خاکسپاری مریم آروین در سیرجان: افشاگری درباره نقش «دادستان» در بازداشت وکیل جوان

بستگان مریم آروین در مراسم خاکسپاری این وکیل معترضان گفتند که او نزدیک به یک ماه با «قرار بازداشت موقت از طرف دادستان بی‌سواد» سیرجان بازداشت بوده است

پیکر مریم آروین، وکیل جوانی که پس از پذیرش وکالت شماری از معترضان، خود نیز بازداشت شده بود و کمتر از دو ماه پس از آزادی، به شکل ناگهانی و مبهم جان‌ باخت، در شهر سیرجان به خاک سپرده شد. بستگان این وکیل در جریان مراسم خاکسپاری، نقش «دادستان بی‌سواد سیرجان» و تهدیدهای نیروهای امنیتی علیه این وکیل جوان از جمله تلاش برای «ابطال پروانه وکالت» او را فاش کردند.

در مراسم خاکسپاری مریم آروین جمعی از مردم، بستگان و شماری از وکلا نیز حضور داشتند و برخی از بستگان این وکیل جوان بخشی از اقدام‌هایی را که برای فشار و آزار این وکیل از طرف دادستان سیرجان و دستگاه‌های امنیتی اعمال شده بود، بیان کردند.

یکی از بستگان مریم آروین در مراسم خاکسپاری این وکیل، گفت که مریم آروین نزدیک به یک ماه بازداشت بود و زندان را به‌دلیل «صدور قرار بازداشت موقت از طرف دادستان بی‌سواد» تحمل کرد، در حالی‌که این قرار برای افراد با جرایم خطرناک صادر می‌شود.

او در ادامه گفت با پیگیری خانواده‌ مریم آروین سرانجام قرار بازداشت موقت صادره از طرف دادستان سیرجان لغو و این وکیل آزاد شد، اما در حالی که هنوز حکمی از طرف دادگاه صادر نشده بود، درصدد برآمدند تا «پروانه وکالت» مریم آروین را ابطال و لغو کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مریم‌السادات آروین که دفتر وکالت او در شهر بابک استان کرمان قرار داشت، در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی وکالت شماری از معترضان بازداشت‌شده را قبول کرد و بارها به دادستانی سیرجان برای پذیرش وکالت بازداشت‌شدگان و ورود به این پرونده‌ها مراجعه‌ کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این وکیل جوان پس از این مراجعه‌ها مورد تهدید قرار گرفته بود و سرانجام بازداشت شد. علاوه بر مریم آروین، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای چند روز، مادر او را نیز بازداشت کرده بودند.

مجید شعبانی، وکیل و عضو کانون وکلای استان کرمان، روز ۲۱ آذرماه اعلام کرد که مریم آروین به قید کفالت آزاد شده است.

با این حال، نیروهای امنیتی و قضایی استان کرمان بدون تشکیل دادگاه و صدور حکم قضایی، کانون وکلای استان کرمان را تحت فشار قرار داده بودند تا پروانه وکالت مریم آروین را لغو و ابطال کند.

کمتر از دو ماه پس از آزادی مریم آروین، کانون وکلای کرمان در اطلاعیه‌ای از درگذشت این وکیل جوان خبر داد.

در اطلاعیه کانون وکلای کرمان بدون اشاره به چگونگی جان باختن این وکیل آمده بود: «با تاثر فراوان درگذشت همکار محترم، سرکار خانم مریم السادات آروین را عرض تسلیت داشته و از خداوند منان برای آن مرحومه آرزوی علو درجات و غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان ایشان صبر جمیل مسئلت می‌نمائیم.»

از سوی دیگر، محسن نیک‌ورز، دادستان سیرجان، در مصاحبه با خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، گفت: «مریم‌ السادات آروین، از وکلای رسمی دادگستری و دانشجوی دوره دکتری بوده که در شهرستان سیرجان به صورت پاره‌وقت مشغول تدریس بود و پنجم آذرماه در جریان اغتشاشات بازداشت شد و پس از تحقیقات و جمع‌آوری مستندات، در ۲۲ آذرماه، قرار بازداشت وی تقلیل یافته و با معرفی کفیل آزاد شد.»

دادستان سیرجان مدعی شد که مریم آروین «در ۱۷ بهمن ماه به زندگی خود پایان داده است و علی‌رغم انتقال به بیمارستان از طرف خانواده، تلاش‌های کادر درمان جوابگو نبوده و وی جان باخته است».

محسن نیک‌ورز مدعی شد که این وکیل جوان در «دومین اقدام به خودکشی» جان خود را از دست داده است و افزود: «پرونده مریم آروین پس از صدور حکم از سوی دادگاه بدوی مورد اعتراض قرار گرفته و تاکنون در دادگاه تجدیدنظر در حال بررسی بوده است‌» و قرار بوده شامل «عفو» شود.

دادستان سیرجان گزارش‌ها درباره ارتباط فشارها و تهدیدهای نیروهای امنیتی و دادستانی با جان باختن مریم آروین را رد کرد و آن را «موج‌سواری رسانه‌های دروغ‌پرداز بر ماجراهای ساختگی» عنوان کرد و افزود: «این دروغ‌ها و شایعات به هیچ عنوان مورد پذیرش مردم قرار نخواهد گرفت».

مقام‌های قضائی و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی تاکنون برای بیان دلیل کشته شدن بسیاری از معترضان و بازداشت‌شدگان از عناوینی چون «سقوط از ارتفاع»، «خودکشی»، «خودآسیب‌رسانی»، «مسمومیت»، «تصادف» و عناوین مشابه استفاده کرده‌اند.