رژیم طالبان ۱۰۰ میلیون افغانی از اسکناس‌های تازه چاپ‌شده را وارد بازار کرد

در مرداد سال جاری ۱۰۰ میلیارد اسکناس افغانی با کمک آمریکا در لهستان چاپ شد و به طالبان سپرده شد


برای رفع کمبود نقدینگی در افغانستان، تا کنون حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار به صورت نقد وارد کابل شده است.SHAH MARAI / AFP

بانک مرکزی افغانستان که اینک زیر کنترل طالبان فعالیت دارد، روز چهارشنبه، ۵ دی (۱۵ ژانویه)، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که معادل ۱۰۰ میلیون افغانی اسکناس‌ تازه چاپ‌شده به بانک‌های تجارتی افغانستان سپرده است و در حال جمع‌آوری اسکناس‌های مندرس از بازار است.

براساس این اطلاعیه، در مجموع معادل ۱۰۰ میلیون اسکناس‌ تازه، شامل اسکناس‌های ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ افغانی، در بانک‌ها توزیع شده است. این پول از مجموعه ۱۰۰ میلیارد افغانی است که مرداد سال جاری خورشیدی با حمایت ایالات متحده آمریکا در لهستان چاپ شد. اواسط مرداد، توماس وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، گفت ایالات متحده به دو مورد معامله بانکی میان بانک مرکزی افغانستان و یک شرکت چاپ اسکناس در لهستان اجازه داده است که اسکناس‌های جدید چاپ، و وارد بازار افغانستان شود.

این اسکناس‌ها قرار بود در دوران حکومت پیشین به ریاست جمهوری اشرف غنی در لهستان چاپ شود، اما به دلیل مشکلات سیاسی و در پی آن فروپاشی نظام، به تعویق افتاد. هرچند وزارت دارایی آمریکا سیستم بانکی افغانستان و به‌ویژه بانک مرکزی آن را تحریم کرده است و این بانک نمی‌تواند با بانک‌های بین‌المللی مبادلات مالی انجام دهد، ایالات متحده به صورت استثنایی به بانک مرکزی افغانستان اجازه داد که در این زمینه مشخص، با شرکت لهستانی چاپ اسکناس وارد معامله شود و ارز تازه دریافت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریم سیستم بانکی افغانستان به دلیل کنترل طالبان بر بانک مرکزی این کشور، باعث رکود اقتصادی، کاهش بی‌سابقه بهای ارز ملی در قیاس با ۲۰ سال گذشته، و کمبود نقدینگی در بازار این کشور شد. 

سازمان ملل متحد در دسامبر ۲۰۲۱ روند ارسال کمک‌های نقدی جامعه جهانی را در بسته‌های ۳۲ و ۴۰ میلیون دلاری به کابل آغاز کرد. تاکنون حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار پول نقد وارد کابل شده است. این کار برای رفع کمبود نقدینگی، حمایت از فعالیت نظام بانکی کشور و نیز ارائه کمک‌های بشردوستانه به شهروندان افغانستان انجام شد.

در کنار این، وزارت دارایی آمریکا در اسفند ۱۴۰۰ مجوزی صادر کرد که براساس آن، نهادهای بین‌المللی امدادرسان اجازه یافتند با بانک مرکزی تحت کنترل طالبان دادوستد کنند. این سازمان‌ها می‌توانند برای تبادل، نگهداری و ارسال ارز به افغانستان، از بانک مرکزی افغانستان استفاده کنند. بانک مرکزی افغانستان را اعضای ارشد طالبان، از جمله احمد ضیا آغا، تروریست بین‌المللی که تحت تحریم وزارت دارایی آمریکا قرار دارد، اداره می‌کنند.

احمد ضیا آغا در مسند معاون بانک مرکزی افغانستان کار می‌کند، اما به دلیل قدرتی که در ساختار رهبری طالبان دارد، بیشتر تصمیم‌ها در بانک مرکزی در هماهنگی با او اتخاذ می‌شوند. تا پیش از سلطه طالبان بر افغانستان، از احمد ضیا آغا در حکم بزرگ‌ترین حامی مالی طالبان در خارج از افغانستان نام برده می‌شد.

بیشتر از اقتصاد