جمهوری آذربایجان سفارتش را در تهران تعطیل کرد

معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، اظهارات مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه حمله تروریستی به سفارت آذربایجان در تهران به دلایل خانوادگی انجام شده را «پوچ» توصیف کرد

خلف خلف‌اف، معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان یکشنبه شب لحظاتی پس از ورود خانواده‌‌های کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان در تهران به باکو از «توقف کامل» فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خبر داد.

با این حال او دو روز پس از حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت که کنسولگری این کشور در شهر تبریز به کار ادامه می‌دهد.

معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، اظهارات مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه حمله تروریستی به سفارت آذربایجان در تهران به دلایل خانوادگی انجام شده را «پوچ» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، خلف خلف‌اف  با «تروریستی» خواندن حمله به سفارت جمهوری آذربایجان، در گفتگو با خبرنگاران گفت: « انتظار چنین اتفاقی را نداشتیم؛ این غیرقابل قبول است. طبق کنوانسیون روابط دیپلماتیک وین، هر کشوری مسئول امنیت سفارتخانه‌های خارجی در آن کشور است. ایران در خصوص این حمله مسئولیت برعهده دارد. باید تحقیقاتی شفاف و همه‌جانبه انجام دهد و عاملان این حمله و نیروهای پشت آنها را شناسایی و مجازات کند. این خواسته ما از ایران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که علی‌اف، رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان دستور تخلیه سفارت آذربایجان در تهران را صادر کرد و افزود که این تصمیم سختی بود.

معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان همچنین گفت که «نسبت به حفظ امنیت سفارت‌مان و امنیت کارکنان سفارت به طرف ایرانی اعتماد و اطمینان نداریم.» معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت که از طرف ایرانی خواسته‌ایم به‌طور شفاف این جنایت را بررسی و عاملان این جنایت را محاکمه کند و اطلاعات دقیقی در اختیار طرف آذربایجانی قرار دهد.

دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت جمهوری آذربایجان روز یکشنبه با تخلیه سفارت، به باکو منتقل شدند و در فرودگاه باکو مورد استقبال خلف خلف‌اف، معاون وزیر‌ امور خارجه آذربایجان و مسئولان این وزارتخانه قرار گرفتند.

روز جمعه، ۲۷ ژانویه، فردی با کلاشینکف به سفارت آذربایجان در تهران حمله کرد که در جریان آن مسئول نگهبانی سفارتخانه جان‌باخت و دو تن دیگر زخمی شدند.

بیشتر از جهان