثبت شده است که از این میان ۱۵۶ تن جان خود را ازدست‌ داده‌اند. نگرانی اصلی این است که در صورت تداوم ممانعت امارت طالبان با برنامه سراسری واکسیناسیون سرخک، این بیماری جان کودکان بیشتری را در افغانستان بگیرد.

 

بیشتر از جهان