شورش حامیان بولسونارو؛ حکم جلب دو مقام امنیتی برزیل صادر شد

هزاران نفر از حامیان بولسونارو روز یکشنبه ۸ ژانویه کنگره، کاخ ریاست جمهوری و دادگاه عالی را اشغال کردند

مقام‌های برزیل برای برخورد با جمعیتی که به کنگره و ساختمان‌های دولتی حمله کردند، حکم جلب دو مقام ارشد پیشین را صادر کردند.

به گزارش ای‌اف‌پی، یکی از آن‌ها اندرسون تورس، وزیر دادگستری دولت ژاییر بولسونارو، رئیس‌جمهوری پیشین برزیل، و از حامیان نزدیک او است که اخیرا رئیس امنیت پایتخت بود. او پس از خشونت‌های روز یکشنبه ۸ ژانویه، اخراج شد.

الکساندر مورائس، قاضی دادگاه عالی برزیل، گفت اهمال تورس هنگامی که هزاران نفر از حامیان بولسونارو کنگره، کاخ ریاست جمهوری و دادگاه عالی را اشغال کردند عملی «مجرمانه» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین حکم جلب فابیو آگوستو، فرمانده پلیس نظامی پایتخت را که او نیز پس از شورش روز یکشنبه از کار برکنار شد، صادر کرد. بر اساس گزارش‌ها، او اکنون در بازداشت به سر می‌برد.

تورس هنگام شورش حامیان بولسونارو برای تعطیلات به آمریکا رفته بود. او هرگونه دخالت و مشارکت در این شورش را تکذیب کرد و گفت به برزیل بازمی‌گردد و از خودش دفاع می‌کند.

بولسونارو نیز از اواخر دسامبر در آمریکا به سر می‌برد و در مراسم تحلیف جانشینش، لوییز ایناسیو لولا داسیلوا، شرکت نکرد.

در پی شورش حامیان بولسونارو، نیروهای امنیتی پایتخت به‌دلیل عملکردشان آماج انتقاد بوده‌اند. ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است برخی از آن‌ها را نشان می‌دهد که به‌جای مداخله و ممانعت از خشونت، مشغول فیلم‌ گرفتن بودند.

پلیس تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر را دستگیر کرده است و روز سه‌شنبه ۱۰ ژانویه اعلام کرد «۵۹۹ نفر از آن‌ها به دلایل بشردوستانه آزاد شده‌اند، که بیشتر سالمندان، افراد دچار مشکلات سلامتی، افراد بی‌خانمان و زنانی بودند فرزند داشتند».

بولسونارو مدعی است که شکستش در انتخابات به دلیل توطئه دادگاه‌های برزیل و مسئولان برگزاری انتخابات بوده است.

بیشتر از جهان