ائتلاف گسترده علیه حضور روسیه و بلاروس در المپیک پاریس

وزیر ورزش لهستان تاکید کرد که در صورت تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک، ۴۰ کشور در این بازی‌ها شرکت نمی‌کنند

کمیته بین‌المللی المپیک هفته گذشته، اعلام کرد که راهی برای حضور ورزشکاران روس و بلاروس زیر پرچم بی‌طرف برای شرکت در المپیک پاریس پیدا خواهد کرد- LUDOVIC MARIN / AFP

وزیر ورزش و گردشگری لهستان مدعی شد که حضور ورزشکاران روس و بلاروس در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌تواند این بازی‌ها را با تحریم بیش از ۴۰ کشور روبرو کند.

لهستان، لیتوانی، استونی و لتونی با طرح کمیته بین‌المللی المپیک برای صدور مجوز حضور ورزشکاران روس و بلاروس در المپیک ۲۰۲۴ مخالف‌اند. اوکراین هم تهدید کرده که اگر این اتفاق رخ بدهد، بازی‌ها را تحریم خواهد کرد. اما کمیته بین‌المللی المپیک معتقد است که هرگونه تحریمی فقط ورزشکاران را مجازات می‌کند.

کامیل بورتنیچوک، وزیر ورزش و گردشگری لهستان، باور دارد که ممکن است ائتلافی از ۴۰ کشور از جمله بریتانیا، آمریکا و کانادا علیه تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک پیش از جلسه روز دهم فوریه شکل بگیرد. او اضافه کرد: «در چنین شرایطی، ما تصمیم سختی پیش از المپیک نداریم و اگر قرار به تحریم بازی‌ها باشد، این ائتلاف آن‌قدر گسترده است که بازی‌ها کاملا بی‌معنی شود.»

کمیته بین‌المللی المپیک هفته گذشته، اعلام کرد که راهی برای حضور ورزشکاران روس و بلاروس زیر پرچم بی‌طرف برای شرکت در المپیک پاریس پیدا خواهد کرد و هیچ ورزشکاری نباید به‌دلیل گذرنامه‌اش از شرکت در مسابقات منع شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بریتانیا این تصمیم جدید را محکوم کرده و بر این باور است که «با واقعیت جنگ یک دنیا فاصله دارد».

وادیم گوتسایت، وزیر ورزش اوکراین، گفت که نهادهای ورزشی این کشور باید با فدراسیون‌های ورزشی «ارتباط قوی‌تری» برقرار کنند تا تحریم ورزشکاران روس و بلاروس پابرجا بماند. این تحریم را کمیته اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک بلافاصله بعد از تجاوز روسیه به خاک اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ اعمال کرد.

با این حال، توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، بعد از آن گفت که این تنها یک تصمیم پیشگیرانه برای این ورزشکاران بوده و حالا تاکید دارد که نباید تبعیضی علیه آن‌ها قائل شد.
پنجشنبه وزرای ورزش لتونی، لیتوانی، استونی و لهستانی گفتند: «هرگونه تلاشی از طرف کمیته بین‌المللی المپیک برای بازگرداندن ورزشکاران روسیه و بلاروس به رقابت، حتی زیر پرچم بی‌طرف، باید لغو شود».

در بیانیه مشترک آن‌ها آمده است: «هرگونه تلاشی برای بازگرداندن ورزشکاران روس و بلاروس به صحنه مسابقات بین‌المللی زیر نقاب بی‌طرفی، به تصمیمات سیاسی و پروپاگاندای این کشورها وجهه قانونی می‌بخشد.»

آن‌ها همچنین «از تمام نهادهای ورزشی بین‌المللی و فدراسیون‌های ورزشی» خواستند که تا پایان جنگ، ورزشکاران روس و بلاروس را از مسابقات بین‌المللی کنار بگذارند.

دولت آمریکا هم گفت که از تعلیق ورزشکاران روس و بلاروس از طرف نهادهای بین‌المللی ورزشی حمایت می‌کند و از سازمان‌های ورزشی خواست که پخش تلویزیونی مسابقاتشان در این دو کشور را متوقف کنند.

کمیته بین‌المللی المپیک تکرار کرد که هنوز هیچ تصمیمی درباره بازگشت ورزشکاران روس و بلاروس به مسابقات گرفته نشده و به اوکراین و سایر کشورها درباره عوارض تحریم المپیک هشدار داد: «تهدید به تحریم بازی‌های المپیک که از طرف کمیته المپیک اوکراین مطرح شده است، مخالف اساس جنبش المپیک و اصول آن است. تاریخ نشان داده که تحریم‌های قبلی به حصول نتایج سیاسی دلخواه کمک نکرده و فقط ورزشکاران این کشورها را مجازات کرده است.»

بیشتر از ورزش