بسته تحریمی جدید علیه سرکوبگران جمهوری اسلامی در اتحادیه اروپا تصویب شد

اتحادیه اروپا برخورد بی‌رحمانه جمهوری اسلامی با اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم را به‌شدت محکوم کرد

ریاست سوئدی اتحادیه اروپا در توییتی اعلام کرد وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) بر سر بسته جدید تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران توافق کردند.

بر مبنای این گزارش، بسته تحریمی جدید به طور مستقیم عوامل سرکوب در ایران را هدف قرار می‌دهد. اتحادیه اروپا همچنین استفاده بی‌رحمانه و نامناسب جمهوری اسلامی از زور علیه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم ایران را به‌شدت محکوم کرد.

ریاست سوئدی اتحادیه اروپا به جزئیات بسته تحریمی جدید علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره‌ای نکرد اما دو دیپلمات هفته پیش به رویترز گفته بودند که وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است در جلسه روز دوشنبه، ۳۷ شخص حقیقی و حقوقی در ایران را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کنند.

نمایندگان پارلمان اروپا در جلسه روز پنجشنبه ۲۹ دی‌ (۱۹ ژانویه) با ۳۱۳ رای مثبت از ۵۴۵ نماینده حاضر، به شورای اروپا پیشنهاد کردند نام سپاه پاسداران و نهاد‌های وابسته به آن مانند بسیج و سپاه قدس را در فهرست سازمان‌های تروریستی بگنجاند.

قطعنامه پارلمان اروپا واکنش‌های مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت و حسین‌ امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در تماس تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، گفت که کشور‌های اروپایی با این کار به پای خود شلیک می‌کنند.

جوزپ بورل که به دلیل مواضعش در روز‌های اخیر با انتقاد بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است، روز دوشنبه قبل از نشست شورای وزیران به خبرنگاران گفت که نمی‌توانیم بگوییم چون سپاه پاسداران را دوست نداریم، پس تروریست است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه افزود که برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی باید دادگاه یکی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، حکم صادر کند تا این اتحادیه بتواند وارد عمل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، از تلاش برای تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران دفاع کرد و گفت: «سپاه پاسداران هر روز جو رعب و وحشت در میان مردم ایران ایجاد می‌کند.»

حسین‌ امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، و حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، روز یکشنبه ۲ بهمن به مجلس رفتند تا با نمایندگان درباره قطعنامه پارلمان اروپا مذاکره کنند. در این جلسه، حسین سلامی کشور‌های اروپایی را به‌صراحت تهدید کرد و با تایید تلویحی اقدام‌های تروریستی سپاه پاسداران گفت: «قدرت قلمرو ما وسیع است، به همه جا دسترسی داریم و دست‌هایمان به شما می‌رسد.»