سلطه طالبان بر افغانستان قیمت موادمخدر را تا ۵۰ درصد افزایش داد

افزایش قیمت مواد مخدر به کشاورزان انگیزه داد تا در فصل بعد، بیشتر بکارند

تلاش طالبان برای ممنوع کردن کشت و مصرف مواد مخدر ناکام بود-JAVED TANVEER / AFP

علی‌رغم اعلام طالبان مبنی بر ممنوعیت کشت، قاچاق و مصرف از انواع مواد مخدر در افغانستان، قیمت تریاک و مت‌آمفتامین در این کشور تا ۵۰ درصد افزایش یافت.

داده‌های یک مرکز جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل تصاویر ماهواره‌ای مستقر در بریتانیا نشان می‌دهد که افغانستان همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر جهان است و تلاش طالبان برای ممنوع کردن کشت و مصرف آن، ناکام بوده است. آخرین گزارش این مرکز ماهواره‌ای در بازه اوایل ژانویه تا ۲۲ اکتبر، نشان می‌دهد قیمت‌ مواد مخدر در بازارهای افغانستان رو به افزایش است و خریدوفروش مواد، همچنان بدون محدودیت انجام می‌شود.

طالبان اوایل آوریل، فرمانی منسوب به ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، را علنی کردند که در آن آمده بود کشت، تولید، قاچاق و مصرف هر نوع مواد مخدر در سراسر افغانستان ممنوع است. در این فرمان، تاکید شد از لحظه صدور و پخش آن در رسانه‌ها، هیچ کسی اجازه کشت، قاچاق و استفاده از مواد مخدر را ندارد.

طالبان که در ۲۰ سال گذشته، تجارت پرسود مواد مخدر در افغانستان را رهبری و از طریق آن، نیازهای مالی خود برای جنگ را تامین می‎‌‌‌کردند، تاکید کرده‌اند با استفاده از نیرویی که در اختیار دارند، مانع تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان با استناد به فرمان رهبرشان ادعا کردند تمامی مزارع خشخاش را از بین می‌برند؛ اما کشاورزان در سراسر افغانستان در سال ۱۴۰۱ هم از هزاران هکتار زمینی که در آن خشخاش، حشیش و گیاه افدرا کاشته بودند، محصول برداشتند.

فایننشال تایمز، روز دوشنبه، ۹ آبان (۳۱ اکتبر)، در گزارشی نوشت که صدور فرمان رهبری طالبان برای ممنوعیت تولید، قاچاق و استفاده از مواد مخدر و همچنین نگرانی از اقدام‌های آینده این گروه، به افزایش قیمت مواد مخدر در افغانستان دامن زده است.

رسانه‌های تحت کنترل طالبان در ماه‌های اخیر، گزارش‌هایی از تخریب چند کارخانه تولید تریاک، مت‌آمفتامین و حشیش در استان‌های جنوب افغانستان منتشر کردند. مسئولان محلی طالبان نیز مدعی شدند علیه برخی از مزارع و کارخانه‌های تولید مواد مخدر اقدام کرده‌اند. با وجود این، هنوز خریدوفروش مواد مخدر در سراسر افغانستان به صورت علنی صورت می‌گیرد و فرماندهان طالبان نیز از فروشندگان و خریداران مواد مخدر به نام مالیات و زکات، اخاذی می‌کنند.

رهبران طالبان همچنان در رسانه‌ها و بیانیه‌هایشان ادعا می‌کنند که با سلطه بر افغانستان مانع از تولید و قاچاق مواد مخدر شده‌اند؛ در حالی که تصاویر مرکز ماهواره‌ای آلسیس (ALCIS) نشان می‌دهد که بازارهای خریدوفروش مواد مخدر در سراسر افغانستان، به‌ویژه جنوب این کشور، همچنان پررونق‌اند.

دیوید منسفیلد، پروژهشگر این گزارش و کارشناس در مرکز ماهواره‌ای آلسیس، معتقد است گزینه‌هایی که مردم افغانستان را از روی آوردن به تولید، قاچاق و مصرف مواد مخدر باز می‌‎داشت، با فروپاشی دولت در این کشور از بین رفت. او اضافه کرد: «در پی بحران اقتصادی و فروپاشی دولت، فرصت‌هایی مانند پیوستن به ارتش، کار در شهرها و ساختمان‌سازی از بین رفت.»

در ۲۰ سال حاکمیت دولت جمهوری در افغانستان، پیوستن به ارتش منبع درآمد بسیاری از افرادی بود که توانایی کار در بازار یا مشاغل آزاد را نداشتند. با فروپاشی دولت و روی کار آمدن طالبان، هزاران خانواده منابع درآمد خود را از دست دادند.

کارشناس مرکز تصاویر ماهواره‌ای آلسیس معتقد است اقدام طالبان برای از بین بردن چند مزرعه و کارخانه تولید مواد مخدر، تلاش این گروه برای نشان دادن عمل به وعده‌هایشان است؛ اما در حالی که دیوید منسفیلد می‌گوید افزایش قیمت مواد مخدر در افغانستان نشانه گسترش محدودیت‌ها بر کشت و تولید و مواد مخدر در افغانستان است، رومن مالجاک، دانشیار دانشگاه رادبور، به فایننشال تایمز گفت که افزایش قیمت مواد مخدر در افغانستان، به کشاورزان انگیزه می‌دهد در فصل بعد، بیشتر بکارند.

مالجاک افزود: «اجرای فرمان منع تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان برای طالبان بسیار خطرناک است. این به معنای درآمد کمتر و محبوبیت کمتر است که احتمالا برای بقای رژیم طالبان، حیاتی‌تر از خشنود کردن جامعه بین‌المللی است.»