وزارت خارجه چین: اساسا قرار نبود بلینکن به پکن بیاید

بالون جاسوسی چین بر فراز سه انبار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در پایگاه نیروی هوایی مالمستروم پرواز داشته است

وزارت خارجه چین در واکنش به لغو سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به پکن مدعی شد اساسا انجام چنین سفری از قبل برنامه‌ریزی نشده بود و هیچ یک از طرف‌ها هم این سفر را اعلام نکرده بودند.

بنابر گزارش‌ها، قرار بود وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه با هدف کاهش تنش‌ها میان چین و آمریکا از پکن دیدار و با مقام‌های چینی دیدار کند.

سفر روز یکشنبه آنتونی بلینکن به پکن، در واکنش به شناسایی یک بالون جاسوسی چین بر فراز مناطق حساس نظامی آمریکا در ایالت مونتانا، در شمال ایالات متحده، لغو شد.

بر اساس گزارش‌ها، سه انبار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در پایگاه نیروی هوایی مالمستروم در این ایالت قرار دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه چهارم فوریه (۱۵ بهمن)، در گزارشی نوشت سفر بلینکن به چین، به‌طور «ناگهانی» لغو شده است و این تصمیم هم به‌طور مستقیم به شناسایی این بالون بر فراز آمریکا مربوط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضع روز شنبه دولت چین در قبال لغو سفر بلینکن به پکن در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌ها از شناسایی دومین بالون جاسوسی چین حکایت دارد.

روز شنبه، پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، اعلام کرد: «ما گزارش‌هایی از عبور یک بالن دیگر بر فراز آمریکای لاتین را نیز دریافت کرده‌ایم. ارزیابی ما این است که این بالن نیز یکی دیگر از ابزارهای نظارتی چین است.»

مکان دقیق دومین بالون هنوز اعلام نشده است. اما شبکه‌ خبری سی‌ان‌ان‌ به نقل از منابع آگاه خود نوشت به‌نظر می‌رسد بالون دوم از جنوب، در حال نزدیک شدن به حریم هوایی آمریکا است.

چین تمامی این گزارش‌ها را رد کرده و درباره شناسایی بالون دوم نیز تاکنون سکوت کرده است.

مقام‌های چینی مدعی‌اند بالنی که بر فراز مناطق حساس نظامی آمریکا در شمال این کشور شناسایی شده است، صرفا یک بالون هواشناسی ساده است که اشتباهی، وارد حریم هوایی ایالات متحده شده است.

بیشتر از جهان