طالبان منطقه‌ پل سوخته کابل را از وجود معتادان پاکسازی کردند

در آغاز کارزار جمع‌آ‌وری معتادان، عکس و ویدیوهایی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای طالبان با شلاق و رفتارهای تحقیرآمیز، معتادان را به ترک اعتیاد مجبور می‌کردند

بخشی از هزینه طالبان در دوران جنگ با حکومت افغانستان را تولید و ترانزیت مواد مخدر تامین می‌کرد-BULENT KILIC / AFP

احمدالله وثیق، رئیس رادیو و تلویزیون ملی افغانستان که در کنترل طالبان است، در توییتر نوشت که ۱۱۰۰ معتاد از بخش‌های مختلف شهر کابل جمع‌آوری و به مراکز ترک اعتیاد منتقل شدند.

شهرداری طالبان در کابل مدعی شد که منطقه‌ پل‌سوخته را از وجود افراد معتاد پاکسازی کرده است.

این شهرداری در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت که زباله‌های معتادان از منطقه پل‌سوخته انتقال یافته است و این منطقه رنگ‌آمیزی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پل‌سوخته، از مناطق مشهور تجمع معتادان در شهر کابل، پایتخت افغانستان است. صدها معتاد در این منطقه زندگی می‌کردند. خرده‌فروشان مواد مخدر نیز در این منطقه حضور داشتند و به پخش مواد مخدر مشغول بودند.

در آغاز کارزار جمع‌آ‌وری معتادان، عکس و ویدیوهایی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای طالبان با شلاق و رفتارهای تحقیرآمیز، معتادان را به ترک اعتیاد مجبور می‌کردند.

حکومت پیشین افغانستان شمار معتادان مواد مخدر را حدود سه میلیون نفر اعلام کرده بود که ۸۵۰ هزار نفر آنان، زن بودند.

این در حالی است که هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) در آذر‌ماه گفته بود که افغانستان منبع تامین ۸۵ درصد تریاک جهان است.

روزا اوتنبایوا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، با عبدالحق آخوند، معاونت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله (کشور) طالبان، در‌مورد ممنوعیت مصرف مواد مخدر، درمان معتادان مواد مخدر و ایجاد معیشت جایگزین برای کشاورزان، گفت‌وگو کرده بود.

او میزان بالای تولید تریاک در افغانستان را یک چالش‌ بزرگ توصیف کرده بود.

این در حالی است که دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۳۳ هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کشت خشخاش بوده که در مقایسه با سال ۲۰۲۱  سه برابر افزایش یافته است.

در این گزارش ذکر شده بود که با ممنوعیت کشت خشخاش در آوریل ۲۰۲۲ به دستور ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، بهای تریاک افزایش یافت و کشاورزان در سال ۲۰۲۲ از کشت خشخاش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار درآمد به ‌دست آوردند. این درآمد در سال ۲۰۲۱ معادل ۴۲۵ میلیون دلار بود.

افغانستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات خشخاش در جهان است. دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان ملل متحد نیز گفته است که افغانستان ۸۰ درصد محصولات خشخاش در جهان را تامین می‌کند.

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر نامرئی طالبان، در بهار سال جاری میلادی فرمان ممنوعیت کشت، تولید، قاچاق، استفاده و خرید‌و‌فروش مواد مخدر در افغانستان را صادر کرد. اما کشت، برداشت، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر تحت کنترل دولت طالبان جریان دارد.

همچنین حاجی‌ بشیر نورزی، قاچاقچی بین‌المللی و از نخستین حامیان مالی فعالیت‌های طالبان، شهریورماه وارد کابل شد. او در سال ۲۰۰۵ در آمریکا بازداشت و به حبس ابد محکوم شده بود.

تولید و ترانزیت مواد مخدر بخشی از هزینه‌های  طالبان در دوران جنگ با حکومت افغانستان و متحدان بین‌المللی‌اش را تامین می‌کرد و در مناطق تحت کنترل طالبان، کشت و برداشت تریاک ادامه داشت.

بیشتر از جهان