جایزه ۲۰ هزار یورویی جمهوری اسلامی به برگزیدگان کنگره حکومتی زنان تاثیرگذار

نخستین کنگره زنان تاثیرگذار با صرف هزینه‌های هنگفت و با هدف کاهش فشارهای بین‌المللی در تهران برگزار شد

دست‌کم ۳۰۰ مهمان خارجی به مدت پنج روز با صرف هزینه‌های هنگفت در تهران گشت‌و‌گذار کردندــ برنا

نخستین کنگره حکومتی «زنان تاثیرگذار» که با هدف کاهش فشارهای بین‌المللی بر جمهوری اسلامی برگزار شد، میزبان گروهی از زنان ناشناس و زنان و دختران مقام‌های کشور‌هایی استبداد‌زده بود. این کنگره عصر جمعه، ۳۰ دی‌ در سالن اجلاس سران در تهران و با حضور جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی، و همسران رئیس‌جمهوری‌های چند دولت خارجی آغاز به کار کرد.

انتشار تصاویر این کنگره در رسانه‌های اجتماعی با حاشیه‌های فراوانی همراه شد. ضرورت و چرایی برگزاری این کنگره، فهرست مهمانان و هزینه‌ برگزاری آن از مهم‌ترین مباحث مطرح شده بودند.

مقام‌های دولتی و معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری فهرست زنان شرکت‌کننده در این کنگره را منتشر نکرده‌اند اما انسیه خزعلی گفت که در این کنگره، ۹۶ کشور و ۷۰ مقام زن کشورهای خارجی مشارکت دارند. صربستان، ارمنستان، ازبکستان، عراق، پاکستان، کویت، بورکینافاسو، قرقیزستان، سریلانکا، گینه، لبنان، روسیه و ونزوئلا از کشور‌های شرکت‌کننده در این کنگره اعلام شده‌اند. خزعلی هدف از برگزاری این کنگره را «حرکت و تعامل‌افزایی میان زنان در سطح جهان» اعلام کرد.

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی پیشین وزیر ارشاد، از مقام‌های دولتی خواست فهرست این زنان و «حوزه سرآمدی» آن‌ها را معرفی کنند تا «بشود با گوگل کردن میزان اهمیت آنان را فهمید». انتظامی همچنین خواستار اعلام «هزینه‌های این رویداد به تفکیک هر مهمان» شد؛ درخواستی که به نظر می‌رسد با بی‌اعتنایی مقام‌های دولتی مواجه شود.

سکوت در مورد نحوه حجاب و پوشش مهمانان این کنگره از دیگر واکنش‌های معنا‌دار دولتی‌ها و حاکمیتی‌ها و آن‌ دسته از محافظه‌کارانی بود که همواره خود را نگران پوشش زنان ایران می‌دانند.

خودداری از اعلام نام مهمانان از دیگر حاشیه‌های این کنگره است. بر اساس تصاویر منتشرشده، آنا هاکوپیان، همسر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، یکی از شرکت‌کنندگان است. همسر نخست‌وزیر بورکینافاسو که سایت رویداد ۲۴ نوشته «اسم و عکسی از او در اینترنت پیدا نکرده است»، آیگل جباروف، همسر صدر جباروف، رئیس‌جمهوری قرقیزستان، تامارا ووچیچ، همسر الکساندارا ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان، از دیگر زنان حاضر در این کنگره‌اند.

تصاویر همسر رئیس‌جمهوری پیشین گینه، همسر رئیس‌جمهوری پیشین نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول نیجریه، بانوی اول پیشین سریلانکا، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری سوریه و زینب نصرالله، دختر سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان هم در این کنگره دیده شده است.

غیبت همسران ولادیمیر پوتین، بشار اسد و بسیاری دیگر از مقام‌های کشور‌های همسایه و مسلمان از ناکامی‌های توجه‌برانگیز این کنگره است که در برخی رسانه‌ها به آن اشاره شده است. سایت رویداد ۲۴ در واکنش به ترکیب شرکت‌کنندگان در این کنگره نوشت: «ابتدایی‌ترین کار در دعوت زنان تاثیرگذار این است که خود آن‌ها کار خاصی کرده باشند و منشا اثر شده باشند؛ نه اینکه چون شوهرشان فرد مشهوری بوده است، آن‌ها هم به عنوان زن تاثیرگذار معرفی شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سایت حضور همسر نخست‌وزیر ارمنستان در این کنگره را پیامی برای جمهوری آذربایجان و متحد منطقه‌ای‌ آن، ترکیه، ارزیابی کرد.

شیرانتی راجاپاسکا، همسر ماهیندا راجاپاسکا، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر سابق سریلانکا، از دیگر چهره‌های خبرساز حاضر در این کنگره بود. ماهیندا برادر گوتابایا راجاپاسکا، رئیس‌جمهوری مستعفی سریلانکا است که در جریان اعتراض‌های چند ماه پیش از کشورش فرار کرد و تحولات این کشور چند روزی موردتوجه رسانه‌های جهان قرار گرفت.

در این کنگره به هفت زن «تاثیرگذار» جوایزی داده شد. یکی از این زنان واناجان سانگیران لی، استادیار شیمی دانشگاه مالایا، بود که گزارش شده است حتی مسئولان برگزارکننده این کنگره هم عنوان اصلی او را نمی‌دانستند.

سوده غفوری‌فرد، دختر حسن غفوری‌فرد، نماینده پیشین مجلس که استادیار دانشگاه علوم پزشکی بهشتی است، از دیگر زنانی است که در این کنگره جایزه گرفت.

کازان سوا النا از کشور روسیه برگزیده دیگری بود که مسئولان برگزارکننده کنگره او را موزیسین، فعال اجتماعی، مجسمه‌ساز و دارای دکترای بیولوژی معرفی کردند و مستحق دریافت جایزه دانستند. در رزومه‌ النا، همکاری با دانشگاه مشهد نیز دیده می‌شود. او  در اینستاگرام، صفحه «جایزه جهانی گوهرشاد» را هم دنبال می‌کند.

کازان سوا النادر در صفحه خود نوشته که به رقص سالسا و لزگی و بوگی ووگی، سبکی از موسیقی، علاقه‌مند است.

آن‌طور که سایت رویداد ۲۴ گزارش کرده، از ماریا بئاتریس یونس که به عنوان «بانوی تاثیرگذار آرژانتین» جایز دریافت کرده هم اطلاعاتی در اینترنت پیدا نشده است. در متن سخنرانی و خبر‌های مرتبط با این کنگره هم به نحوه تاثیرگذاری این زن آرژانتینی اشاره‌ای نشده است.

پن آبه شیامی هم یکی از زنانی است در این کنگره جایزه گرفت، اما درباره نحوه تاثیرگذاری‌ او هم توضیحی وجود ندارد.

فاطمه حقیرالسادات، دبیر این کنگره، اعلام کرد که به زنان برنده «مبلغ ۲۰ هزار یورو (معادل یک میلیارد تومان) به همراه یک گواهی» اعطا شده است. حقیرالسادات از اعلام اسامی داوران این کنگره سرباز زد و آن را دست‌کم برای دو سال محرمانه خواند. 

رسانه‌ها شمار مهمانان شرکت‌کننده در این کنگره را ۳۰۰ نفر اعلام کردند. آن‌ها به مدت پنج روز در ایران گشت‌وگذار کرده و در هتل‌های مجلل اقامت داشته‌اند.