همه‌چیز درباره مراسم تاجگذاری شاه چارلز سوم

کاخ باکینگهام تاریخ «مراسم جمع‌وجور» پادشاه را اعلام کرد

چارلز تقریبا ۷۰ سال پس از روز تاجگذاری ملکه مادرش تاجگذاری خواهد کرد-facebook-/TheBritishMonarchy

کاخ باکینگهام اعلام کرده است که تاجگذاری شاه چارلز سوم روز شنبه، ششم ماه مه ۲۰۲۳، برگزار می‌شود.

کاخ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کاخ باکینگهام خشنود است که اعلام کند تاجگذاری اعلیحضرت پادشاه روز شنبه، ششم مه ۲۰۲۳، برگزار خواهد شد.»

«مراسم تاجگذاری در وست مینستر ابی (Westminster Abbey) لندن برگزار می‌شود و اسقف اعظم کانتربری (Canterbury) آن را اجرا خواهد کرد.»

«در این مراسم اعلیحضرت شاه چارلز سوم در کنار ملکه همسر تاج بر سر خواهد گذاشت.»

«این تاجگذاری در عین ریشه داشتن در سنت‌های دیرینه و مجلل، نقش امروز پادشاه را منعکس می‌کند و به آینده چشم دارد.»

آخرین باری که بریتانیا مراسم تاجگذاری برگزار کرد، ۷۰ سال پیش بود؛ زمانی که ملکه در دوم ژوئن ۱۹۵۳ در ۲۷ سالگی تاج بر سر گذاشت.

پیش از آن، مراسم تاجگذاری پدرش، شاه جورج ششم، ۱۶ سال قبل از آن، در سال ۱۹۳۷ برگزار شد که علیاحضرت فقط ۱۱ سال داشت.

اینجا همه چیزهایی که در مورد تاجگذاری آتی شاه چارلز می‌دانیم، آورده شده است.

تاجگذاری شاه چارلز سوم چه زمانی خواهد بود؟

شاه چارلز سوم در روز شنبه ششم مه ۲۰۲۳ در کنار همسرش کامیلا، ملکه همسر، تاجگذاری خواهد کرد.

این مراسم در وست مینستر ابی لندن برگزار می‌شود که پیش‌بینی می‌شود دو هزار مهمان در آن حضور یابند؛ تقابلی شدید با مراسم تاجگذاری ملکه در سال ۱۹۵۳ که در آن هشت هزار مهمان شرکت داشتند.

او در نوامبر ۲۰۲۲ به ۷۴ سالگی می‌رسد و مسن‌ترین فردی در تاریخ بریتانیا خواهد بود که تاجگذاری می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که ویلیام، شاهزاده ولز، نقش مهمی در کمیته ساماندهی تاجگذاری پدرش داشته باشد.

چرا شاه چارلز سوم خواهان تاجگذاری«جمع‌وجور» است؟

می‌گویند پادشاه جدید از بحران معاش که بر بسیاری از مردم در سراسر بریتانیا تاثیر می‌گذارد، «بسیار مطلع» است.

منبعی به «دیلی میرر» (Daily Mirror) گفت که این رویداد «کوتاه‌تر، کوچک‌تر، و کم‌هزینه‌تر» از مراسم تاجگذاری ملکه در سال ۱۹۵۳ خواهد بود.

به نقل از این منبع گفته شده است: «پادشاه به چالش‌هایی که بریتانیایی‌های [دوران] مدرن حس می‌کنند، کاملا آگاه است، از این رو، خواسته‌های خود را با توجه به آن عملی خواهد کرد و با اینکه مراسم تاجگذاری‌اش باید به نحو احسن مطابق سنت‌های گذشته برگزار شود، همچنین باید نماینده سلطنت در دنیای مدرن باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه آمده است: «پادشاه از مدت‌ها پیش حامی یک نهاد سلطنتی بسامان و کم‌زرق‌وبرق و جمع‌و‌جور بوده است و می‌توان گفت که این برنامه بی‌تردید با دیدگاه او مطابقت دارد.»

«او از خواسته خود برای تداوم میراث مادرش سخن گفته است، و این امر به معنای تداوم بازشناسی شرایطی است که مردم همه روزه از سر می‌گذرانند.»

تاجگذاری «جمع‌و‌جور» چگونه است؟

طبق گزارش‌ها، مراسم تاجگذاری چارلز کمی بیش از یک ساعت طول خواهد کشید؛ تفاوتی چشمگیر با تاجگذاری مادرش که بیش از سه ساعت به طول انجامید.

مراسم تاجگذاری ملکه با حضور ۸۲۵۱ مهمان برگزار شد، و [نمایندگانی از] ۱۲۹ کشور و قلمرو به طور رسمی در آن مراسم حضور داشتند.

اما بر اساس گزارش روزنامه «میل آن ساندی» (Mail on Sunday)، فهرست مهمانان مراسم چارلز از هشت هزار نفر به دو هزار نفر کاهش خواهد یافت.

برخی از تشریفات برای صرفه‌جویی در زمان نادیده گرفته می‌شوند، اما گویا بقیه آن‌ها، مانند مسح پادشاه، همچنان باقی خواهند ماند.

گفته می‌شود که در این مراسم لباس‌های راحت‌تری نیز خواهند پوشید، که احتمالا به اشراف اجازه می‌دهد به جای رداهای تشریفاتی مزین به مخمل قرمز و خز قاقم، کت‌‌و‌شلوارهای راحت یا مخصوص روز بپوشند.

این روزنامه در مورد لباسی که خود پادشاه خواهد پوشید، گزارش داد که بر خلاف مادرش که در طول تاجگذاری چندین بار لباس‌ عوض کرد، چارلز «بعید است چنان کاری بکند.»

«میل آن ساندی» به نقل از منبعی نوشت: «پادشاه با توجه به تغییرات دنیا در ۷۰ سال گذشته، بخش‌های زیادی از مراسم تاجگذاری را حذف کرده است.»

همچنین، پیش‌بینی می‌شود که تاجگذاری مدرن از نظر مذهبی و فرهنگی متنوع‌تر باشد و گزارش شده است که برنامه‌ها شامل گردهمایی [پیروان] چندین مذهب، از جمله شخصیت‌های مسیحی، مسلمان، یهودی، هندو و بودایی خواهد بود.

پادشاه تایید کرد که در مراسم تاجگذاری خود به کلیسای انگلستان سوگند یاد خواهد کرد، اما تصریح کرد که می‌خواهد بریتانیایی را رهبری کند که به همه مذاهب احترام می‌گذارد.

در حالیکه پیش‌بینی می‌شود که بسیاری از جنبه‌های مراسم تغییر کند، کالسکه «گلد استیت ۱۷۶۲» (1762 Gold State Coach) که معمولا در چنین رویدادهای سلطنتی مهمی به چشم خورده است، در مراسم تاجگذاری حضور خواهد داشت.

این کالسکه طلاکاری شده پرزرق‌و‌برق آخرین بار در مراسم «جشن پلاتینیوم ملکه» (Jubilee Pageant) در پنجم ژوئن دیده شده بود.

جنبه دیگری که دست‌نخورده باقی می‌ماند، این است که تاجگذاری پادشاه نیز مانند مراسم تاجگذاری مادرش، از تلویزیون پخش خواهد شد.

تاجگذاری ملکه نخستین مراسم تاجگذاری بود که از تلویزیون پخش می‌شد و ۲۷ میلیون نفر فقط در بریتانیا، و میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا، آن را تماشا ‌کردند.

© The Independent

بیشتر از زندگی