اردوغان: ترکیه شاید عضویت فنلاند در ناتو را بپذیرد، اما سوئد را نه

از بین ۳۰ کشور عضو ناتو، فقط ترکیه و مجارستان هنوز با درخواست عضویت فنلاند و سوئد موافقت نکرده‌اند‌

رجب طیب اردوغان، ٰرئیس‌جمهوری ترکیه، به‌طور تلویحی اشاره کرد که آنکارا پیش از هرگونه اقدامی در مورد عضویت سوئد در ناتو، شاید با عضویت فنلاند در این ائتلاف نظامی موافقت کند.

به گزارش رویترز، این سخنان اردوغان چند روز پس از آن بود که آنکارا در پی اقدام یک سیاستمدار راست افراطی سوئد به قرآن‌سوزی، گفت‌و‌گوها در مورد عضویت این دو کشور در ناتو را به حالت تعلیق درآورد.

اردوغان روز یکشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) در یک سخنرانی که از تلویزیون پخش شد، گفت: «شاید به فنلاند [در مورد درخواست عضویت در ناتو] پیامی متفاوت بدهیم و سوئد وقتی پیام ما را ببیند، شوکه خواهد شد. اما فنلاند نباید همان اشتباهی را بکند که سوئد مرتکب شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوئد و فنلاند سال گذشته، در پی حمله روسیه به اوکراین، درخواست کردند به ناتو ملحق شوند.

تمام اعضای این ائتلاف، که متشکل از ۳۰ کشور است، باید با درخواست عضویت آن‌ها موافقت کنند. ترکیه و مجارستان تنها کشورهای عضوند که هنوز موافقت نکرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که پارلمان مجارستان در ماه فوریه به این درخواست رای مثبت بدهد.

دلیل اصلی نارضایتی اردوغان امتناع سوئد از استرداد شماری از افراد مرتبط با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ است.

رئیس‌جمهوری ترکیه روز یکشنبه، بار دیگر از سوئد درخواست کرد این ۱۲۰ نفر را تحویل بدهد. او گفت: «اگر واقعا می‌خواهید به ناتو ملحق شوید، این تروریست‌ها را تحویل ما می‌دهید. این تروریست‌ها را برای ما می‌فرستید تا بتوانید به ناتو بپیوندید.»

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، می‌گوید کشورش مایل است گفت‌و‌گوها با ترکیه را از سر بگیرد.

وزارت خارجه ترکیه روز شنبه، به‌دلیل تجمع‌های اعتراضی علیه ترکیه و همچنین آنچه «اسلام‌هراسی» می‌نامد، در مورد سفر به کشورهای اروپایی هشدار داد.

در این هشدار، به تجمع‌های اعتراضی که «گروه‌های مرتبط با گروه‌های تروریستی» علیه ترکیه ترتیب داده‌‌اند اشاره شده است. منظور از این گروه‌ها پ.ک.ک است که در سال ۱۹۸۴، وارد درگیری مسلحانه با ترکیه شد.

در تجمع‌‌های اعتراضی در سوئد، که در واکنش به قول مساعد سوئد و فنلاند برای جلوگیری از فعالیت‌های پ.ک.ک در این کشورها صورت گرفت، گروه‌های حامی کردها پرچم پ.ک.ک را در دست داشتند.

بیشتر از جهان