بالن مشکوک چینی در آسمان آمریکا سفر بلینکن به پکن را به تاخیر انداخت 

سخنگوی رسانه‌‌ای پنتاگون گفت ساقط کردن بالن فعلا در دستور کار نیست

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده سفرش به چین را که قرار بود از روز جمعه سوم فوریه آغاز شود، به تعویق انداخت. 

این اقدام وزیر خارجه آمریکا پس از آن صورت گرفت که یک بالن جاسوسی چین در حال پرواز در آسمان ایالات متحده آمریکا ردیابی شد و مقامات آمریکایی آن را «نقض آشکار» حاکمیت آن کشور توصیف کردند. 

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره لغو سفر بلینکن به پکن به خبرنگاران گفت: «پس از مشورت با شرکای بین سازمانی خود و همچنین کنگره، به این نتیجه رسیدیم که شرایط در حال حاضر برای سفر وزیر خارجه بلینکن به چین مناسب نیست.

وی افزود: «ما بیانیه جمهوری خلق چین و ابراز پشیمانی درباره پرواز بالن را ملاحظه کرده‌ایم اما حضور این بالن در حریم هوایی کشور ما نقض آشکار حاکمیت ما و قوانین بین‌المللی است، و وقوع چنین امری غیرقابل‌قبول است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام وزارت خارجه آمریکا نوشت که بلینکن صبح روز جمعه سوم فوریه، لزوم به تعویق انداختن سفرش به چین را به مدیر دفتر مرکزی امور خارجه آن کشور اطلاع داد و گفت که در اولین فرصت این سفر را در دستور کار قرار خواهد داد. 

پیشتر شبکه خبری ای‌بی‌سی به نقل از یک مقام آمریکایی گفت که بلینکن قصد نداشت با لغو سفرش به چین واکنش غیرمتناسب نشان دهد، اما در عین حال مایل نبود که مسئله بالن بر ملاقات‌هایش با مقامات چینی غالب شود.

چین مدعی شده است که  این بالن «غیرنظامی» که اهداف علمی دارد، از مسیر اصلی خود منحرف شده و به داخل خاک آمریکا رفته است. مقام‌های این کشور از این که این مسئله در ایالات متحده آمریکا موجب برانگیختن خشم سیاسی شده است، ابراز تاسف کردند. 

ژنرال نیروی هوایی آمریکا پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون پیش از ظهر جمعه در جمع خبرنگاران گفت که دولت در حال ردیابی بالن نظارتی است که در ارتفاع بالا بر فراز قاره ایالات متحده پرواز می‌کند. او گفت که بالن «در ارتفاعی بسیار بالاتر از حد معمول مخصوص بالن‌های تجاری حرکت می‌کند و در چنین ارتفاعی هیچ‌گونه خطر نظامی یا فیزیکی برای مردم در روی زمین ندارد. 

سخنگوی رسانه‌ای وزارت دفاع آمریکا گفت که کارشناسان تمامی گزینه‌ها را بررسی می‌کنند و با توجه به خطرات بالقوه و خسارت ناشی از ساقط کردن آن، در حال حاضر گزینه شلیک به آن مد نظر مقام‌های آمریکایی نیست. 

مقامات آمریکایی پیشتر در روز پنجشنبه گفتند که رهبران ارتش ایالات متحده در نظر داشتند که بالن را روز چهارشنبه بر فراز مونتانا ساقط کنند، اما در نهایت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور به دلیل خطر ایمنی ناشی از آوار، از انجام این کار صرفنظر کرد. 

سناتور جمهوری خواه تام کاتن، از آنتونی بلینکن خواسته بود که سفر خود به چین را لغو کند و دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا در رسانه اجتماعی «حقیقت» که چندی پیش آغاز به کار کرد نوشت: بالن را ساقط کنید. 

بیشتر از جهان