ترکیه: سوئد در انتظار عضویت ناتو نباشد

اردوغان گفت که اگر سوئد به ترکیه و مسلمانان احترام نگذارد، «هیچ حمایتی از ما در مورد مسئله ناتو نخواهد دید»

اردوغان همچنین به دلیل مجوز دادن به تظاهرات کردهای مخالف دولت ترکیه، از سوئد انتقاد کرد-GABRIEL BOUYS / AFP

رئيس جمهوری ترکيه روز دوشنبه، ۲۳ ژانویه (۳ بهمن)، گفت از درخواست سوئد برای عضويت در ناتو حمايت نخواهد کرد. این موضع اردوغان، با تنش‌های جدید در روابط دو کشور بر سر اقدام یک شهروند سوئد به آتش زدن قرآن، همزمان شده است. این هفته در استکهلم، پایتخت سوئد، نیز کرد‌های مخالف دولت ترکیه در برابر سفارت این کشور دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوری ترکیه، روز شنبه، ۲۱ ژانویه (یکم بهمن)، قرآن‌سوزی راسموس پالودن را محکوم کرد و اقدام اين شهروند سوئد را توهين به تمام مسلمانان دانست. او برگزاری تظاهرات در برابر سفارت ترکیه در استکهلم را نیز «حمله به ۸۵ میلیون شهروند ترکیه» نامید.

اردوغان در نخستین اظهارنظر خود در مورد تحولات این هفته استکهلم، گفت: «روشن است کسانی که اجازه دادند چنین شرارت و پستی در مقابل سفارت ما صورت گیرد، دیگر نمی‌توانند انتظار دریافت پاسخ مثبت از ما در مورد درخواست عضویت در ناتو داشته باشند.» اردوغان افزود: «سوئد حتما عواقب اجازه دادن به  تظاهرات در حمایت از  قرآن‌سوزی را محاسبه کرده بود.»

اردوغان همچنین به دلیل مجوز دادن به تظاهرات کردهای مخالف دولت ترکیه، از سوئد انتقاد کرد. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات، پرچم‌های گروه‌های مختلف کرد، از جمله حزب کارگران کردستان یا «پ‌ک‌ک» را تکان می‌دادند که از چند دهه‌ پیش با حکومت ترکیه مبارزه می‌کند. ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا «پ‌ک‌ک» را یک گروه تروریستی می‌دانند، اما نمادهای این حزب در سوئد ممنوع نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان گفت: «پس شما اجازه می‌دهید تا سازمان‌های تروریستی در خیابان‌های شما وحشی‌گری کنند و سپس انتظار دارید ما از ورود شما به ناتو حمایت کنیم؟ چنین نخواهد شد.» اردوغان با اشاره به درخواست‌های سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو، گفت که اگر سوئد به ترکیه و مسلمانان احترام نگذارد، «هیچ حمایتی از ما در مورد مسئله ناتو نخواهد دید». ترکيه درخواست تاريخی این دو کشور اسکاندیناوی را برای عضویت در ناتو سد کرده است و می‌گويد که آن‌ها اول بايد به نگرانی‌های امنيتی ترکيه رسيدگی کنند.

مقام‌های سوئد تاکید کرده‌اند که هرچند تحریک به خشونت یا سخنرانی تنفرانگیز مجاز نیست، اما قانون اساسی سوئد آزادی بیان را تضمین کرده است و به مردم حقوق گسترده‌ای می‌دهد تا دیدگاه‌های خود را علنا بیان کنند. تظاهرات‌کنندگان در سوئد بايد برای گردهمایی عمومی از پليس مجوز داشته باشند. پلیس فقط به دلایل استثنایی، مانند خطراتی علیه امنیت عمومی، می‌تواند چنین مجوزهایی را رد کند.

مقام‌های ارشد سوئد گفته‌اند که هرچند اقدام پالودن بی‌احترامی بود و با این گونه حرکت‌ها مخالفند، آزادی بيان برای دمکراسی بسيار مهم است.

پالودن، فعال ضداسلام که هم تابعیت دانمارکی و هم شهروندی سوئد را دارد، احزاب راستگرای افراطی در هر دو کشور تاسیس کرده است، اما این احزاب نتوانسته‌اند به هیچ کرسی‌ای در انتخابات ملی، منطقه‌‌ای یا شهرداری‌ها دست یابند.

در انتخابات پارلمانی سال گذشته در سوئد، حزب او تنها ۱۵۶ رای در سراسر کشور دریافت کرد. قرآن‌سوزی او در طول تعطیلات آخر‌هفته گذشته، اعتراضات متقابلی را در ترکیه برانگیخت که در طول آن، تظاهرات‌کنندگان عکس او و پرچم سوئد را سوزاندند.

بیشتر از جهان