متا حساب‌های کاربری دونالد ترامپ در فیس‌بوک و اینستاگرام را بازمی‌گرداند

متا، روز چهارشنبه ۲ ژانویه، در وبلاگ خود اعلام کرد که «حفاظ‌های جدیدی را برای جلوگیری از تکرار تخلفات تعبیه کرده است»

دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است- Olivier DOULIERY / AFP

شرکت متا اعلام کرد که حساب‌های کاربری دونالد ترامپ در فیس‌بوک و اینستاگرام را در هفته‌های آینده بازمی‌گرداند. متا دو سال پیش و به‌دنبال شورش در کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱، حساب‌های کاربری رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا را تعلیق کرده بود.

دونالد ترامپ پیش‌تر در ماه نوامبر اعلام کرد که قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نامزد شود و خبرگزاری رویترز نوشت که بازگشت حساب‌های کاربری ترامپ می‌تواند به او در پیشبرد این هدف کمک کند. ترامپ ۳۴ میلیون دنبال‌کننده در فیس‌بوک دارد و در اینستاگرام نیز ۲۳ میلیون نفر او را دنبال می‌کنند و این دو رسانه اجتماعی در برقراری ارتباط سیاسی با مخاطبان و همچنین جمع‌آوری کمک‌های مالی نقش مهمی دارند.

ایلان ماسک، صاحب جدید توییتر، حساب کاربری دونالد ترامپ در توییتر را در ماه نوامبر بازیابی کرد، هرچند رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هنوز در توییتر پیامی ارسال نکرده است. 

مدافعان آزادی بیان می‌گویند که مردم باید به پیام‌های نامزدهای سیاسی دسترسی داشته باشند، اما منتقدان متا این شرکت را به اجرای سیاست‌های تعدیل‌کننده ضعیف متهم می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متا، روز چهارشنبه ۲۵ ژانویه، در وبلاگ خود اعلام کرد که «حفاظ‌های جدیدی را برای جلوگیری از تکرار تخلفات تعبیه کرده است.»

نیک کلگ، مدیر امور جهانی متا، نوشت: «در صورتی که آقای ترامپ محتوای مناقشه‌برانگیز بیشتری را منتشر کند، محتوا حذف می‌شود و با توجه به میزان تخلف، ممکن است حساب او بین یک ماه تا دو سال تعلیق شود.» 

تصمیم به احیای حساب‌های کاربری دونالد ترامپ در رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام، اگرچه قابل‌انتظار بود، اما انتقاد گسترده مخالفان او را درپی داشت.  

اتحادیه ضد افترا، سازمان مطبوعات آزاد و دیگر گروه‌ها نیز با اشاره به اینکه ترامپ کماکان معتقد است در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ تقلب صورت گرفته است، درباره قابلیت فیس‌بوک برای جلوگیری از حملات احتمالی آینده به روند دموکراسی ابراز نگرانی کرده‌اند و می‌گویند مطبوعات آزاد و سایر گروه‌ها نیز روز چهارشنبه در‌مورد توانایی فیس‌بوک برای جلوگیری از هرگونه حمله در آینده به فرآیند دموکراتیک، ابراز نگرانی کردند. 

هم‌زمان گروه‌ها و سازمان‌های دیگر از بازگشت ترامپ به رسانه‌های اجتماعی فراگیر فیس‌بوک و اینستاگرام استقبال کرده‌اند، ازجمله جمیل جافر، مدیر اجرایی موسسه‌ای علمی در دانشگاه کلمبیا و رئیس سابق اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا که گفت: «به نفع مردم است که مستقیما صدای کاندیداهای مناصب سیاسی را بشنوند. بهتر است که رسانه‌های اجتماعی درباره آزادی بیان کنار بایستند، حتی اگر سخنان مطرح شده غلط یا تهاجمی است، به این ترتیب کاربران دیگر می‌توانند به آن پاسخ دهند.» 

بیشتر از جهان