سفیر سوئد در تهران به وزارت خارجه جمهوری اسلامی احضار شد

به‌نظر می‌رسد احضار سفیر سوئد در تهران به‌دلیل انتشار کاریکاتورهایی از رهبر جمهوری اسلامی در مجله فرانسوی شارلی ابدو باشد

وبسایت رسمی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از احضار سفیر سوئد در تهران خبر داد. این وزارتخانه در ابتدای خبر موردنظر نوشت احضار ماتیاس لنتز به‌دلیل «اظهارات مداخله‌جویانه برخی مقامات اروپایی» است و از نظر مقام‌های حکومت ایران، سوئد، در مقام ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا، در ارتباط با این اظهارات مسئولیت دارد. 

بر پایه متن منتشر شده در وبسایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، مقام‌های این وزارتخانه ضمن محکومیت اظهارات اخیر مقام‌های اروپایی در مورد وقایع ایران از لنتز خواسته‌اند تا این پیام را به رهبران اروپا برساند:«اروپا به‌جای تهمت‌زنی، فرافکنی و به‌کارگیری رفتار دوگانه باید مسئولیت خود را در احترام به ارزش‌های حقوق بشری سایر کشورها به‌طور جدی مورد توجه قرار دهد.»

مقام‌های وزارت خارجه حکومت ایران همچنین به سفیر سوئد تاکید کردند که «در جامعه انسانی هدف از آزادی، تعالی انسان است» و «هجو مقدسات و توهین به ارزش‌ها مسیر تکامل و تعالی نیست.»

به‌نظر می‌رسد منظور مقام‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی از «هجو مقدسات و توهین به ارزش‌ها» مجموعه‌ای از کاریکاتورهای منتشر شده در مجله فرانسوی شارلی‌ ابدو در مورد علی خامنه‌ای، رهبر حکومت ایران، باشد که طی هفته گذشته تنش‌هایی در روابط تهران و پاریس به‌وجود آورد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار مجموعه‌ای از کاریکاتورهای خامنه‌ای در مجله شارلی‌ ابدو، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله رئیس مجلس شورای اسلامی، نسبت به این موضوع واکنش‌هایی تند نشان دادند. همزمان وزارت خارجه حکومت ایران نیز سفیر فرانسه در تهران را فراخواند و مراتب اعتراض این وزارتخانه نسبت به این موضوع را به او ابلاغ کرد. 

وزارت خارجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در عین‌حال خواست تا مقام‌های دولت امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، انتشار مجموعه کاریکاتورهای مجله شارلی ابدو را محکوم کنند؛ درخواستی که مقام‌های دولت فرانسه خلاف آن را انجام دادند. 

پس از واکنش‌های تند مقام‌های جمهوری اسلامی، امانوئل مکرون با انتشار یکی از کاریکاتورهای مجله شارلی ابدو، به جان‌باختگان حمله تروریستی اسلامگرایان در سال ۲۰۱۵ به این نشریه ادای احترام کرد و در مورد آنها چنین نوشت:«هرگز فراموش‌تان نمی‌کنیم.»

وزیر خارجه فرانسه نیز در واکنش به خواسته تهران، گفت آزادی بیان در فرانسه در تضاد با آن چیزی است که در ایران جریان دارد و تاکید کرد مقام‌های جمهوری اسلامی با این مفهوم آشنایی ندارند. 

پس از این اظهارات، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در سخنان روز سه‌شنبه خود از احتمال قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی مدنظر اتحادیه اروپا خبر داد و در عین‌حال گفت دولت فرانسه تمام توان خود را بسیج کرده تا مسئولان سرکوب مردم معترض در ایران، مصونیت نداشته باشند.

از سوی دیگر، شمار قابل توجهی از مقام‌های کشورهای اروپایی، به‌ویژه دولت آلمان، نسبت به موج جدید اعدام‌های سیاسی در ایران موضع‌گیری‌هایی قاطعانه کرده‌اند و خواهان توقف اعدام معترضان بازداشت‌شده در جریان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» شده‌اند.

حالا وزات خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به مجموعه اظهارات مقام‌های کشورهای مختلف اروپایی خطاب به سفیر سوئد چنین گفته است:«دخالت در امور داخلی کشورها مغایر با همه قواعد و مقررات بین‌المللی است و جمهوری اسلامی ایران قطعا آن را بر نمی‌تابد.»

احضار سفیر سوئد در تهران با برگزاری نخستین جلسه دادگاه تجدیدنظر حمید نوری، از دست‌اندرکاران کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، نیز همزمان بود؛ موضوعی که از زمان بازداشت دادیار سابق زندان گوهردشت، یا رجایی‌شهر فعلی، به‌وسیله پلیس جنایات جنگی سوئد در آبان ۱۳۹۸ روابط تهران و استکهلم را دست‌خوش بحرانی عمیق کرده است.