نگاه رسانه‌های جهان به خیزش مردم ایران؛ جمهوری اسلامی شکننده‌تر از همیشه است

گلوبال‌ نیوز: بازگشت به زمان قبل از کشته شدن مهسا امینی غیرممکن است

ادامه اعتراض‌های سراسری مردم ایران به جمهوری اسلامی که با شیوه‌های مختلفی مانند دیوارنویسی، شعارهای شبانه، برگزاری مراسم یادبود برای کشته‌شدگان و نافرمانی‌های مدنی بیان می‌شود، در خبرگزاری‌های بین‌المللی انعکاس پیدا کرده است. در کنار فعالیت‌های اعتراضی مردم داخل ایران، گام‌هایی که ایرانیان خارج از کشور نیز برای محقق شدن این خیزش انقلابی برمی‌دارند، مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار می‌گیرد.

در ادامه، به برخی از مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشرشده ۲۴ ساعت گذشته درباره قیام مردم ایران علیه رژیم حاکم اشاره می‌کنیم.

گلوبال نیوز: جمهوری اسلامی؛ در آستانه سقوط

گلوبال نیوز در تحلیلی به این موضوع پرداخت که با تداوم چهار ماه جنبش اعتراضی مردم ایران، جمهوری اسلامی در وضعیت شکننده‌ای قرار گرفته است.

این رسانه کانادایی با اشاره به اینکه با وجود سرکوب شدید معترضان، شعله اعتراض مردم همچنان خاموش نشده است، نوشت: «کشته شدن مهسا امینی سال‌ها خشم جمعی موجود در جامعه بر سر مسائلی مانند اقتصاد، تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و همچنین محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی را شدت بخشید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از این گزارش به نقل از شهرزاد مجاب، استاد دانشگاه تورنتو، آمده است: «اعتراض‌های کنونی وضعیت ایران را تغییر داده و یک تهدید جدی برای رژیم محسوب می‌شود. با وجود سرکوب حکومت، مردم ایران با زنده نگه داشتن جنبش خود، سرکشی نشان می‌دهند و نشان می‌دهند که بازگشت به زمان قبل از کشته شدن مهسا امینی غیرممکن است. مردم ایران دیگر از خواسته‌‌هایشان مبنی بر آزادی، دموکراسی، برابری، زندگی و اشتغال بهتر، تغییر وضعیت اقتصادی، از بین بردن فقر، تورم و فساد کوتاه نمی‌آیند. اگرچه دولت به سرکوب معترضان متعهد است، اما مردم نیز مصمم‌اند که با آن مقابله کنند و عقب‌نشینی نمی‌کنند.»

آسوشیتدپرس: راهپیمایی عظیم ایرانی‌ها در استراسبورگ

 بسیاری از خبرگزاری‌های معتبر جهان، راهپیمایی هزاران نفر از ایرانیان در استراسبورگ را با خواسته تروریستی شناخته شدن سپاه پاسداران از طرف اروپا پوشش خبری دادند.

آسوشیتدپرس در این زمینه نوشت: «بیش از ۱۲ هزار نفر، روز دوشنبه به سمت پارلمان اتحادیه اروپا در شهر استراسبورگ در شرق فرانسه راهپیمایی کردند. در حمایت از مردم ایران، برج ایفل نیز با شعار «زن، زندگی، آزادی» نورپردازی شد؛ شعاری که تجسم جنبش اعتراضی است که به فراسوی ایران هم کشیده شده است.»

این خبرگزاری ادامه داد: «تابلوهای متعددی در دست اعتراض‌کنندگان دیده می‌شد و برخی از آن‌ها تصویر شاه سابق ایران را حمل می‌کردند. روی یکی از بنرهایی که معترضان همراه داشتند نوشته شده بود: «سکوت شما خشونت است». این شعار، منعکس‌کننده درخواست معترضان ایرانی در خارج از کشور برای حمایت از پیام خود و اطمینان از شنیدن آن است.»

تایمز: اختصاص منابع کلان به سرکوبگران مردم

روز دوشنبه هم‌زمان با تجمع‌های اعتراضی مردم ایران در استراسبورگ برای درخواست از اروپا که سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی بشناسد، رسانه بریتانیایی تایمز گزارشی با محوریت اختصاص منابع مالی کلان از طرف جمهوری اسلامی به سپاه پاسداران ایران منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «در حالی که مردم ایران برای پرداخت هزینه مواد غذایی با مشکل مواجه‌اند، رهبران این کشور منابع مادی کلان را به نیروهایی اختصاص می‌دهد که به طرز وحشیانه‌ای اعتراض‌ها در خیابان‌ها را سرکوب می‌کنند. نیروهای امنیتی ایران که در سرکوب اعتراض‌های سراسری نقش خشونت‌آمیزی داشته‌اند، با وجود فروپاشی اقتصاد کشور، ۳ میلیارد دلار تامین هزینه شدند. در لایحه بودجه که با چند هفته تاخیر از طرف دولت انجام گرفت، بودجه شبه‌نظامیان دولتی (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، ۲۸ درصد افزایش یافته است. در همین حال، برخی از کارشناسان درآمد واقعی این شبه‌نظامیان را تا ۱۷ میلیارد دلار تخمین می‌زنند.»

تایمز در ادامه تاکید کرد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان مخفی است که از فروش غیرقانونی نفت نیز درآمد دارد و به حمایت مالی از گروه‌های تروریستی در سراسر منطقه از جمله حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن معروف است.»

نیوزویک: مخالفت با ریشه‌های حکومت 

نیوزویک در تحلیل تازه‌ خود درباره خیزش سراسری مردم ایران نوشت: «چهار ماه پس از تشییع جنازه مهسا امینی، حکومت ایران همچنان به نبرد خونین خود با معترضان ادامه می‌دهد. در کشوری که به‌شدت برای کنترل انتشار اطلاعات تلاش می‌کند، مخاطبان در سراسر جهان حالا دیگر نشانه‌هایی را دیده‌اند از این که رژیمی که بر پایه انقلاب بنا شده، اکنون خودش بسیار آسیب‌پذیر است.»

این رسانه در گزارش خود با اشاره به انتشار برخی اخبار دروغین مبنی بر لغو فعالیت گشت ارشاد برای خاموش کردن اعتراض‌ها، به نقل از یک زن جوان ایرانی نوشت: «حالا دیگر حتی اگر گشت ارشاد نیز وجود نداشته باشد، چیزی تغییر نمی‌کند. ما گرفتار این بازی‌های سیاسی نخواهیم شد. این اصل اساسی رژیم و نظام است که مردم با آن مشکل دارند. نارضایتی از این حکومت سال‌ها وجود داشته و با بدتر شدن مشکلات اقتصادی قوی‌تر نیز شده است.»

نیوزویک در گزارش خود به آزادی اجتماعی زنان پیش از انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: «زنان ایرانی که پس از سال ۱۹۷۹ متولد شده‌اند، فرهنگ‌های دوگانه، سرکوب در داخل و آزادی در خارج از کشور را تجربه کرده‌اند، آن‌ها از طریق سفر و رسانه‌های اجتماعی، شیوه‌های زندگی دیگری غیر از وضعیت خودشان را دیده‌اند. این زنان به‌طور ناخواسته سیستم ظالمانه‌ای را به ارث برده‌اند که آن‌ها را از همسالان خود در سراسر جهان متمایز می‌کند. آن‌ها نمی‌خواهند از خواسته‌های یک رژیم دینی اسلام‌گرا تبعیت کنند و حالا دیگر به گروه‌های اصلاح‌طلب نیز برای بهبود اوضاع اعتماد ندارند.»