مولوی عبدالحمید: رابطه مردم و جمهوری اسلامی ایران به «بن‌بست» رسیده است

«هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که از جانب خدا برای امر حکومت انتخاب شده است»

مولوی عبدالحمید، امام‌ جماعت مسجد مکی زاهدان و روحانی منتقد جمهوری اسلامی، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۸ بهمن‌، وضعیت کنونی کشور را به «قیامت» تشبیه کرد و خواستار برگزاری همه‌پرسی برای تعیین نوع حکومت در ایران شد.

مولوی عبدالحمید، در ادامه سخنرانی‌های انتقادآمیز هفتگی‌اش به «اختلاف بزرگ» و «شکاف» میان مردم ایران و حاکمیت اشاره کرد و گفت که این اعتراض‌ها از چندین سال پیش شروع شده‌اند اما الان اوج گرفته‌اند و ملت تغییرات می‌خواهند.

او در خطبه‌های نماز جمعه به بیان راهکارهای خود برای «برون‌رفت از مشکل و خروج‌ از بن‌بست» پرداخت و از حاکمیت خواست که طبق «سنت قرآن، حدیث و سیره پیامبر اسلام» که هر وقت اختلافی پیش‌ می‌آمد از دو طرف فردی را به‌عنوان حکم انتخاب می‌کردند، به «حکمیت» تن دردهد.

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنانش به علی خامنه‌ای کنایه زد و با بیان اینکه «هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند از جانب خدا برای امر حکومت تعیین شده» تاکید کرد که حاکم را مردم تعیین می‌کنند و این مردم هستند که حق دارند سرنوشت خود را تعیین کنند.

امام جماعت اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه رابطه میان مردم و حکومت به «بن‌بست» رسیده است، بار دیگر خواستار برگزاری همه‌پرسی برای تعیین نوع حکومت در ایران شد و گفت:« ما باید تابع رأی اکثریت باشیم.»

مولوی عبدالحمید این اقدام را «بهترین راه برون‌رفت از بن‌بست کنونی» دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با بیان اینکه مشکلات اقتصادی، استرس و اضطراب کنونی مردم به «قیامت» شباهت دارد، از اینکه مسئولیت‌های دولتی به افراد شایسته، توانمند و کاردان سپرده نشده است، انتقاد کرد و گفت: «سپردن مسئولیت‌ها باید بر اساس لیاقت و ضابطه باشد نه رابطه. وقتی پست‌ها بر اساس لیاقت افراد تقسیم نشود، خیانت در امانت صورت گرفته است و هرج و مرج خواهد شد.»

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، به طرح موسوم به «مولدسازی دارایی‌های دولت» نیز انتقاد کرد و گفت: «حاکمیت و دولت، صاحب اموال کشور نیستند. این اموال مال مردم است و دولت امانت‌دار آن است.»

مولوی عبدالحمید به تصمیم‌گیری هیئت هفت‌نفره برای فروش دارایی‌های دولت اشاره کرد و افزود که مردم ایران خاطره تلخی از خصوصی‌سازی دارند چراکه در سال‌های گذشته به نام خصوصی‌سازی خیلی از شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ را به فروش گذاشتند و افراد و ارگان‌های بانفوذ آمدند این‌ها را ارزان‌تر از قیمت واقعی خریداری کردند، حال‌آنکه این‌ها ثروت و سرمایه ملی و دارای ملت‌اند.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان گفت که مولدسازی برای مردم ایران دغدغه ایجاد کرده است و منتقدان آن فقط ملت ایران‌ نیستند و این طرح حتی در بدنه حاکمیت و مجلس هم منتقدانی دارد. او به دولت توصیه کرد کسری بودجه خود را از طریق دیگری تامین کند.