بالن تجسسی بر فراز آمریکا؛ رئیس سازمان هواشناسی چین برکنار شد

دولت چین با صدور بیانیه‌ای «نارضایتی و اعتراض شدید» خود را به اقدام واشنگتن و انهدام بالن ابراز کرد

پس از جنجال بر سر مشاهده دو بالن تجسسی بر فراز ایالات متحده آمریکا، رسانه دولتی چین اعلام کرد که ژوانگ گوتای، رئیس سازمان هواشناسی این کشور، از سمت خود برکنار شده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، هرچند برکناری گوتای پس از تنش چین و آمریکا بر سر بالن جنجالی انجام گرفت، کناره‌گیری او از سمت خود در سازمان هواشناسی چندان دور از انتظار نبود، زیرا او در اواخر ژانویه، به ریاست کمیته مشورتی-سیاسی استان گانسوی غربی منصوب شده بود.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز شنبه، چهارم فوریه (۱۵ بهمن)، تایید کرد که جت‌های جنگنده ارتش آمریکا بالن مشکوک نظارتی چینی را بر فراز اقیانوس اطلس در ساحل شرقی ایالات متحده سرنگون کردند.

این عملیات به ماجرایی پایان داد که منجر به درگیری دیپلماتیک بین واشنگتن و پکن شد. آمریکایی‌ها که می‌گفتند این بالن را از مونتانا تا کارولینا ردیابی کرده‌اند، توضیح مقام‌های چینی را مبنی بر حرکت اشتباهی این بالن نپذیرفتند.

پس از انهدام بالن چین در آمریکا، پکن به این اقدام ایالات متحده واکنش نشان داد و اعلام کرد که این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که از ابزارهای لازم برای مقابله با موقعیت‌های مشابه استفاده کند.

با این که روز جمعه، سوم فوریه، پنتاگون اعلام کرده بود که بالن چین بر فراز آمریکا تهدید سیاسی یا نظامی نیست، جو بایدن روز شنبه با شلیک به بالن موافقت کرد.

پس از انهدام بالن بر فراز اقیانوس اطلس، کشتی‌های نیروی دریایی و گارد ساحلی آمریکا، اقیانوس را برای یافتن بقایای آن جست‌وجو می‌کنند. مقام‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که بقایای بالن چینی برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاهی در ویرجینیا منتقل می‌شود.

  دولت چین روز یکشنبه، پنجم فوریه، با صدور بیانیه‌ای، «نارضایتی و اعتراض شدید» خود را به اینن اقدام واشنگتن ابراز کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است: «ما به وضوح از ایالات متحده خواسته بودیم که با آرامش، با رفتاری حرفه‌ای و توام با خویشتنداری با موضوع برخورد کند.»

چین در بیانیه خود تاکید کرده است: «ما قاطعانه از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های مربوطه محافظت می‌کنیم و در عین حال، حق واکنش‌های ضروری بیشتر را برای خود محفوظ می‌دانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سوی دیگر، تایوان در اظهارنظر درباره این رویداد گفت که جامعه بین‌المللی نباید چنین حادثه‌ای را  تحمل کند.

با وجود ادعاهای چین مبنی بر اینکه بالن مشاهده‌شده، یک ابزار هواشناسی و برای استفاده غیرنظامی است، یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا تاکید کرد: «ما اطمینان داریم که این ابزار تجسسی، جویای نظارت بر سایت‌های نظامی حساس بوده است. مسیر حرکت این بالن بر فراز ایالات متحده در نزدیکی بسیاری از مکان‌های بالقوه حساس، با توضیح دولت چین مبنی بر اینکه یک بالن هواشناسی است، تناقض دارد.»

او همچنین گفت که بالن دوم که بر فراز آمریکای مرکزی و جنوبی مشاهده شد، همان مشخصات فنی مشابه بالن اول را دارد. به گفته این مقام آمریکایی، هر دو بالن تجهیزاتی نظارتی حمل می‌کنند که معمولا با فعالیت‌های استاندارد هواشناسی یا تحقیقات غیرنظامی ارتباطی ندارد.

این مقام سیاسی تاکید کرد که چین سال‌ها از این نوع بالن‌های نظارتی استفاده کرده و این دستگاه‌ها در پنج قاره مشاهده شده است.

بیشتر از جهان