هولگر رونه؛ تولد یک پدیده در مسترز پاریس

تنیسور ۱۹ ساله دانمارکی با شکست جوکوویچ در فینال قهرمان شد

رونه به جوان‌ترین قهرمان تورنمنت پاریس بعد از بوریس بکر در سال ۱۹۸۶ تبدیل شد-Christophe ARCHAMBAULT / AFP

شکست دادن نواک جوکوویچ، به‌ویژه در فینال یک تورنمنت مهم، اتفاقی نیست که تنیسورهای ۱۹ ساله‌ زیادی بتوانند در دوران حرفه‌ای تجربه کنند، ولی یکشنبه‌شب، ۷ نوامبر (۱۵ آبان)، هولگر رونه در مسترز پاریس توانست به این افتخار برسد و جام را بالای سر ببرد.

جوکوویچ، برنده ۲۱ گرنداسلم و از بزرگ‌ترین تنیسورهای تاریخ، شروع بهتری در برابر حریفش داشت و ست اول را تنها در ۳۶ دقیقه، با نتیجه ۳-۶ برد. اما در ست دوم رونه دانمارکی موفق به برک کردن سرویس جوکوویچ شد و با برتری ۳-۶، سرنوشت بازی را به ست سوم کشاند. او در ست سوم هم موفق شد از جوکوویچ پیش افتد و با برتری ۵-۷ قهرمان تورنمنت شود. 

رونه که جایی در جمع بخت‌های قهرمانی نداشت، به جوان‌ترین قهرمان تورنمنت پاریس بعد از بوریس بکر در سال ۱۹۸۶ تبدیل شد. تنیسور آلمانی در آن سال وقتی فقط ۱۸ سال داشت، به قهرمانی رسیده بود.

تنیسور ۳۴ ساله صرب در پایان مسابقه در تمجید از حریف جوانش گفت: «خوشحال نیستم که مرا شکست دادی، ولی از طرف دیگر برای خودت خوشحالم. من شخصیت تو را دوست دارم.  تو به تنیس عشق می‌ورزی و خودت را وقف آن کرده‌ای. این موفقیت نتیجه ساعت‌ها تمرین سخت است و آینده درخشانی در پیش خواهی داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رونه هم در پاسخ به جوکوویچ گفت: «تو یکی از تنیسورهای موردعلاقه منی و از کودکی بازی‌هایت را تماشا کرده‌ام. افتخارم بود که در سمت دیگر تور، روبه‌روی تو بودم. از حضورم در این تورنمنت لذت بردم و بی‌صبرانه منتظرم که سال آینده به اینجا برگردم.»

او درباره احساسش پیش از روبه‌رو شدن با حریف مشهور خود، گفت: «همیشه قبل از بازی با خودم می‌گویم که می‌توانم برنده شوم؛ مهم نیست حریفم چه کسی باشد. می‌دانستم که در فینال کارم سخت‌تر است. اگر اشتباه نکنم، او بیش از ۱۰۰ فینال بزرگ را از سر گذرانده و از من خیلی باتجربه‌تر است.»

رونه در مسیر فینال موفق شد چهار تنیسور از جمع ۱۰ چهره برتر تنیس جهان را شکست دهد و هوبرت هورکاز، آندری روبلف،کارلوس آلکاراز و فلیکس اوژه-آلیاسیم، قربانیان او پیش از فینال بودند. او با کمک هزار امتیاز این قهرمانی، موفق شد در رده‌بندی جدید تنیسورهای جهان به جمع ۱۰ بازیکن برتر صعود کند. این نخستین بار در نیم‌قرن گذشته است که یک تنیسور دانمارکی به چنین جایگاهی می‌رسد.

روزنامه «اکسپرس» نوشت که رونه را می‌توان تهدید جدیدی برای حکمرانی نادال و جوکوویچ در دنیای تنیس دانست.  این نخستین بار از سال ۲۰۰۱ است که پنج تنیسور موفق شدند اولین قهرمانی‌ خود را در مسابقات مسترز تجربه کنند. در سال‌های گذشته، قهرمانی تورنمنت‌های معتبر معمولا سهم فدرر، نادال و جوکوویچ بوده است، ولی با خداحافظی تنیسور سوئیسی و موفقیت‌های اخیر آلکاراز، تیلور فریتز، بورنا کوریچ و رونه، باید منتظر یک تغییرنسل در جمع برترین‌های تنیس جهان باشیم.

بیشتر از تنيس