دیدار مقام‌های طالبان و جمهوری اسلامی ایران در استان نیمروز

هیاتی از استان سیستان و بلوچستان ایران به رهبری محمد کرمی با مسئولان دولتی طالبان در استان نیمروز دیدار کردند

در دیدار هیات سیتان و بلوچستان با مقام‌های طالبان کمیته‌های مشترک اقتصادی و امنیتی نیز ایجاد شده است- روزنامه هشت صبح

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند روز دوشنبه، ۳ بهمن (۲۳ ژانویه) گزارش داد که هیاتی از استان سیستان و بلوچستان ایران به رهبری محمد کرمی با مسئولان دولتی طالبان در استان نیمروز دیدار کردند.

به گزارش باختر، نجیب‌الله رفیع، استاندار نیمروز، در این دیدار بر گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور، با تاکید بر مبارزه با قاچاق انسان و مواد مخدر، این موارد را از اولویت‌های حکومت طالبان توصیف کرد.

او از مقام‌های ایرانی خواست که با مهاجران افغانستان برخورد «خوب» داشته باشند و افزود که این امر به بهبود روابط میان حکومت طالبان و جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند.

رسانه‌های وابسته به طالبان گزارش دادند که در دیدار هیات سیستان و بلوچستان با مقام‌های طالبان، در مورد ایجاد کمیته‌های مشترک اقتصادی و امنیتی نیز توافق شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رسانه‌ها نوشتند که برای توسعه بازرگانی میان استان‌های نیمروز و سیستان و بلوچستان، گذرگاه مرزی موسوم به «پل ابریشم» ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز خواهد بود و دست‌کم ۶۰۰ خودرو ترانزیتی از این گذرگاه عبور می‌کنند.

بخش زیادی از کالاهای ترانزیتی ایران از طریق گذرگاه «پل ابریشم» وارد افغانستان می‌شود و طالبان درآمد هنگفتی از این گذرگاه به جیب می‌زنند.

در گزارش رسانه‌های وابسته به طالبان، توضیحی درباره جزئیات توافق دو هیات در مورد کمیته امنیتی مشترک ارائه نشده است.

در دوران حاکمیت طالبان بر افغانستان، درگیری‌های مرزی متعددی بین نیروهای طالبان و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران رخ داده است و در مواردی، نیروهای طالبان حریم زمینی ایران را نقض کردند و وارد خاک این کشور شدند. اما جمهوری اسلامی ایران تاکنون در این زمینه با نرمش با طالبان برخورد کرده است.

وزارت مهاجران و عودت‌کنندگان طالبان روز گذشته، یکشنبه، ۲ بهمن (۲۲ ژانویه)، اعلام کرد که در روزهای ۲۸-۲۹ دی نزدیک به دو هزار مهاجر افغان از طریق «پل ابریشم» به استان نیمروز برگشتند. این وزارتخانه طالبان مشخص نکرد که چه تعدادی از این مهاجران افغان، اجباری از ایران اخراج شدند.

 استان‌های هرات، فراه و نیمروز افغانستان با ایران مرز مشترک دارند، اما مشخصا استان نیمروز به یکی از گذرگاه‌های اصلی قاچاق انسان و مواد مخدر به ایران بدل شده است و قاچاقبران انسان و مواد مخدر، حضور و فعالیت شدیدی در این استان دارند. هم در حکومت سابق و هم در دوران طالبان، نیروی کافی برای تامین امنیت و مبارزه با قاچاقبران انسان و مواد مخدر در استان نیمروز موجود نبود و نیست، و این امر باعث شده است که بازار قاچاقبران گرم باشد.

روزانه شمار زیادی از شهروندان افغان به امید سفر قاچاقی به ایران، به استان نیمروز می‌روند و از آنجا وارد خاک پاکستان می‌شوند تا سپس خود را به ایران برسانند.

بیشتر از جهان