از «دختر بد بریتانیا» تا مارینا آبراموویچ: در دنیای هنر چه خبر است؟

علاقه‌مندان از سراسر دنیا می‌توانند به لطف توجه گالری‌ها به تورهای مجازی از اغلب نمایشگاه‌های بریتانیا از راه دور بازدید کنند

   سارا لوکاس، دختر بد هنر بریتانیا سال هیجان‌انگیزی در پیش رو دارد© British Council

رویدادهای عمومی بزرگ دوباره به زندگی واقعی بازگشته‌اند و اوضاع کمابیش در حال بازگشت به حالت عادی است. نمایشگاه‌های بزرگ تاریخی در بریتانیا هم که در مدت همه‌گیری کرونا یکی بعد از دیگری تعطیل یا لغو شدند، در سال ۲۰۲۳ برگزار خواهند شد.

از آنجا که دیدار و بازدید حضوری از این نمایشگاه‌ها برای بسیاری از افراد مشکل است، این رویدادها همراه با نمایش‌های آنلاین، کارگاه‌های مجازی و مقالات مرتبط برگزار خواهند شد تا علاقه‌مندان از سراسر دنیا بتوانند به لطف این توجه گالری‌ها به تورهای مجازی (یادگار همه‌گیری کرونا) از آن‌ بهره ببرند.

نمایشگاه کنش، ژست،‌ نقاشی (Action Gesture Paint) در گالری وایت چپل لندن اوایل فوریه از هنرمندان زنان سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی (Abstract Expressionism) تجلیل می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اواخر همان ماه اوراد زمین (Earth Spells)، اولین نمایش از نمایش‌های متعدد سال ۲۰۲۳ که تاریخ جادوگری و میراث معاصر آن را بررسی می‌کند، در موزه یادبود رویال آلبرت و گالری هنری اکستر افتتاح می‌شود. ماه مارس در مرکز سینزبری در نورویچ هم هنر توان‌بخش (Empowering Art) بر هنر و دانش بومی تمرکز می‌کند که موضوع‌های اصلی دوسالانه لیورپول در سال ۲۰۲۳ هم به شمار می‌رود.

مارینا آبراموویچ

اولین نمایشگاه انفرادی یک زن که گالری‌های اصلی آکادمی سلطنتی را در تاریخ ۲۵۵ ساله‌ آن در اختیار می‌گیرد، یکی از این نامتعارف‌ترین‌ها خواهد بود. آبراموویچ که اکنون ۷۶ ساله است، یک پیشگام در هنر اجرا است؛ هنرمندی معاصر و بسیار مهم که با بدن خود به‌مثابه مواد اولیه کار می‌کند. اما چگونه می‌توان یک نمایش گذشته‌نگر را به صحنه برد؟ گروهی از بازیگران جوان که همگی به روش آبراموویچ آموزش دیده‌اند، پا پیش گذاشته‌اند تا بار دیگر به برخی از معروف‌ترین آثار او جان ببخشند.

دوناتلو در آکادمی سلطنتی هنر لندن از ۲۳ سپتامبر تا ۱۰ دسامبر ۲۰۲۳

آثار دوناتلو، بزرگ‌ترین مجسمه‌ساز عصر رنسانس اهل فلورانس در قرن پانزدهم، با سازوبرگ کامل به این نمایشگاه مجلل در لندن می‌آید. دوناتلو حسی واقعی و زنده را به پیکره‌های خود چه انسان و چه اسب، بخشید که تا حد زیادی از مطالعه دقیق او در مورد مجسمه‌های کلاسیک ناشی می‌شد.

آلیس نیل در گالری موزه ویکتوریا و آلبرت لندن؛ از ۱۱ فوریه تا ۱۱ ژوئن ۲۰۲۳

بررسی گسترده آثار آلیس نیل، نقاش، احتمالا برای هنردوستان دگرگون‌کننده خواهد بود. نیل زندگی پرتلاطمی داشت. او دهه‌ها در محله هارلم نیویورک زندگی کرد و چهره دوستان و همسایه‌ها، هنرمندان و فعالان را به تصویر کشید. پرتره‌های (نقاشی چهره) او به‌ویژه از مادران و کودکان محلی بسیار زنده و متمایز است.

