بلینکن: تغییر حکومت را به مردم ایران واگذار می‌کنیم

بلینکن گفت: ما حامی مردم ایرانیم و تصمیم تغییر حکومت را به آن‌ها واگذار می‌کنیم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پس از ورود به قاهره، پایتخت مصر، در اظهاراتی به موضوع ایران پرداخت. او در گفت‌وگو با تلویزیون «العربیه» گفت: «ایران پیشنهاد بازگشت به برجام را رد کرده است. [با این‌حال] ما هنوز باور داریم که دیپلماسی موثرترین راه برخورد با ایران هسته‌ای است.»

بلینکن در عین حال تاکید کرد جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، مصمم است که از دستیابی حکومت ایران به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کند. او گفت: «برای جلوگیری از دستیابی [جمهوری اسلامی] ایران به سلاح هسته‌ای، تمام گزینه‌ها روی میز است.»

همزمان با این اظهارات وزیر خارجه آمریکا، همتای قطری او نیز به تهران سفر کرد و به خبرنگاران گفت حامل پیامی از سوی ایالات متحده آمریکا است. وزیر خارجه قطر در سخنان روز یکشنبه خود در تهران، از اهمیت احیای برجام سخن گفت و تاکید کرد توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های بزرگ موجب «افزایش امنیت منطقه‌ای و کاهش تنش‌ها» می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز تلاش‌های همتای قطری خود را «گام‌های پایانی» برای ایجاد توافق میان همه طرف‌های مذاکرات احیای برجام توصیف کرد.

وزیر خارجه آمریکا به موضوع اعتراضات در ایران هم پرداخت و گفت جوانان ایرانی در مقابله با حکومت جمهوری اسلامی، از حقوق بنیادین خود دفاع می‌کنند و تمرکز واشنگتن هم در حال حاضر بر موضوع سرکوب ایرانیان است. بلینکن بر حمایت آمریکا از مردم ایران تاکید کرد و گفت: «ما تصمیم تغییر حکومت را به مردم ایران واگذار می‌کنیم… اما حکومت ایران این فکر را در ذهن مردم جا انداخته است که آمریکا می‌خواهد حکومت [جمهوری اسلامی ایران] را عوض کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن همچنین به حمایت حکومت تهران از روسیه در جنگ این کشور علیه اوکراین اشاره، و در این مورد ابراز نگرانی کرد. او افزود آمریکا افراد مسئول سرکوب معترضان را در ایران، مجازات کرده است، و نیز جویای راه‌هایی برای مختل کردن فعالیت‌های شرورانه ایران است.

وزیر خارجه آمریکا در این گفت‌وگو به موضوعاتی دیگر نیز پرداخت. او هدف رزمایش‌های مشترک آمریکا و اسرائيل را «بازدارندگی در مقابل مهاجمان» دانست، و همچنین گفت به‌منظور کاهش تنش‌ها، با اسرائيلی‌ها و فلسطینی‌ها گفت‌وگو می‌کند. 

بلینکن بر اهمیت روابط آمریکا و عربستان سعودی هم تاکید کرد و گفت ریاض به اوکراین برای مقابله با روسیه کمک کرده است؛ از جمله با رای در مجمع عمومی سازمان ملل، اما «از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت» ابراز نگرانی کرد. او سپس افزود واشنگتن برای پایان جنگ در یمن، با ریاض همکاری می‌کند.

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین گفت که آمریکا خواهان برگزاری انتخابات در لیبی برای برپایی دولت مشروع است. به‌گفته او آمریکا با خواست برخی کشورهای منطقه به‌منظور عادی‌سازی روابط با حکومت بشار اسد در سوریه مخالف است، اما در عین‌حال چنین افزود: «ترکیه منافع امنیتی مشروعی در سوریه دارد و ما مخالف این واقعیت نیستیم.»