پنتاگون از مشاهده دومین بالن چین بر فراز آمریکای لاتین خبر داد

وزیر امور خارجه ایالات متحده این حادثه را «نقض آشکار حاکمیت آمریکا و قوانین بین‌المللی» خواند

بر اساس گزارش پنتاگون، دومین بالن جاسوسی چینی در حال پرواز بر فراز آمریکای لاتین مشاهده شد. این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، سفر خود به چین را پس از مشاهده اولین بالن چینی در حریم هوایی آمریکا به تعویق انداخت.

به گزارش گاردین، پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، یک روز پس از مشاهده اولین بالن بر فراز آسمان ایالات متحده، گفت: «ما گزارش‌هایی از عبور یک بالن دیگر بر فراز آمریکای لاتین را نیز دریافت کرده‌ایم. ارزیابی ما این است که این بالن نیز یکی دیگر از ابزارهای نظارتی چین است.»

 پنتاگون مکان دقیق مشاهده بالن دوم را مشخص نکرده است، اما یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که به نظر نمی‌رسد این بالن در حال حاضر به سمت ایالات متحده حرکت کند.

آنتونی بلینکن روز جمعه در کره جنوبی گفت که با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین، صحبت کرده و به‌صراحت گفته است که حضور این بالن نظارتی در حریم هوایی ایالات متحده، نقض آشکار حاکمیت ایالات متحده و قوانین بین‌المللی است.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال به خبرنگاران اعلام کرد که به وانگ گفته است: «ایالات متحده به تعامل دیپلماتیک با چین متعهد است و من قصد دارم در صورت فراهم شدن شرایط از پکن بازدید کنم. اولین قدم این است که اموال نظارتی را از حریم هوایی خود خارج کنیم. این چیزی است که ما روی آن تمرکز کرده‌ایم.»

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه سفر بلینکن به چین تنها به تعویق افتاده و لغو نشده است، گفت که مسیرهای ارتباطی بین دو کشور باز باقی‌ مانده است.

 بلینکن، اولین وزیر خارجه ایالات متحده است که از اکتبر ۲۰۱۸ به چین سفر خواهد کرد و این موضوع نشان‌دهنده گرم شدن روابط دو کشور پس از یک دوره تنش در دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 چین بابت حضور بالن مربوط به این کشور در حریم هوایی آمریکا عذرخواهی کرده است و مدعی شده که این «ابزار هواشناسی» از مسیر منحرف شده است. با این حال مقام‌های آمریکایی تصریح کردند که این توضیح را باور ندارند.

وزارت امور خارجه چین روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره این بالن گفت: «ما از ورود ناخواسته بالن به حریم هوایی ایالات متحده متاسفیم... این یک ابزار غیرنظامی است که برای تحقیقات و اهداف هواشناسی استفاده می‌شود.» پکن در بیانیه بعدی‌اش مدعی شد که برخی از سیاست‌مداران و رسانه‌ها در ایالات متحده از این حادثه برای «بی‌اعتبار کردن» چین سوءاستفاده می‌کنند.

سخنگوی کاخ سفید گفت که بین رئیس‌جمهوری ایالات متحده و مشاورانش اتفاق‌نظر وجود دارد که بلینکن نباید این آخر هفته به چین سفر کند. او در ادامه تاکید کرد که این بالن یک تهدید نظامی یا فیزیکی نیست. در همین حال، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه به این موضوع حمله و جو بایدن را شخصیتی ضعیف معرفی کردند.

 مایکل مک کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه خواستار دانستن این شد که چرا دولت این بالن را ساقط نکرده است. او رئیس‌جمهوری را متهم کرد که اجازه داده است این بالن یک «تهدید مستقیم و مداوم امنیت ملی برای ایالات متحده» باشد.

 جری موران، سناتور جمهوری‌خواه، نیز روز جمعه گفت که گزارش‌هایی از مشاهده بالن در شمال شرقی کانزاس دریافت کرده است. به گفته او، چین به حریم هوایی آمریکا حمله کرده است و بایدن باید برای رسیدگی به این وضعیت اقدام جدی انجام می‌داد.

یک مقام دفاعی ایالات متحده پیش‌تر گفته بود که بایدن گزینه‌های نظامی را برای مقابله با این ابزار چینی درخواست کرده است، اما پنتاگون معتقد بوده شلیک به این شیء باعث می‌شود برخی شهروندان در معرض خطر ناشی از فروریختن تکه‌های بالن قرار بگیرند. این مقام دفاعی که نخواسته است نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت: «این شیء ارزش زیادی از منظر جمع‌آوری اطلاعات ندارد.»

از سوی دیگر، برخی مقام‌های آمریکا می‌گویند که بالن چینی مسیر پروازی که می‌تواند شامل تعدادی از مکان‌های حساس ازجمله پایگاه‌های نظامی در مونتانا باشند را طی کرده است. این پایگاه‌ها محل انبار موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما محسوب می‌شوند.

به تعویق افتادن سفر بلینکن به چین، تلاش‌ها برای حل چندین نقطه تنش میان این دو کشور، به‌ویژه در مورد آینده تایوان و موقعیت نظامی هر یک از طرف‌ها در اقیانوس هند و اقیانوس آرام را به تعویق می‌اندازد. پکن این هفته به توافق فیلیپین و ایالات متحده اعتراض شدیدی نشان داد. بر اساس این قرارداد، ایالات متحده دسترسی بیشتری به پایگاه‌های فیلیپین برای آموزش مشترک، ذخیره تجهیزات و تدارکات و تاسیسات خواهد داشت.

بیشتر از جهان