مجید کاظمی در آستانه اعدام: «زیر شکنجه مجبور به اعتراف شدم»

با وجود اعتراضات داخلی و بین‌المللی، جمهوری اسلامی همچنان به صدور احکام اعدام و تلاش برای اجرای آنها ادامه می‌دهد

چند روز پس از صدور حکم اعدام برای سه معترض در شهر اصفهان، خبرها حاکی از آن است که مجید کاظمی، یکی از متهمان پرونده «خانه اصفهان»، به سلول انفرادی منتقل شده است. بر همین اساس، نگرانی‌ها درمورد وضعیت او افزایش یافته است و برخی از خطر اجرای حکم اعدام خبر می‌دهند، هرچند فرصت تجدیدنظر برای این حکم هنوز به پایان نرسیده است.

مجید کاظمی، متهم ردیف دوم پرونده موسوم به «خانه اصفهان»، به اتهام «محاربه از طریق كشیدن سلاح کلاشنیکف»، به اعدام و برای اتهام‌های «عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به‌قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت داخلی»، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

مجید کاظمی که در هنگام ایراد دفاعیات خود در دادگاه، در فیلمی که قوه قضاییه از او منتشر کرد، بسیار مضطرب و آشفته به نظر می‌رسد، در دفاع از خود گفت: «درباره اسلحه کلاش باید بگویم که این سلاح را در روستا برای شکار به همراه بچه‌های خاله‌ام و تیراندازی در عزا و عروسی استفاده می‌کردم.»

او تاکید دارد به هیچ ماموری تیراندازی نکرده و فقط شلیک هوایی انجام داده است، چرا که اگر به گفته او «یک خشاب تیر را به سمت ماموران می‌زدم که به‌جای سه نفر، ۵۰ مامور کشته می‌شد.»

وکیل کاظمی در دفاع از او تاکید کرده است که او در آن صحنه تیر هوایی شلیک کرده و «اسلحه را یک سال و نیم پیش به دلایل شخصی خریداری کرده بود.»

به گزارش کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، در این پرونده از متهمان تحت فشار شکنجه و بازجویی، علیه خود و سایر هم پرونده‌ای‌هایشان اعترافات متعددی گرفته شده است، اما سناریو این اعترافات چندان با هم هماهنگ نیست. مثلا در مورد ادعای تیراندازی مجید کاظمی با کلاشنیکف، چند روایت وجود دارد. در حالی که او با وجود فشار شکنجه همچنان بر روایت خود مبنی بر شلیک تیر هوایی اصرار دارد، ادعای به رگبار بستن ماموران در حالی که سوار موتور بوده و متواری شده است، ادعای اینکه او کلاش را به کاپوت یک ماشین تکیه داده است و شلیک کرده و ادعای شلیک در حال راه رفتن هم مطرح شده است که موجب می‌شود اساسا وثوق این روایت‌ها مورد تردید قرار گیرد.

مجید کاظمی روز جمعه در فایل صوتی از زندان، همه اتهام‌ها را رد کرد و گفت که این حکم بر اساس «اخذ اعترافات اجباری، زیر شکنجه شدید» صادر شده است.

او در تماس تلفنی که از زندان داشته است در توصیف آنچه بر او گذشت، می‌گوید: «من هیچ‌کاره بودم، این‌ها که مرا گرفتند من زیر شکنجه بودم. من نه اسلحه‌ای داشتم، نه چیزی داشتم، من چیزی نداشتم. هی مرا زدند و گفتند این اسلحه مال تو است، گفتیم آره این اسلحه مال ماست، زدند گفتند باید بیای بازسازی صحنه جرم، گفتم می‌آیم، دوباره زدند و گفتند که باید این را در دادگاه بگویی، گفتم باشد.»

مجید کاظمی گفت که از زمان بازداشت تاکنون «همه‌اش زیر شکنجه بوده‌ام، من نه اسلحه‌ای داشتم، نه کاری کردم، همه‌اش را زیر شکنجه گفتم آره».

