بازگشت ایمی واینهاوس به سیاهی

ماریسا آبلا، خواننده و بازیگر بریتانیایی، نقش ایمی را بازی می‌کند

درباره زندگی ایمی واینهاوس تاکنون چندین مستند ساخته شده است که مشهورترین آن‌ها مستند «ایمی» است - AFP

زندگی هنرمندان بسیاری در تاریخ با تراژدی گره خورده است؛ اما اگر نخواهیم بگوییم غم‌انگیزترین، یکی از غم‌انگیزترین قصه‌های معاصر هنر، مربوط به ایمی واینهاوس، ستاره جاز- پاپ بریتانیایی است. ایمی کسی بود که بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند مسیر موسیقی پاپ را به‌کلی تغییر داد. ایمی که با سن کم و صدایی پرقدرت که در پیچ‌وخم جاز و بلوز راهش را پیدا می‌کرد، ستاره‌ای بود که فقط توانست زمان کوتاهی پس از درخشیدن و کشف شدن، زندگی کند و  در آخر مصرف بیش از اندازه الکل و مواد مخدر، او را در ۲۷ سالگی از پای درآورد و صدای منحصربه‌فردش را خاموش کرد. 

درباره زندگی ایمی واینهاوس تاکنون چندین مستند ساخته شده است که مشهورترین آن‌ها مستند «ایمی» (Amy) است. حالا زندگی پرفرازونشیب او به سینما پا گذاشته و قرار است زندگینامه‌اش با حضور «ماریسا آبلا»، بازیگر ۲۶ ساله بریتانیایی، در نقش ایمی، روی پرده سینما روایت شود. 

این فیلم «بازگشت به سیاهی» (Back to Black)، هم‌اسم مشهورترین ترانه ایمی واینهاوس، نام دارد و سام تیلور جانسون آن را کارگردانی می‌کند. بر اساس گفته‌های کارگردان، این فیلم قرار است روی سال‌های پرجنب‌وجوش زندگی ایمی در لندن و خیزش پرسرعتش به سوی شهرت تمرکز کند. 

سام تیلور جانسون می‌گوید: «بازگشت به سیاهی، بر نبوغ، خلاقیت و صداقت خارق‌العاده ایمی تمرکز خواهد کرد؛ بر سفری که او را از «دیوانگی در خیابان» «Camden High Street» لندن در دهه ۹۰ به سوی شهرت تحسین‌شده جهانی برد و برگرداند. روایت «بازگشت به سیاهی» پشت عینک این چهره مشهور و محبوب می‌‌گذرد تا آنچه ایمی می‌دید، تماشا کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱۶ ژانویه اعلام شد که ماریسا آبلا، بازیگر بریتانیایی که بیشتر برای بازی در سریال «صنعت» (Industry) شناخته می‌شود، قرار است در نقش ایمی ظاهر شود. چنانکه بالاتر اشاره شد، سام تیلور جانسون کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد که فیلم بسیار مشهور «پنجاه طیف خاکستری» (Fifty Shades of Grey) را در کارنامه‌اش ثبت کرده است. اگرچه این فیلم فروش موفقی در گیشه داشت، با انتقاد بسیاری از منتقدان سینما روبه‌رو شد و خیلی‌ها آن را فیلمی «زرد» می‌دانند. پس باید دید که آیا این کارگردان می‌تواند از پس زندگی مملو از جزئیات ایمی واینهاوس برآید و آنطور که خودش ادعا می‌کند، آیینه‌ای از زندگی او را به نمایش بگذارد، یا قرار است همچون گذشته، فیلمی پرحاشیه روانه پرده سینما کند. البته او پیش‌تر فیلمی بر اساس زندگی جان لنون، ستاره گروه بیتلز، نیز کارگردانی کرده است که هرچند فیلمی متوسط شناخته می‌شود، نقدهای مثبت قابل‌توجهی دریافت کرد. 

از دیگر بازیگران «بازگشت به سیاهی» می‌توان به جک اوکانل، ادی مارسن و لسلی منویل اشاره کرد. جک اوکانل که بازی او را در فیلم «شوالیه و روز» اثر جیمز منگولد دیده بودیم، در این فیلم نقش بلیک فیدلر، معشوق و همسر ایمی واینهاوس، را ایفا می‌کند؛ رابطه‌ای عاشقانه و پرفراز‌و‌نشیب که به اعتیاد ایمی منجر شد، و البته گفتنی است که بسیاری از ترانه‌های ایمی نیز خطاب به بلیک سروده شده‌اند. این دو پیش از مرگ ایمی از یکدیگر جدا شده بودند. لسلی منویل که در سریال موفق «تاج» (The Crown) دیده شد، نقش مادربزرگ ایمی را که بسیار در زندگی‌اش اثرگذار بود، بر عهده دارد. مرسن نیز قرار است در نقش پدر ایمی ظاهر شود.

ایمی واینهاوس از ۱۶ سالگی وارد صنعت موسیقی شد. موسیقی او ترکیبی از جاز، پاپ، سول و آر‌اند‌بی بود. به دلیل سوء‌مصرف مواد مخدر و الکل، مسیر حرفه‌ای واینهاوس بارها به حاشیه رفت و از لغو شدن تور کنسرت و ممنوع‌الورود شدن به آمریکا برای شرکت در جوایز گرمی تا دستگیری به دست پلیس، برای او به همراه داشت. ایمی واینهاوس چندین بار بازداشت شد که یکی از بازداشت‌ها مربوط به دخالت در پرونده قضایی شوهرش بود که به علت پرداخت رشوه، در زندان به سر می‌برد. با تمام این حواشی، صدای جادویی او برایش میلیون‌ها طرفدار در سراسر جهان پدید آورد و الهام‌بخش هنرمندان بسیاری، از جمله ادل، بود. ایمی با فروش بیش از ۳۰ میلیون آلبوم در جهان، یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان عرصه ضبط موسیقی در تاریخ محسوب می‌شود. ترانه و آلبوم «بازگشت به سیاهی»، ایمی را به ستاره عرصه موسیقی بدل کرد و ترانه «بازپروری» (Rehab) برای او سه جایزه گرمی به همراه داشت، و برای آلبوم «بازگشت به سیاهی» در مجموع پنج گرمی دریافت کرد. او رکورددار بیشترین جوایز گرمی برای هنرمند زن در یک شب بود؛ رکوردی که اکنون در اختیار ادل است. 

زندگی ایمی واینهاوس کانون توجه مستندسازان مختلفی بوده است. مستند «ایمی» (Amy) به کارگردانی آصف کاپادیا در سال ۲۰۱۶، جایزه اسکار «بهترین مستند» را دریافت کرد. البته این مستند چندان به مذاق خانواده امی خوش نیامد و آن را گمراه‌کننده و حاوی اطلاعات اشتباه توصیف می‌کردند. اما خانواده ایمی از فیلم در حال ساخت «بازگشت به سیاهی» استقبال کرده‌اند و در گفت‌وگو با رسانه‌ها، از به تصویر کشیدن استعدادهای او بسیار ابراز خوشحالی کرده‌اند. فیلمبرداری «بازگشت به سیاهی» به تازگی آغاز شده است و باید دید سام تیلور جانسون چه زمانی آن را روی پرده سینماها می‌برد.

بیشتر از فیلم