گفت‌وگوهای سوئد و ترکیه برای پیوستن به ناتو متوقف شده است

سوئد از شهروندان خود خواسته است به تجمع‌های مسلمانان در ترکیه نزدیک نشوند

بسیاری از ناظران سیاسی بر این باورند که دولت اردوغان از جایگاهی که در ناتو دارد، در راستای پیگیری اهداف سیاسی داخلی و راضی نگاه داشتن حامیان سنتی‌ خود در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده می‌کند- GABRIEL BOUYS / AFP

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، روز شنبه تایید کرد مذاکرات مشترک با دولت ترکیه برای پیوستن کشورش به پیمان نظامی آتلانتیک شمالی متوقف شده است.

با این حال، وزیر خارجه سوئد، به مانند نخست‌وزیر این کشور، ابراز امیدواری کرد روند درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو، در نهایت تا تابستان سال جاری میلادی نهایی شود.

ترکیه از اعضای قدیمی پیمان نظامی ناتو به‌شمار می‌رود. مقام‌های دولتی ترکیه هرچند بارها اشاره کرده‌اند با گسترش این پیمان نظامی مسئله‌ای ندارند، اما با دولت سوئد بر سر مجموعه‌ای از موضوع‌ها، از جمله فعالیت نیروهای کرد مخالف دولت اردوغان در این کشور و نیز آزادی عمل برخی از فعالان راست افراطی در سوئد، در آتش زدن قرآن یا اقدام‌های مشابه اختلاف‌ جدی دارند.

مقام‌های دولتی ترکیه بارها از سوئد خواسته‌اند جلو فعالیت این نیروها در سوئد گرفته شود.

بسیاری از ناظران سیاسی بر این باورند که دولت اردوغان از جایگاهی که در ناتو دارد، در راستای پیگیری اهداف سیاسی داخلی و راضی نگاه داشتن حامیان سنتی‌ خود در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از تهاجم نظامی سال گذشته روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند به‌طور همزمان، برای عضویت در پیمان نظامی ناتو درخواست دادند.

این دو کشور اسکاندیناوی از همسایگان روسیه به‌شمار می‌روند و با روسیه مرزهای آبی مشترکی دارند. هفته پیش، دولت فنلاند برای نخستین بار اعلام کرد که باید گزینه پیوستن به پیمان نظامی ناتو، بدون همراهی سوئد، بررسی شود.

راسموس پالودان، یک فعال راست افراطی سوئدی-دانمارکی، هفته گذشته یک نسخه از قرآن را آتش زد، اقدامی که با واکنش تند دولت اردوغان و نیروهای اسلامگرا ترکیه مواجه شد.

هم‌زمان، وزارت خارجه سوئد روز شنبه، با توجه به تداوم اعتراض‌ها در ترکیه، از شهروندان سوئد خواست از نزدیکی به تجمع نیروهای اسلامگرا خودداری کنند. به شهروندان سوئدی برای سفر به ترکیه نیز هشدار داده شده است.

روز جمعه، نیز راسموس پالودان یک نسخه دیگر از قرآن را در برابر یک مسجد و البته ساختمان سفارت ترکیه در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، به آتش کشید. او گفته است تا هنگامی که ترکیه با عضویت سوئد در ناتو موافقت نکند، هر جمعه این کارش را تکرار می‌کند.

بیشتر از جهان