درخواست از ایلان ماسک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به زنان و دختران افغان

آموزش آنلاین به اینترنت پرسرعت نیاز دارد که در افغانستان موجود نیست

تمایل زنان و دختران افغان به تحصیل آنلاین افزایش یافته است-ANGELA WEISS / AFP

مارک وایتنگتون، نویسنده کتاب مقالات اکتشاف فضایی و یکی از نویسندگان مشهور مطالب فضایی آمریکا، در وب‌سایت خبری‌ــ‌تحلیلی هیل (THE HILL) از ایلان ماسک، میلیاردر مشهور آمریکایی و صاحب ماهواره‌ استارلینک، درخواست کرد برای دسترسی زنان و دختران افغان به آموزش آنلاین، زمینه استفاده آنان از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را فراهم کند. 

وایتنگتون نوشت: «همان گونه که سیستم اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین توانست تاثیر خیلی خوبی بگذارد و در ایران هم مقاومت مردم در مقابل رژیم این کشور را منعکس کرد، می‌تواند برای زنان افغانستان هم که خواهان تحصیل آنلاین‌اند، این زمینه را فراهم کند.»

به گفته وایتنگتون، در حال حاضر تمایل به آموزش آنلاین در میان زنان و دختران افغان که طالبان آن‌ها را از هرگونه آموزش محروم کرده‌اند، افزایش یافته است اما به دلیل نبود اینترنت پرسرعت، تعداد کمی می‌توانند به آموزش‌های آنلاین دسترسی داشته باشند.

نویسنده مقاله «چرا آمریکا به ماه بازمی‌گردد» می‌گوید در حال حاضر دو دانشگاه آنلاین برای آموزش زنان و دختران افغان فعال شده‌اند که یکی به نام دانشگاه مردم در آمریکا و دیگری به نام آموزش آینده در بریتانیا است. او یکی از موانع اصلی آموزش آنلاین را نبود اینترنت در مناطق غیرشهری افغانستان خواند و تاکید کرد اینترنت ماهواره‌ای استارلینک می‌تواند این مشکل را رفع کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به باور وایتنگتون، آمریکا باید به‌سرعت و با همکاری استارلینک، زمینه دسترسی زنان و دختران افغان به این سیستم را مهیا کند. «زیرا عقب‌نشینی شرم‌آور آمریکا از افغانستان باعث سقوط این کشور به دست طالبان شد و این برای آمریکا که مردم این کشور را در چنگ طالبان انداخت، یک تعهد اخلاقی ایجاد کرده است تا آنان را تا حدی از زیر فشارهای مضاعف طالبان رهایی بخشد.»

او می‌افزاید:‌ «از سوی دیگر، سیستم‌های اینترنت ماهواره‌ای به مخالفان طالبان نیز کمک می‌کند؛ زیرا نیاز است فعالیت‌های مخالفان طالبان هم منعکس شود. همان‌گونه که در اوکراین این سیستم اینترنتی توانست فعالیت نیروهای مقاومت مقابل روس‌ها را جهانی کند. در ایران نیز با توجه به کنترل کامل اینترنت از سوی دولت این کشور، همین سیستم ماهواره استارلینک بود که توانست مقاومت مردمی را در سطح جهانی به نمایش بگذارد.»

نویسنده این مقاله معترف است که رساندن دستگاه‌های گیرنده ماهواره‌ای استارلینک به افغانستان ساده نخواهد بود؛ اما «اگر ماهواره‌های استارلینک ماسک زمینه دسترسی به اینترنت را فراهم کنند، امکان قاچاق دستگاه‌های استارلینک به داخل افغانستان  وجود دارد. پس از آغاز قیام مردم مقابل رژیم ایران، حدود ۸۰۰ دستگاه گیرنده اینترنت استارلینک وارد ایران شد. این می‌تواند برای افغانستان نیز عملی باشد». 

سیستم اینترنت ماهواره‌ای علاوه بر اینکه برای تحصیل آنلاین زنان و دختران افغان قابل‌استفاده است، زمینه آگاهی از جنایات طالبان در گوشه‌وکنار این کشور را نیز میسر می‌کند. در حال حاضر اینترنت در افغانستان در بدترین و ضعیف‌ترین وضعیت است. رسانه‌های مستقل نیز تحت کنترل شدید طالبان‌اند و نمی‌توانند واقعیت‌های موجود در این کشور را به‌خوبی منعکس کنند. گروه طالبان دسترسی به وب‌سایت‌های خبری رسانه‌هایی را که سابقا در افغانستان فعالیت داشتند و حالا در خارج از این کشور مستقرند، بسته‌اند و با توجه به رویکرد روبه‌عقب طالبان، این احتمال وجود دارد که به‌زودی اکثر رسانه‌های اجتماعی را هم فیلتر کنند. در این وضعیت، نیاز به اینترنت ماهواره‌ای برای آگاهی از آنچه در افغانستان رخ می‌دهد، بیشتر از همیشه احساس می‌شود. 

البته مسئله آموزش آنلاین زنان و دختران خود یکی از مهم‌ترین موارد تعهد جهان به زنان افغان است. سازمان ملل متحد و تعدادی از کشورهای جهان گفته‌اند که زنان افغان را هرگز تنها نخواهند گذاشت. برخی کشورهای اروپایی هم بورس‌های تحصیلی رایگان  به زنان و دختران افغان اختصاص داده‌اند. تعدادی از این بورس‌ها برای آموزش آنلاین‌اند و برای استفاده از این امتیاز به اینترنت نیاز است؛ در حالی که نمی‌توان به اینترنتی که شرکت‌های مخابراتی در حال حاضر در افغانستان ارائه می‌دهند، اعتماد کرد. 

بیشتر از جهان