لباس تاج‌گذاری شاه چارلز چه پیامی در مورد سلطنتش دارد؟

پادشاه جدید ممکن است به جای «جوراب ساق‌بلند ابریشمی و شلوار چسبان» یونیفرم نظامی‌ بپوشد

معلوم نیست شاه چارلز تصمیم دارد تمام رداهایی را که معمولا در طول مراسم لازم است بپوشد یا نه-facebook/TheBritishMonarchy

مراسم تاج‌گذاری شاه چارلز سوم بهار امسال در یک آخرهفته‌ طولانی پر از رویدادهایی به مناسبت این مراسم، برگزار خواهد شد.

پادشاه جدید که پس از مرگ مادرش، ملکه الیزابت دوم، در ۸ سپتامبر ۲۰۲۲، بر تخت نشست، صبح شنبه ۶ مه در کنار ملکه‌همسر کامیلا تاج‌گذاری خواهد کرد.

کاخ باکینگهام اعلام کرده که این مراسم «یک مراسم مذهبی رسمی و همچنین مناسبتی برای برپایی جشنی مجلل» خواهد بود که «بازتاب‌دهنده نقش امروز پادشاه و نگاه به آینده است».

این تاج‌گذاری «در سنت‌های دیرینه و مجلل ریشه خواهد داشت»، اما طبق گزارش‌ها، پادشاه قصد دارد سنت‌ها را حداقل در یک زمینه کنار بگذارد: لباس تاج‌گذاری‌اش.

پادشاهان بریتانیایی در طول تاریخ، در مراسم تاج‌گذاری‌ خود لباس‌هایی سنتی مانند جوراب ساقه‌بلند و شلوار چسبان ابریشمی، رداهای نفیس از جنس مخمل، ابریشم، پارچه گلدار دمشقی (دیماس)، خز قاقم و قباهایی پر از گلدوزی به تن کرده‌اند.

با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که شاه چارلز ترجیح می‌دهد به جای آن‌ها برای مراسمش، لباس نظامی‌ خود را بپوشد. روزنامه سان (The Sun) از یک منبع نقل کرده است که دستیاران ارشد کاخ معتقدند «شلوار چسبان زیادی قدیمی به نظر می‌رسد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماریان کووی، مشاور امور سلیقه و سبک لباس، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت اگر پادشاه از (پوشیدن) لباس‌های سنتی پیشینیان چشم‌پوشی کند، «نقطه عطفی تاریخی» را رقم می‌زند که تاج‌گذاری او را متمایز می‌کند.

او می‌گوید: «توجه به این نکته مهم است که طبق گزارش‌ها [پادشاه] برخلاف حاکم قبلی، مادرش، در این مراسم چند بار لباس عوض نخواهد کرد.»

ملکه فقید برای تاج‌گذاری‌اش در روز ۲ ژوئن ۱۹۵۳ یک پیراهن ساتن دوشس سفید مجلل مزین به هزاران مروارید کوچک، پولک و کریستال پوشیده بود. این پیراهن را نورمن هارتنل، خیاط بریتانیایی، دوخته بود و علاوه بر نماد کشورهای درون بریتانیا، نمادهای هفت کشور مستقلی را داشت که او ملکه آن‌ها بود.

ملکه فقید در طول مراسم «تدهین»، که به درخواست علیاحضرت از تلویزیون پخش نشد، پیراهن کتان سفید ساده‌ای به تن داشت که پیراهن مخصوص تاج‌گذاری را کاملا پوشانده بود.

رداهای تاج‌گذاری در طول تاریخ از پایه‌های اصلی مراسم تاج‌گذاری بوده‌اند، از جمله ردای مخملی زرشکی حکومتی (Robe of State) یا ردای مجلس (Parliament Robe)، ردای بسیار ساده‌تر کلوبیوم سیندونیس (Colobium Sindonis) که به زبان لاتین به معنی «تونیک کفن» است، ردای طلایی ابریشمی و تور سوپرتونیکا، ردای سلطنتی (روب رویال) که نمادهای ملی بر آن گلدوزی شده‌اند و ردای ممالک (Robe of Estate)، ردایی به طول ۶.۵ متر که از مخمل ابریشم بنفش و خز قاقم تهیه شده است.

معلوم نیست آیا شاه چارلز تصمیم دارد تمام رداهایی را که معمولا در طول مراسم لازم است، بپوشد یا نه. به گفته بریتانیای تاریخی (Historic UK)، اگر این تصمیم را بگیرد، احتمالا به‌جز سوپرتونیکا و ردای سلطنتی، مجموعه‌ای جدید از رداهایی را که مخصوص او تهیه شده‌اند، خواهد پوشید.

 به باور کووی، پوشاک انتخابی شاه برای این مراسم بی‌شک نشانگر دوران جدیدی در سلطنت بریتانیا خواهد بود.

او توضیح می‌دهد: «کاخ باکینگهام از منظر نشانه‌آفرینی هم سعی دارد این پیام را به ما بدهد که سلطنت نهادی آینده‌اندیش و انعطاف‌پذیر است که می‌فهمد در دوران و روزگار متفاوتی به سر می‌بریم؛ دوره‌ای که شاخصه‌اش دسترس‌پذیر بودن و ارتباط برقرار کردن است و در پی بیان این موضوع از طریق نحوه لباس پوشیدن شاه است.»

کووی می‌افزاید: «در روزگاری که رسانه‌هایی از نوع دیجیتال و اجتماعی آن را مستند می‌کنند و مکالمه برمی‌انگیزند، منطقی است که سلطنت به صورت نهادی دسترس‌پذیر و همگام با روزگار بازآرایی شود.»

کووی اضافه می‌کند شاه چارلز با انتخاب یونیفورم نظامی به جای جوراب‌ ساقه‌بلند ابریشمی و لباس‌های وزین، می‌تواند گسستن خود از «طرز تفکری» را «که دیگر برای بسیاری از مردم قابل فهم نیست»، به نمایش بگذارد.

«یونیفورم نظامی که (طبق گزارش‌ها) برایش اولویت قائل خواهد شد، پوششی متعارف است که محدود به زمان و دوره‌ای خاص نیست. نه‌تنها نشانگر سنت و کبکبه و دبدبه نهاد سلطنت است که در برابر موج تغییرات روزگار هم پایدار است و انسجام دوران‌های آینده را تضمین می‌کند. بنابراین احتمال دارد در تاج‌گذاری‌های آینده نیز پوشیدن لباس نظامی به روال تبدیل شود.»

او می‌افزاید اگر شاه چارلز در تاج‌گذاری خود لباس سنتی نپوشد، جهانیان «امیدوار می‌شوند سلطنت او (و شاهان آینده) امروزی‌تر، دسترس‌پذیر‌تر، دارای ارتباط‌پذیری آسان‌تر و تماس بهتر با روزگار کنونی ما خواهد بود».

«سبک جدید لباس انتخابی در تاج‌گذاری آینده به ما گوشزد می‌کند سلطنت این شاه و شاهان آینده به دنبال ارتباط‌‌پذیری بهتر و برقراری ارتباطی صمیمانه‌تر با توده‌ها است.»

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی