احتمال بهره‌برداری از اینترنت کاملا سیار استارلینک تا چند ماه دیگر

ایلان ماسک می‌گوید سرعت اینترنت استارلینک در سال ۲۰۲۱ دو برابر خواهد شد

«شبکه اینترنت تا پایان امسال یا نهایتا سال آینده بیشتر بخش‌های کره زمین را پوشش خواهد داد» - Mark RALSTON / AFP

ایلان ماسک اعلام کرد احتمال دارد خدمات اینترنت شرکت اسپیس‌اکس موسوم به استارلینک تابستان امسال مرحله «آزمون ب» را پشت سر بگذارد.

آقای ماسک در توییتر نوشت:«مدت خدمات‌رسانی، پهنای باند و میزان تاخیر این خدمات رو به بهبود است و احتمال دارد همین تابستان مرحله ب را پشت سر بگذارد.»

این تحول به معنای آن خواهد بود که افراد بیشتری می‌توانند از این خدمات برخوردار شوند. این خدمات در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار کاربر دارد.

آقای ماسک در مطلب دیگری که پس از این مطلب انتشار داد نیز اعلام کرد:« حالت سیار کامل در اواخر امسال برقرار خواهد شد یعنی می‌توانیم در همه جا از آن استفاده کنیم و درون کامیون یا ماشین کاروان در حال حرکت به آن وصل شویم.»

او افزود:« برای آن‌که به پوشش‌دهی کامل جغرافیایی برسیم باید چند ماهواره دیگر هم به فضا بفرستیم و برخی روزآوری‌های اصلی نرم‌افزاری انجام دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار نیست که این شرکت از ارایه خدمات اینترنت سیار به خودروهای متحرک می‌گوید. بر اساس درخواست‌نامه شرکت خدمات فضایی ایلان ماسک به انجمن ارتباطات فدرال ایالات متحده، این شرکت خواستار «راه‌اندازی و بهره‌برداری این ایستگاه‌های زمینی به صورت نصب شده روی وسایل نقلیه (وی‌.ام.ای.اس) در سراسر ایالات متحده و مناطق آن ... در آب‌های منطقه‌ای ایالات متحده و سراسر آب‌های بین‌المللی جهان و ... هواپیماهای ثبت‌شده ایالات متحده در سراسر جهان و هواپیماهای ثبت نشده ایالات متحده در آسمان ایالات متحده است.»

آقای ماسک بعد در توییتر توضیح داد منظورش خودروهای تسلا نیست. او در توییتر نوشت: «خودروهای تسلا به استارلینک وصل نخواهند شد زیرا پایانه‌های اینترنتی ما خیلی خیلی بزرگ‌ هستند و به درد هواپیما، کشتی، کامیون‌های بزرگ و خودرو‌ی کاروان می‌خورند.»

در حال حاضر بیش از هزار ماهواره استارلینک در سراسر جهان در مدار پایین کره زمین استقرار دارند و کاربرانی در ایالات متحده و بریتانیا پیش از این از خدمات آنها برخوردار شده‌اند. اسپیس‌اکس قصد دارد در چند سال آینده منظومه‌ای متشکل از ۴۰ هزار ماهواره ایجاد کند.

آقای ماسک هم‌چنین ادعا کرد سرعت اینترنت استارلینک در سال ۲۰۲۱ دو برابر خواهد شد. او گفت: «سرعت اینترنت دو برابر می‌شود و به ۳۰۰ مگابایت در ثانیه می‌رسد و میزان تاخیر نیز تا پایان امسال به حدود ۲۰ میلی‌ثانیه کاهش خواهد یافت.»

او افزود که شبکه اینترنت «تا پایان امسال یا نهایتا سال آینده بیشتر بخش‌های کره زمین» را پوشش خواهد داد «و هدف بعدی تراکم‌افزایی در پوشش شبکه خواهد بود.»

البته این تحولات نگرانی‌هایی هم ایجاد کرده است. مدار گردش ماهواره‌های استارلینک هم‌اکنون نسبت به بسیاری از وسایل نقلیه هوایی پایین‌تر است و طبق ادعای خدمات رقیب آنها موسوم به طرح کوپیتر متعلق به آمازون اگر اجازه یابند در مدار پایین‌تر حرکت‌ کنند، در سایر ماهواره‌‌ها تداخل ایجاد می‌کنند.

هم‌چنین بنا بر یافته‌های کارگاه منظومه‌های ماهواره‌ای یک (ست‌کان ۱)، منظومه‌‌های ماهواره‌های نورانی، ایستگاه‌های ستاره‌شناسی مستقر روی زمین را دستخوش تغییر اساسی خواهند کرد زیرا اساس کار آنها نور مرئی و فروسرخ است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی