چاپ اسکناس‌های جدید افغانستان در لهستان

موسسه خدمات چاپ امن لهستان ۳۸۰ میلیون اسکناس جدید افغانی چاپ کرده است

موسسه خدمات امن ۳۸۰ میلیون اسکناس جدید برای بانک مرکزی افغانستان چاپ کرده است - بانک مرکزی

 یک شرکت لهستانی به نام «خدمات چاپ امن لهستان» ۳۸۰ میلیون افغانی اسکناس جدید برای بانک مرکزی افغانستان چاپ کرده است.

بانک مرکزی افغانستان هر چند وقت یک بار و هنگامی که اسکناس‌های این کشور از رده خارج می‌شوند، اقدام به چاپ دوباره اسکناس در خارج از کشور می‌کند. اولین بخش از این اسکناس‌های جدید چاپ لهستان که شامل ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ افغانی هستند، به کابل انتقال یافته‌اند.

هرچند کشورهای پیشرفته مانند آمریکا و بریتانیا و برخی از کشورهای در حال توسعه مانند هند، تمام مراحل چاپ اسکناس را در داخل کشور خود انجام می‌دهند اما بسیاری از کشورهای دیگر به دلیل تامین امنیت پول و هزینه‌‌های آن ترجیح می‌دهند اسکناس‌هایشان را در کشورهای پیشرفته و در موسسه‌هایی که چنین خدماتی ارائه می‌دهند، چاپ کنند.

موسسه «دلا رو» در بریتانیا از شناخته‌ترین مراکز چاپ اسکناس در جهان است که برای ۱۴۰ بانک مرکزی در سراسر جهان اسکناس یا اوراق مالی چاپ می‌کند. شرکت آلمانی «گیزک اوند دوقینت» نیز از دیگر موسسات مهم چاپ اوراق بهادار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افغانستان نیز در گذشته اسکناس‌های خود را در موسسه «دلا رو» چاپ می‌کرد. این کشور در زمان محمدظاهر، شاه سابق افغانستان، نیز چاپ اسکناس‌های خود را به این کمپانی بریتانیایی سفارش می‌داد.

در این سال‌ها، بانک مرکزی افغانستان که مسئولیت چاپ اسکناس را بر عهده دارد، از طریق رقابت آزاد و در تعامل با موسسه‌های خارجی، اسکناس‌های جدید این کشور را چاپ می‌کرد اما بانک مرکزی این بار توضیح نداده است که بر چه اساسی با یک شرکت لهستانی برای چاپ اسکناس‌های این کشور، قرارداد بسته است.

مقام‌های افغان پیش‌تر گفته بودند که چاپ پول مسئله خیلی پیچیده و بزرگی نیست و مشابه سفارش چاپ عکس است اما چون چاپ آن به دلیل جنس خاص کاغذ آن هزینه دارد و شاید چاپ یک اسکناس صد افغانی، صد افغانی هزینه بردارد و از طرفی هم پای مسائل فنی و احتمال جعل در میان است، ترجیح بر این است تا برای اطمینان و امنیت بیشتر و هزینه کمتر، این کار به موسسه‌های حرفه‌ای واگذار شود.

اما چاپ اسکناس و امضای مقام‌ها روی آن، افتخار بزرگی نیز به شمار می‌رود. نمایندگان مجلس، پیش‌تر اجمل احمدی، سرپرست بانک مرکزی را که نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد، به تلاش برای ثبت امضای روی اسکناس‌های افغانستان متهم کردند؛ اما سرپرست بانک مرکزی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «بدین‌وسیله به آگاهی مردم شریف افغانستان رسانده می‌شود که در اسکناس‌های جدید افغانی امضای محترم اجمل احمدی، سرپرست ریاست کل بانک مرکزی نقش نبسته بلکه این اسکناس‌ها به امضای واحدالله نوشیر، سرپرست سابق بانک چاپ خواهند شد.»

بانک مرکزی در این بیانیه افزوده است: «محترم اجمل احمدی، سرپرست بانک مرکزی افغانستان، قرار بود بر اساس قرارداد، برای بازدید از محل چاپ اسکناس‌ها به کشور لهستان سفر کند نه امضا کردن.»

ارزش واحد پول افغانستان در این سال‌ها به شدت افت کرده و برابری با یک دلار از حدود ۵۰ افغانی به ۷۰ افغانی افزایش یافته است.

بیشتر از اقتصاد