ورزش محیط شیمیایی بدن را به‌نفع سرکوب سرطان پروستات تغییر می‌دهد

افرادی که شش ماه در تمرین‌های ورزشی شرکت داشتند، میوکین‌ (myokines) تولید کردند؛ پروتئینی که ماهیچه‌های اسکلتی آن را تولید می‌کنند و فرایندهای ضدسرطانی را در بدن تحریک می‌کند

بیماران مبتلا به سرطان پروستات باید ورزش کنند تا تکثیر سلول‌های سرطانی سرکوب شود - Canva

مطالعه جدید نشان می‌دهد که فقط یک تمرین ورزشی می‌تواند به سرکوب سرطان کمک کند.

دانشمندان کشف کردند که یک دوره ورزش- حتی در کسانی که سرطان درمان‌ناپذیر و پیشرفته دارند- می‌تواند رشد تومور را سرکوب، و فعالانه با سلول‌های سرطانی مبارزه کند.

این مطالعه بر کشف پژوهشگری در دانشگاه ادیت کوان (ECU) در استرالیا مبتنی است، که نشان می‌دهد افراد مبتلا به سرطان پروستات می‌توانند با ورزش، محیط شیمیایی بدن خود را برای سرکوب رشد سلول‌های سرطانی تغییر دهند.

افرادی که شش ماه در تمرین‌های ورزشی شرکت داشتند، میوکین‌ (myokines) تولید کردند؛ پروتئینی که ماهیچه‌های اسکلتی آن را تولید می‌کنند و فرایندهای ضدسرطانی را در بدن تحریک می‌کند.

ای‌ام‌آر‌آی (EMRI)، موسسه پژوهش‌های پزشکی ورزش دانشگاه ادیت کوان استرالیا، چنین نتیجه‌گیری کرد که فقط یک دوره تمرین ورزشی می‌تواند میوکین‌ها را حتی بیشتر افزایش دهد و به سرکوب سرطان کمک کند.

پروفسور راب نیوتن، پژوهشگر ای‌ام‌آر‌آی، می‌گوید که این کشف پیشرفت بزرگی بود، و می‌تواند بی‌درنگ توصیه‌هایی برای بیماران سرطانی تنظیم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «یافته‌های حاصل از کار ما بسیار هیجان‌انگیز است، زیرا نخستین بار است که گزارش می‌دهیم مردان مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته می‌توانند در واکنش به یک دوره ورزش شدید، مولکول‌های ضدسرطانی به نام میوکین را به شدت افزایش دهند.»

«این به ما کمک می‌کند تا بفهمیم چرا بیماران مبتلا به سرطان که ورزش می‌کنند، پیشرفت بیماری کندتری بروز می‌دهند و مدت طولانی‌تری زنده می‌مانند.»

«این بیماران به درد بی‌درمانی دچارند، پس درمانی وجود ندارد و در نهایت از پای درخواهند آمد- با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش احتمال زنده ماندن را افزایش می‌دهد و افزایش سطح میوکین که در مقاله اخیر ما بررسی شده است، مکانیسم اصلی است.»

این گروه از ۹ بیمار مبتلا به سرطان پروستات در مراحل نهایی [پیشرفت بیماری]، دعوت کرد تا ۳۴ دقیقه با دوچرخه ثابت ورزش شدید کنند.

از آنان بی‌درنگ قبل و بعد، و سپس ۳۰ دقیقه پس از تمرین، خون گرفته شد.

خونی که بلافاصله بعد از ورزش گرفته شد، حاوی سطوح بالایی از میوکین‌های ضدسرطان بود که رشد سلول‌های سرطانی پروستات را در شرایط آزمایشگاهی تا حدود ۱۷ درصد سرکوب می‌کرد.

پس از ۳۰ دقیقه سطح میوکین و سرکوب سرطان به میزان اولیه بازگشت. پروفسور نیوتن معتقد است که میزان مطلوب حدود ۲۰ دقیقه در روز است.

او افزود: «میزان مطلوب ورزش هنوز مشخص نیست، اما احتمالا بیشتر از ۲۰ دقیقه در روز است و باید شامل تمرین‌های مقاومتی برای رشد ماهیچه‌ها، افزایش اندازه و ظرفیت ترکیب دارویی داخلی و تحریک تولید میوکین باشد.»

«این مطالعه شواهدی قوی برای توصیه به بیماران مبتلا به سرطان پروستات و احتمالا هر فرد دیگری با هر نوع سرطانی ارائه می‌دهد که اگر نه هر روز، بیشتر روزها، باید ورزش کنند تا محیطی شیمیایی در بدن خود ایجاد کنند که تکثیر سلول‌های سرطانی را سرکوب می‌کند.»

این پژوهش در مجله سرطان پروستات و بیماری‌های مربوط به پروستات (Prostate Cancer and Prostatic Diseases)  منتشر شده است.

SWNS