چرا باید به اندازه کافی بخوابیم؟

بعد از ۱۹ یا ۲۰ ساعت بیداری، توانایی ذهن به اندازه راننده‌ای که از نظر قانونی مست محسوب می‌شود، پایین می‌آید

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند بزرگسالان هر شب هشت ساعت بخوابند ــ Canva

اگر برای چرت زدن نشانه لازم دارید، بفرمایید این هم نشانه.

هر سال در روز سوم ژانویه جشنواره «روز خواب» برگزار می‌شود. روزی که مردم را تشویق می‌کند بعد از تعطیلات شلوغ عید و روز سال نو، استراحتی را که واقعا نیاز دارند، به خود بدهند.

هرچند تجزیه و تحلیل و نظریه‌پردازی درباره برنامه‌های خواب ما را یونانیان باستان انجام دادند، جشنواره روز خواب جشن استراحتی امروزی است. هدف این جشن آن است که کمک کند باتری‌ تمام خواب‌های ازدست‌رفته خود را در پایان سال شارژ کنیم و مزایای خواب شبانه خوب را به ما یادآوری کند.

تخمین می‌زنند دوسوم بزرگسالان در سراسر دنیا به قدر کافی نمی‌خوابند. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند بزرگسالان هر شب هشت ساعت بخوابند.

به گفته بنیاد خواب، کم‌خوابی برای سلامتی بزرگسالان با پیامدهای منفی گسترده‌ای از جمله مشکلات قلبی‌عروقی، ضعف سیستم ایمنی، احتمال بیشتر ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲، اختلال در تفکر و حافظه و بیماری‌های سلامت روان مثل افسردگی و اضطراب همراه است.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هشت ساعت خواب شبانه به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. به همین دلیل است که بی‌خوابی شب روی سیستم قلبی‌عروقی اثر منفی می‌گذارد.

متیو واکر که در سال ۲۰۱۷ کتاب «چرا می‌خوابیم» را نوشت و استاد علوم اعصاب و روانشناسی دانشگاه برکلی کالیفرنیا است، گفت: «اگر به‌قدر کافی نخوابیم، سیستم قلبی‌عروقی تنظیم مجدد نمی‌شود، بنابراین فشار خون بالا می‌رود.»

«می‌دانیم که بعد از ۱۹ یا ۲۰ ساعت بیداری، توانایی ذهن به اندازه راننده‌ای که از نظر قانونی مست محسوب می‌شود، پایین می‌آید.»

واکر با بیان اینکه به نظر می‌رسد «میزان هوشیاری انسان» حدود ۱۶ ساعت باشد، توضیح می‌دهد: «برای ترمیم آسیب‌های ناشی از بیداری به حدود هشت ساعت خواب نیاز داریم.»

اما جشنواره روز خواب تنها به معنای درک فواید خواب برای سلامتی نیست، بلکه جشنی برای خود این کار است.

همچنان که دنیای مدرن بخش بیشتری از زمان‌بندی‌های ما را طلب می‌کند، جشنواره روز خواب نیز به مردم یادآوری می‌کند که خواب تنبلی نیست و درواقع برای سلامتی ما ضروری است.  

© The Independent

بیشتر از زندگی