ادامه مرگ بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر پس از آزادی؛ این‌بار مریم آروین

مقام‌های قضایی ادعا کرده‌اند آروین «سابقه خودکشی» داشته است

مریم آروین پنجم آذر به دلیل ارائه مشاوره به خانواده زندانیان، بازداشت و ۲۲ آذر به قید کفالت آزاد شده بودــ @darushmemar

یکی دیگر از بازداشت‌شدگان مرتبط با اعتراض‌های سراسری ایران مدتی پس از آزادی از زندان جان باخت. رسانه‌ها هویت او را مریم آروین، وکیل دادگستری، اعلام کردند.

محسن نیک‌ورز، دادستان انقلاب سیرجان، علت مرگ این وکیل جوان را «خودکشی» دانست و مدعی شد آروین در سال ۱۴۰۰ هم تلاشی «ناموفق» برای خودکشی داشت.

روابط عمومی کانون وکلای کرمان گزارش‌ها درباره مرگ این وکیل را تایید کرد اما حاضر نشد درباره علت آن توضیحی ارائه کند.

مریم آروین پنجم آذر به دلیل ارائه مشاوره حقوقی به خانواده زندانیان با ضرب‌وشتم ماموران امنیتی بازداشت و ۲۲ آذر به قید کفالت آزاد شد. برخی منابع خبری گزارش کرده‌اند آروین زمانی که در صحن دادگاه مشغول دفاع از موکلانش بود، با هجوم ماموران دستگیر شد.

علت دقیق خودکشی این وکیل دادگستری نیز همچون محسن جعفری‌راد، عرشیا امام‌قلی‌زاده، یلدا آقافضلی و هستی حسین‌پناهی در هاله‌ای از ابهام است.

محسن جعفری‌راد، روزنامه‌نگار، نویسنده سینمایی، منتقد و کارگردان سینما و مستندساز اهل رودسر، چهارم آبان در کرج بازداشت و پس از ۱۰ روز با قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد. چند روز بعد، رسانه‌ها خبر درگذشت او را منتشر کردند.

عرشیا امام قلی‌زاده علمداری پسر نوجوان ۱۶ ساله ساکن جلفا بود که به‌ دلیل «عمامه‌پرانی» بازداشت شد و دو روز بعد از آزادی خودکشی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یلدا آقافضلی هنرمند و معترض ۱۹ ساله‌ای بود که در جریان خیزش ۱۴۰۱ در تهران بازداشت شد و پنج روز پس از آزادی درگذشت.

هستی حسین‌پناهی، دانش آموز ۱۶ ساله اهل شهرستان دهگلان، هم در پی فشار نهادهای امنیتی و تهدید به اخراج از مدرسه به دلیل پاره کردن عکس روح‌الله خمینی، خودکشی کرد و جان باخت.

خودکشی برخی بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر در ایران به موضوعی جنجالی و پرحاشیه تبدیل شده است و برخی معتقدند این اقدام در پی آزار و اذیت‌های روحی و روانی و جسمی و تعرض‌ جنسی به معترضان در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها صورت می‌گیرد.

در ماه‌های اخیر، گزارش‌های قابل‌توجهی هم در دسترس است که بر اساس آن‌ها، گفته می‌شود ماموران سرکوب از فاصله نزدیک به اندام جنسی زنان شلیک و حین بازداشت یا در بازداشتگاه‌ها به برخی از دختران و زنان معترض تجاوز کرده‌اند. یک سند افشا‌شده از سازمان زندان‌های حکومت ایران هم که به‌تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد نیروهای سپاه پاسداران در جریان بازداشت دو تن از معترضان زن در تهران به‌ آن‌ها تجاوز کرده‌اند. نام این دو مامور سپاه علیرضا صادقی و علیرضا حسینی اعلام شده است و گفته می‌شود بازداشت شده‌اند.

دامنه آزار و اذیت جنسی زنان معترض در ایران البته بسیار فراتر از این موارد است و حاکمیت از این روش هم برای ارعاب زنان و دختران بهره می‌برد و هرگز حاضر نیست مسئولیت آن را برعهده بگیرد.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید، لطفا با اورژانس اجتماعی در ایران با شماره تلفن ۱۲۳، در  افغانستان، ۱۲۰ و در آمریکا و کانادا، ۹۱۱ تماس بگیرید.