به گزارش ۱۵۰۰ تصویر، مجید کاظمی به همراه برادرش، حسین بازداشت شد. روزی که مجید به اعدام محکوم شد، حسین با دنده و دندان‌های شکسته پس از نزدیک به دو ماه بازداشت، آزاد شد. به گفته خانواده کاظمی، تمام این مدت حسین را زیر شکنجه نگه داشتند تا از مجید اعتراف اجباری بگیرند.

در میان معترضان بازداشت شده در محله خانه اصفهان، دادگاه انقلاب اصفهان سه تن به نام‌های مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی را به اتهام «محاربه» متهم و به اعدام محکوم کرد.

روز جمعه نیز فایلی صوتی از صالح میرهاشمی منتشر شد که در آن، او تمامی اتهام‌های وارده را رد و اعلام می‌کند که اعترافاتش تحت شکنجه بوده و هیچ اسلحه‌ای نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید یعقوبی کردسفلی، متهم ردیف سوم پرونده خانه اصفهان، نیز به اتهام «محاربه از طریق اقدام به كشیدن اسلحه و استفاده از كلت كمری، به اعدام و برای اتهام‌های عضویت در دسته‌جات و جمعیت غیرقانونی به‌قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت داخلی كشور به ۱۰ سال حبس تعزیری» محکوم شد.

او هم در جلسه دفاع خود در دادگاه تاکید کرد که هیچ تیری به‌سوی ماموران شلیک نکرده است.

سعید یعقوبی پیش از بازداشت، نگهداری از پدر و مادر مسن خود را بر عهده داشته است و به گفته مادرش، روز ۲۷ آبان‌ماه در محل کارش بازداشت شده و آنان تا بیش از یک ماه، از او بی‌خبر بودند.

ادامه بازداشت دانشجویان

از سوی دیگر، بازداشت موقت دانشجویان نیز ادامه دارد و برای بسیاری از آن‌ها احکام بلندمدت صادر شده است. 

شوراهای صنفی دانشجویان گزارش داد علی اسداللهی، شاعر، نویسنده و دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، در تاریخ ۳۰ آبان ماه در منزل خود دستگیر شده است. بنا بر گفته نزدیکان، او از ابتدای دستگیری در سلول انفرادی به سر برده است، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در این مدت تنها چند بار و هر بار برای مدت بسیار کوتاهی اجازه تماس با بستگان خود را داشته است.

گفتنی‌ است اسداللهی پس از تحمل حدود ۵۰ روز انفرادی، پس از انتقال به فشافویه، تنها یک‌بار اجازه ملاقات با خانواده را پیدا کرده است.

نازلی سعیدی نیز در دادگاه بدوی شعبه یک انقلاب تبریز به ریاست حملبر، به اتهام تبانی علیه امنیت ملی، به ۱۵ ماه حبس تعزیری و به اتهام تبلیغ علیه نظام، به پرداخت ۱۰ میلیون تومان و به‌عنوان مجازات تکمیلی، به دو سال ممنوع‌الخروجی محکوم شده و اکنون در انتظار دادگاه تجدیدنظر است. او که دانشجوی پزشکی ورودی بهمن ۹۷ دانشگاه اردبیل است، در تاریخ ۴ آبان بازداشت شده و با وجود حکم عدم تحمل حبس، ۵۶ روز در بازداشت بوده است و نهایتا در تاریخ ۲۸ آذر با در نظر گرفتن سوابق پزشکی و به قید وثیقه، موقتا آزاد شد.

بیتا حقانی، دانشجوی گرافیک دانشگاه قدسیه ساری، نیز که در تاریخ ۲۶ مهر بازداشت شده بود، در دادگاه انقلاب ساری به ۱۸ سال حبس و ممنوع‌الخروجی محکوم شد.

در صورت تایید این حکم در دادگاه تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال حبس برای او لازم‌الاجرا خواهد بود. این دانشجو پیش‌تر به «افساد فی‌الارض» نیز متهم شده بود اما در جلسه دادگاه از این اتهام تبرئه شد.