بلینکن خواستار آرامش اسرائیل و فلسطین در بحبوحه افزایش خشونت‌ها شد

وزیر امور خارجه آمریکا پس از قاهره عازم اورشلیم و کرانه باختری شد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه، ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن)، از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواست در بحبوحه افزایش خشونت‌ها که منطقه را به خطر انداخته است، خویشتن‌داری کنند و تنش‌ها را کاهش دهند.

به گزارش اسوشیتدپرس، بلینکن ساعاتی پیش از سفر دو روزه به اورشلیم و کرانه باختری، طی سخنانی در قاهره اظهار کرد: «برای هر دو طرف ضرورت دارد که به منظور کاهش تنش‌هایی که از هفته گذشته افزایش یافته است، تلاش کنند.»

وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، به خبرنگاران گفت: «ما طرف‌ها را تشویق خواهیم کرد که گام‌هایی برای آرام کردن اوضاع بردارند. هرچند، شکی نیست که این موضوع بسیار سختی است.»

او با ابراز تاسف از کشته شدن «غیرنظامیان بی‌گناه»، بار دیگر حملات ستیزه‌جویان علیه اسرائیلی‌ها را محکوم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین موج تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطین، هفته گذشته با یورش نظامی اسرائیل به پایگاه شبه‌نظامیان در شهر جنین در کرانه باختری رخ داد. این حمله به کشته شدن ۱۰ نفر منجر شد که بیشتر آن‌ها شبه‌نظامی بودند. پس از آن، تیراندازی فلسطینی‌ها به شهرک یهودی‌نشین شرق بیت‌المقدس رخ داد که در اثر آن هفت نفر کشته شدند. 

روز دوشنبه نیز وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی یک مرد فلسطینی را در شهر عطف‌الخلیل کشته‌اند و به این ترتیب، تعداد فلسطینیانی که در اثر درگیری‌ها با نیروهای اسرائیلی در طول ژانویه ۲۰۲۳ جان باخته‌اند، به ۳۵ نفر رسید.

خشونت میان دو طرف در ماه ژانویه، همزمان با هفته‌های اول فعالیت دولت راست افراطی جدید بنیامین نتانیاهو، افزایش یافته است. نخست‌وزیر اسرائیل وعده داده است که مواضع سختی علیه فلسطینی‌ها اتخاذ کند و شهرک‌سازی‌ها را در کرانه باختری افزایش دهد.

سفر آنتونی بلینکن، به دنبال دیدار جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، و ویلیام برنز، رئیس سیا، از اسرائیل صورت می‌گیرد. دیدارهای بلینکن، بالاترین سطح تعامل ایالات متحده با نتانیاهو از زمان به دست گرفتن قدرت در ماه گذشته، و نخستین دیدار از زمان افزایش خشونت‌ها خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شد که این دیدار که پیش از شعله‌ور شدن آتش درگیری میان اسرائیل و فلسطین، برنامه‌ریزی شده بود، مملو از تنش بر سر اختلافات بین دولت بایدن و دولت نتانیاهو بر سر شهرک‌سازی‌ها باشد. کاخ سفید، ادامه سیاست شهرک‌سازی در کرانه غربی را با راه‌‌حل تشکیل دو دولت مستقل در منطقه، مغایر می‌داند.

پس از حمله به جنین، فلسطینی‌ها گفتند که هماهنگی امنیتی با اسرائیل را لغو خواهند کرد، و پس از تشدید حملات آنان علیه اسرائیلی‌ها، اسرائیل نیز گفت که شهرک‌های یهودی را در کرانه باختری تقویت خواهد کرد.

در پی تیراندازی فلسطینی‌ها در روزهای اخیر، اسرائیل ۴۲ فلسطینی، از جمله برخی از بستگان افراد مهاجم، را دستگیر کرد. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، نیز گفت که در پاسخ به این حمله، به مقام‌های مسئول دستور داده است که خانه‌های فلسطینی‌ها را که غیرقانونی در شرق اورشلیم ساخته شده‌اند، تخریب کنند.

فلسطینی‌ها معتقدند که انتقام‌جویی اسرائیل، از جمله تخریب خانه‌های خانواده‌های مهاجمان، به منزله مجازات دسته‌جمعی است و طبق قوانین بین‌المللی، غیرقانونی است.

ایالات متحده با روابط نزدیک خود با اسرائیل، از لحاظ تاریخی در دیپلماسی خاورمیانه پیشتاز بوده است. با این حال، در شرایط کنونی، کارشناسان این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا بلینکن می‌تواند به پیشرفت‌هایی در این زمینه دست یابد.

بیشتر از جهان