یوناما: افغانستان منبع تامین ۸۵ درصد تریاک در جهان است

افغانستان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات خشخاش در سطح جهان است

یونما سطح تولید بلند تریاک در افغانستان را از چالش‌های «بزرگ» توصیف کرده است-JAVED TANVEER / AFP

یوناما، نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، روز دوشنبه، ۱۴ آذر (۵ دسامبر) گفت که افغانستان منبع تامین ۸۵ درصد تریاک در سطح جهان است. 

یوناما در اطلاعیه‌ای گفت که روزا اوتنبایوا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، با عبدالحق آخوند، معاونت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله (کشور) طالبان، در مورد ممنوعیت مواد مخدر، از بین بردن تریاک، درمان معتادان مواد مخدر و ایجاد معیشت بدیل برای کشاورزان، گفت‌وگو کرده است.

او میزان بالای تولید تریاک در افغانستان را از چالش‌های «بزرگ» توصیف کرده است.

وزارت داخله (کشور)  طالبان در حساب توییترش نوشت که در این دیدار، درباره مبارزه با کشت و برداشت [خشخاش]و تولید مواد مخدر، با نماینده یوناما گفت‌وگو شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد یک ماه پیش در گزارشی نوشت که در سال ‌جاری میلادی، ۲۳۳ هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کشت خشخاش رفته است که نشان‌دهنده سه برابر افزایش در قیاس با سال گذشته است.

در این گزارش ذکر شده بود که با ممنوعیت کشت خشخاش در آوریل ۲۰۲۲ به دستور ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، بهای تریاک افزایش یافته است و کشاورزان در سال جاری از کشت خشخاش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار درآمد به ‌دست آورده‌اند. این درآمد در سال گذشته معادل ۴۲۵ میلیون دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، به ‌دلیل خشکسالی، از هر هکتار زمین ۲۶.۷ کیلوگرم تریاک به دست آمده است، در حالیکه سال گذشته این مقدار ۳۸.۵ کیلوگرم بود.

افغانستان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات خشخاش در سطح جهان است. دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد نیز گفته است که افغانستان ۸۰ درصد محصولات خشخاش را در سطح جهان تامین می‌کند.

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر نامرئی طالبان، در بهار سال جاری میلادی فرمان ممنوعیت کشت، تولید، قاچاق، استفاده، و خرید و فروش مواد مخدر را در افغانستان صادر کرد. اما کشت، برداشت، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر تحت کنترل دولت طالبان جریان دارد. 

از سویی نیز حاجی‌ بشیر نورزی، قاچاقچی بین‌المللی و از نخستین حامیان مالی فعالیت‌های طالبان، در شهریورماه وارد کابل شد. او در سال ۲۰۰۵ در آمریکا بازداشت، و به حبس ابد محکوم شده بود. 

مقام‌های ارشد طالبان، از جمله ملا هدایت‌الله بدری، وزیر مالیه (خزانه‌داری) طالبان، برای به استقبال‌ او به فرودگاه کابل رفتند.

تولید و ترانزیت مواد مخدر بخشی از هزینه‌های جنگی طالبان را در دوران جنگ با حکومت افغانستان و متحدان بین‌المللی آن تامین می‌کرد و در مناطق تحت کنترل طالبان، کشت و برداشت تریاک ادامه داشت.

بیشتر از جهان