واکنش طالبان به گزارش افزایش تولید مواد مخدر: خیالی و خودسرانه است

افغانستان بزرگ‌ترین تولیدکننده کوکنار در سطح جهان است

کشاورزان می‌گویند که به دلیل کاهش قیمت زعفران مجبورند برای حمایت از خانواده‌هایشان خشخاش بکارند-Javed TANVEER / AFP

وزارت داخله (کشور) طالبان در واکنش به گزارش سازمان ملل متحد درباره افزایش ۳۲ درصدی تولید کوکنار (خشخاش)، مدعی شد که این آمار «خیالی» و «خودسرانه» است و بدون منبع نشر شده است.

این وزارتخانه روز دوشنبه، ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) در بیانیه‌ای گفت که دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) بدون هماهنگی با آنان اقدام به تحقیق و ارزیابی در پیوند با کشت و تولید تریاک کرده است. 

این وزارتخانه گفت: «در این گزارش، تریاک تولیدشده طی سال ۲۰۲۲ در افغانستان ۶۲۰۰ تن تخمین شده است؛ که این رقم خیالی و دور از حقیقت است.»

وزارت داخله طالبان مدعی شد که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، مزارع کشت خشخاش در سال ۲۰۲۲ در قیاس با سال پیش از آن، کاهش یافته است.

این وزارتخانه گفت: «افزایش در کشت کوکنار یک خبر جدید و حیرت‌آور نیست، زیرا طی سالیان گذشته نیز کشت کوکنار تا سرحد ۳۲۸ هزار هکتار افزایش یافته است. برعکس آن، در دوره قبلی امارت اسلامی افغانستان [رژیم طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی) به کمتر از هشت هزار هکتار کاهش یافته بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت داخله طالبان گفته است که بر اساس فرمان ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، کشت، تولید، استفاده، قاچاق و خرید‌و‌فروش مواد مخدر، در افغانستان ممنوع است.

وزارت داخله طالبان از دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد خواسته است که از نشر این گونه گزارش‌ها جلوگیری کند و در همکاری با معاونت مبارزه علیه مواد مخدر این وزارت، در زمینه‌‌های کاهش تقاضا برای مواد مخدر، ایجاد معیشت بدیل، و ارزیابی‌های مواد مخدر از طریق زمین و ماهواره، اقدام کند.

وزارت داخله طالبان مدعی شده است که در کنار فقر، مواد مخدر از جمله تهدیدهای بزرگی است که از حکومت سابق افغانستان به آنان به ارث رسیده است و برای حل این مشکل مبارزه می‌کنند.

این در حالی است که دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد سه هفته پیش، یکم نوامبر (۱۰ آبان)، در گزارشی نوشت که در سال ‌جاری میلادی ۲۳۳ هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کشت خشخاش رفته است که نشان‌دهنده سه برابر افزایش در قیاس با سال گذشته است.

در این گزارش ذکر شده بود که با ممنوعیت کشت خشخاش در ماه آوریل ۲۰۲۲ به دستور ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، بهای تریاک افزایش یافته است و کشاورزان در سال جاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار درآمد از کشت خشخاش به ‌دست آورده‌اند، و این درآمد در سال گذشته ۴۲۵ میلیون دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، به‌دلیل خشکسالی، از هر هکتار زمین  ۲۶.۷ کیلوگرم تریاک به دست آمده است، در حالی که سال گذشته این مقدار ۳۸.۵ کیلوگرم بود.

ماه جاری، زمان مناسب کشت گیاه خشخاش در افغانستان است و با توجه به گسترش روزافزودن فقر در کشور، بسیاری از کشاورزان تصمیم دارند که در زمین‌های خود خشخاش کشت کنند. 

یکی از این کشاورزان، عبدالستار ۵۵ ساله در شهرستان پشتون‌زرغون در شرق استان هرات، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که با توجه به کاهش قیمت زعفران، مجبور شده است چهار هکتار زمین خود را خشخاش کشت کند. 

او گفت: « قیمت زعفران خیلی پایین آمده و کسی زعفران را با قیمت بالا نمی‌خرد. من پنج سال زعفران کشت کردم، اما همین ماه به جای زعفران کوکنار کشت می‌کنم، چون عایدی خوبی دارد و مجبورم برای سیر کردن شکم خانواده خود کوکنار کشت کنم.»

به گفته این کشاورز، بسیاری از زمین‌داران به کشت خشخاش روی آورده‌اند که در قیاس با محصولات دیگر، عایدی زیادی دارد. 

افغانستان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات خشخاش در سطح جهان است. دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد نیز گفته است که افغانستان ۸۰ درصد خشخاش را در سطح جهان تامین می‌کند.

حکومت پیشین افغانستان که از حمایت غرب، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا برخوردار بود، در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ سرنگون شد و طالبان پس از دو دهه، دوباره در افغانستان به قدرت رسیدند.

در حکومت سابق، میلیون‌ها دلار برای مبارزه با مواد مخدر هزینه شده بود، اما نتیجه آن افزایش سطح کشت بیشتر خشخاش در مناطق تحت تسلط طالبان بود.

طالبان در دوران جنگ با حکومت افغانستان و متحدان بین‌المللی آن، بخشی از هزینه‌های جنگی خود را از تولید و ترانزیت مواد مخدر تامین می‌کردند که در مناطق تحت کنترل آنان کشت و برداشت می‌شد.

بیشتر از جهان