بازگشت بی‌کینه جوکوویچ به اوپن استرالیا 

اتفاق بزرگ اولین گرنداسلم فصل تنیس بازگشت تنیسور صرب پس از اخراج جنجالی سال گذشته است

جوکوویچ به دلیل غیبت در تعدادی از مسابقات مهم فصل گذشته، رتبه اول رده‌بندی تنیس جهان را از دست داد- WILLIAM WEST / AFP

اوپن استرالیا که به وقت تهران از بامداد دوشنبه، ۲۶ دی (۱۶ ژانویه)، شروع شد، با بازگشت نواک جوکوویچ، پرافتخارترین تنیسور این گرنداسلم، جذابیت مضاعفی دارد. نوله که ۹ بار قهرمان اوپن استرالیا شده است، سال گذشته به دلیل باطل شدن ویزایش نتوانست در این تورنمنت معتبر تنیس شرکت کند. جوکوویچ به امید دور زدن پروتکل‌های سخت‌گیرانه کووید، به استرالیا پرواز کرد، ولی کشور میزبان این تنیسور صرب را که واکسن کرونا تزریق نکرده بود، اخراج کرد. او همچنین با ممنوعیت سه ساله ورود به استرالیا روبه‌رو شد که البته در نوامبر ۲۰۲۲ شکست

دنیا اینک موج‌های سنگین کرونا را پشت سر گذاشته و خبری از پروتکل‌های قبلی نیست، تا جوکوویچ بتواند دوباره در ملبورن مسابقه بدهد. او در نشست خبری‌ گفت که کینه‌ای بابت وقایع سال قبل ندارد: «اگر کینه‌ای داشتم و نمی‌توانستم وقایع سال قبل را پشت سر بگذارم، حالا اینجا نبودم.»

جوکوویچ به دلیل غیبت در تعدادی از مسابقات مهم فصل گذشته، رتبه اول رده‌بندی تنیس جهان را از دست داد. با این حال، از نگاه کارشناسان، بخت اول قهرمانی اوپن استرالیا است. او در صورت دستیابی به دهمین قهرمانی در ملبورن، به بیست و دومین قهرمانی گرنداسلم می‌رسد و می‌تواند با رکورد نادال برابری کند. جوکوویچ در دور اول با روبرتو کاربالس بائنای اسپانیایی روبه‌رو می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نادال، قهرمان سال گذشته، هم در مسابقات حاضر است و بامداد دوشنبه موفق شد جک دراپر بریتانیایی را سه بر یک شکست دهد. نادال ۳۶ ساله پس از این پیروزی گفت: «بازی سختی بود. هیچکس دوست ندارد در دور اول با چنین حریفی روبه‌رو شود.» او درباره شرایط بدنی‌اش هم گفت: «از سال‌های قبل لاغرتر شده‌ام. خیلی زحمت کشیدم و امیدوارم نتیجه‌اش را ببینم.»

نادال در ادامه مسیر هم قرعه سختی دارد و در دور چهارم احتمالا با فرانسس تیافو، تنیسور آمریکایی، روبه‌رو می‌شود که عامل حذف او در اوپن آمریکای سال گذشته شد. دنیل مدودف، فینالیست سال گذشته، چهره مطرح دیگر در این سمت جدول است؛ هرچند این تنیسور روس از فرم آرمانی‌اش فاصله دارد.

غیبت آلکاراز و کیریوس

غایب بزرگ این مسابقات، کارلوس آلکاراز، تنیسور شماره یک جهان، است که به دلیل مصدومیت پا این گرنداسلم را از دست داد. با غیبت این تنیسور اسپانیایی، جوکوویچ از سید پنج مسابقات به سید چهار منتقل شد و دیگر مجبور نیست در مرحله یک‌چهارم نهایی با یکی از بخت‌های اصلی قهرمانی روبه‌رو شود.

دیگر غایب مهم این گرنداسلم، نیک کیریوس، چهره محبوب هواداران میزبان است. این تنیسور استرالیایی که سال گذشته به فینال ویمبلدون رسید و فرم خوبی داشت، یک روز پیش از شروع مسابقات اعلام کرد که به دلیل مصدومیت زانو کنار می‌رود.

سید نوزدهم مسابقات، این مصدومیت را برای خود «ویرانگر» دانست و گفت: «این یکی از مهم‌ترین تورنمنت‌های دوران حرفه‌ای‌ام بود و تحمل این اتفاق برایم اصلا آسان نیست.» 

پزشک کیریوس معتقد است که مسابقه نمایشی جمعه مقابل جوکوویچ، فرصتی برای آزمودن شرایط زانوی او بود و بعد از آن، تشخیص داد که تحمل مسابقات متوالی پنج‌‌سته را نخواهد داشت.

بیشتر از تنيس