مایک نلسون؛ انقراض بیکنز (Extinction Beckons) در گالری هنری باربیکن لندن؛ از ۱۶ فوریه تا ۲۱ مه ۲۰۲۳

آثار مایک نلسون اغلب عجیب‌غریب و معمولا آزاردهنده‌اند و با کاوش در نوع چیدمان دقیق او شکل می‌گیرند. زیر این تغییرات خلقی چیزی سیاسی وجود دارد؛ مفت‌خر (The Asset Stripper) [اصطلاحی برای اشاره به شخص یا شرکتی که یک شرکت ناموفق را ارزان می‌خرد و دارایی‌های آن را جداجدا با سود می‌فروشد] اثر به یاد ماندنی او در سال ۲۰۱۹ برای تیت بریتین، بدرودی با صنعت بریتانیا در کالبد مجسمه‌ای بود که از قطعات ماشین فروخته‌شده پس از همه‌پرسی برگزیت ساخته شد.

بیچاره‌ها (Poor Things) در گالری هیوارد لندن؛ ۲۲ فوریه تا ۷ مه ۲۰۲۳

این نمایشگاه مجسمه‌سازی که اما هارت و دین کنینگ برگزار می‌کنند، به بررسی موضوع همیشه داغ و جنجالی «کلاس» [به معنای طبقه، رده، سنخ] می‌پردازد. اینکه پیشینه یک هنرمند بر مواد و تکنیک‌هایی که به آن‌ها روی می‌آورد، چه تاثیری دارد؟  در مجسمه‌سازی از «کلاس» چه می‌توانید بیابید؟

لوسی ری؛ ماجراجویی سفالگری در گالری فروت‌مارکت (Fruitmarket) ادینبورو؛ ۴ مارس تا ۲۸ مه ۲۰۲۳

گرامیداشت لوسی ری، سرامیک‌ساز بزرگ، در کتلز یارد، اقامتگاه فوق‌العاده و دلپذیر جیم اد، کیوریتور [نمایش‌گردان/ کسی است که به دلیل تخصص، اطلاعات و ذوق شخصی به گردهم‌آوری و برگزاری نمایشگاه برای آثار هنری (عمدتا تجسمی) اقدام می‌کند] فقید، یک هماهنگی عالی بین محل برگزاری و هنرمند است. ری بطری‌ها و کاسه‌های فوق‌العاده‌ای خلق کرد که به ظرافت پوست میوه بودند و با استادی یک نقاش رنگ‌آمیزی شده بودند. او که در وین متولد شد، در سال ۱۹۳۷ به لندن آمد و با ساخت دکمه‌های شیشه‌ای و سرامیکی اسم‌ورسمی به هم زد.

هیلما آف کلینت و پیت موندریان؛ اشکال زندگی (Forms of Life) کتلز یارد، کمبریج؛ ۴ مارس تا ۲۵ ژوئن ۲۰۲۳

هیلما آف کلینت پس از مرگ به صف محبوب‌ترین شخصیت‌های عالم هنر پیوست. نقاشی‌های او که در آغاز قرن بیستم خلق شدند، بیانگر جهان‌بینی کیهانی مبتنی بر تئوسوفی (فرزانگی خداوند) بودند و او را به خلق اولین نقاشی‌های آبستره در سنت مدرنیسم اروپایی سوق دادند.

سارا لوکاس در تیت مدرن لندن؛۲۰ آوریل تا ۳ سپتامبر ۲۰۲۳

دختر بد غیرقابل‌مقاومت هنر بریتانیا سال هیجان‌انگیزی در پیش رو دارد؛ او در ماه فوریه پیش از رفتن به یک نظرسنجی میان‌دوره‌ای در رابطه با حرفه‌اش در تیت، جشن ۵۰ سالگی قدرت زن را در «زنان بزرگ در اولین نگاه» در کولچستر برگزار می‌کند. لوکاس به جنسیت، طبقه، سکس و قدرت علاقه‌مند است. همچنین اینکه چگونه همه این‌ها در زبانی که به کار می‌بریم و اشیایی که با آن‌ها همذات‌پنداری می‌کنیم، نمود دارند؛ سیگار، روزنامه‌های زرد، کفش‌های پاشنه بلند، ناسزاها و تعبیرها.

بیشتر از فرهنگ و هنر