بالن جاسوسی چینی در آسمان مونتانا چه می‌کند؟

گزینه شلیک به این بالن در پنتاگون بررسی شده است

پرواز بالن تجسسی چینی بر فراز مناطق شمالی آمریکا در روزهای اخیر توجه ویژه مقامات امنیتی و نظامی را به خود جلب کرده است و حتی گزینه شلیک به این بالن بررسی شده است.

روابط آمریکا و چین بر سر طیفی از موارد از جمله تایوان و فیلیپین متشنج است. این نوع جاسوسی چین در آمریکا پیش‌تر هم سابقه داشته است، اما باقی‌ماندن این بالن در آسمان آمریکا برای مدت طولانی، نامعمول است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات پنتاگون می‌گویند، بلافاصله پس از شناسایی این بالن، اقدامات لازم برای جلوگیری از جمع‌آوری اطلاعات حساس انجام شده است و وزارت دفاع به دقت آن را زیرنظر دارد.

ویدیوهایی نیز در شبکه‌های اجتماعی از مشاهده این بالن در آسمان مونتانا منتشر شده است که هنوز پنتاگون صحت آنها را تایید نکرده است.

این بالن روز چهارشنبه برفراز مونتانا مشاهده شد. مقامات آمریکایی به ان‌بی‌سی گفته‌اند که این بالن همچنان در آسمان آمریکا است، اما محل دقیق آن را اعلام نکرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از‌آن است که باوجود اینکه راه‌های مواجهه با این تهدید، شامل شلیک به بالن در پنتاگون بررسی شده است، اما باتوجه به ریسک‌های امنیتی برای ساکنان محل، این گزینه فعلا به‌طور جدی مطرح نیست.

برخی مقامات نیز اعلام کرده‌اند که این بالن در مقایسه با دیگر اقداماتی که چین برای جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی انجام می‌دهد، کارایی کمتری دارد.

مقامات آمریکایی درباره اینکه این بالن متعلق به چین است تردیدی ندارند و در این زمینه با پکن تماس گرفته‌اند. اما روشن نیست که پاسخ چین چه بوده است.

بیشتر از جهان