پنج اثر هنری معروف که به‌شکل وارونه آویزان شدند

اثری که دهکده زیر برف را نشان می‌داد در یک حراجی وارونه ارائه شد و آن را «آبشار نیاگارا» نامیدند

با اینکه آثار هنری همواره الهام‌بخش و تاثیرگذارند، گاهی گیج‌کننده نیز می‌شوند.

خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی به برخی از نمونه‌هایی از آثار هنری معروف پرداخته که به‌طور تصادفی به‌شکل وارونه نصب شده‌اند و حتی مجرب‌ترین گالری‌داران نیز متوجه آن نشده‌اند.

۱) دهکده برتون زیر برف (۱۸۹۴) اثر پل گوگن

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منظره پس از مرگ پل گوگن در سال ۱۹۰۳ در یک حراجی در تاهیتی فروخته شد. به گفته ویکتور سگالن، یکی از دوستان گوگن که در این فروش حضور داشت، حراج‌گذار، این نقاشی را وارونه ارائه کرد و آن را «آبشار نیاگارا» نامید. سگالن این اثر را به مبلغی معادل چند پنی خرید، سپس آن را به سمت بالا چرخاند و نشان داد که این اثر نه فرو ریختن آب بلکه کلبه‌های برفی را به تصویر می‌کشد. «دهکده برتون زیر برف» را سپس موزه اورسی در پاریس خریداری کرد.

 

۲) نیویورک  (۱۹۴۱) اثر پیت موندریان

 

سال گذشته متصدیان موزه دوسلدورف در آستانه افتتاح یک نمایشگاه، در مورد یکی از آثار موندریان به نام نیویورک تحقیق کردند. آن‌ها عکسی از این نقاشی را در سال ۱۹۴۴ پیدا کردند که در استودیوی موندریان با خطوط دوتایی آبی در بالا نصب شده بود؛ اتفاقی که نشان داد آن‌ها این تابلو را برای چندین دهه اشتباه آویزان کرده بودند.

از آنجایی که احتمال آسیب رسیدن به نیویورک وجود داشت، چرخاندن آن بسیار خطرناک بود و این اثر در نمایشگاه دوسلدورف همچنان به شکل وارونه باقی ماند.

 

۳) سیاه روی مارون (۱۹۵۸) اثر مارک روتکو

 

در سال ۱۹۷۰، هنگامی‌که این اثر خریداری شد، نقاشی روتکو به‌صورت افقی آویزان شد. این موضوع به‌دلیل روشی بود که هنرمند روی بوم‌ها به‌صورت وارونه امضا کرده بود. نه سال بعد، پس از نمایش مجدد، متخصصان هنری نظر خود را تغییر دادند و هر دو نسخه «سیاه روی مارون» را به‌صورت عمودی آویزان کردند. در سال ۱۹۸۷، این آثار به حالت افقی برگشتند، اما دوباره پس از مدتی به‌حالت عمودی بازگشتند. وب‌سایت موزه محل نگهداری این اثر نیز آن‌ها را همچنان در حالت عمودی به نمایش درمی‌آورد.

 

۴) علف‌های بلند و پروانه‌ها (۱۸۹۰) اثر ون گوگ

 

یک دختر دانش‌آموز ۱۵ ساله که در سال ۱۹۶۵ از گالری ملی لندن بازدید می‌کرد، متوجه شد «علف‌های بلند و پروانه‌ها» وارونه به نظر می‌رسد. پس از هشدار این نوجوان به کارکنان موزه، مشخص شد که نقاشی به‌طور موقت برای عکاسی برده شده و در بازگشت، به اشتباه آویزان شده است. خوشبختانه این نقاشی فقط ۱۵ دقیقه وارونه شده بود.

 

۵) چهار همسر ماهیگیر کاداکوس (۱۹۲۸) اثر سالوادور دالی

 

در سال ۱۹۹۴، یک روزنامه‌نگار هنری متوجه شد که تابلوی «چهار همسر ماهیگیر کاداکوس» اثر سالوادور دالی در گالری هیوارد لندن وارونه آویزان شده است. این در حالی است که پیش از آن، منتقدان هنری لندن متوجه این موضوع نشده بودند. این معما زمانی فاش شد که آنتونی پیتکسوت، یکی از نزدیک‌ترین دوستان دالی، اعلام کرد که هنرمند به او گفته است سه شکل خرچنگ‌مانند قرمز با دستان برافراشته نشان‌دهنده زنانی است که تورهای شوهرشان را تعمیر می‌کنند. با این حال، این یک راز باقی مانده است که چرا عنوان این اثر عدد چهار را در خود دارد.

بیشتر از فرهنگ و هنر