یورش حامیان بولسونارو به ساختمان کنگره برزیل

حامیان رئیس‌ جمهوری راستگرای سابق برزیل با گاز اشک‌آور نیروهای امنیتی مواجه شدند

صدها نفر از حامیان ژائیر بولسونارو، رئیس‌ جمهوری سابق برزیل، روز یکشنبه، ۸ ژانویه (۱۸ دی)، به ساختمان کنگره برزیل یورش بردند، اما پلیس این کشور با گاز اشک‌آور جلو آن‌ها را گرفت. بولسونارو در انتخابات اخیر ریاست ‌جمهوری شکست خورد و جای خود را به لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا،‌ رئیس‌ جمهوری چپگرا، داد که از هفته پیش کار خود را در این جایگاه آغاز کرد. 

مسئولان از چندی پیش دور ساختمان کنگره را در برازیلیا حصار کشیده‌ بودند، اما حامیان بولسونارو که حاضر نیستند شکست او را بپذیرند، از این حصارها بالا رفتند و روی سقف ساختمانی در آن نزدیکی گرد آمدند. آنها سپس موفق شدند به صحن کنگره، دیوان عالی، و «پلان آلتو»، کاخ ریاست ‌جمهوری، راه یابند.

فلاویو دینو، وزیر دادگستری کابینه لولا، روز شنبه به ارتش اجازه داده بود که دور ساختمان کنگره را حصار بکشد. در حال حاضر نه لولا در قصر «پلان آلتو» است و نه کنگره جلسه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بولسونارو مدت کوتاهی پیش از سوگند خوردن لولا، از برزیل رفت و به ایالت فلوریدای آمریکا نقل‌مکان کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا و متحد سیاسی بولسونارو در دوران ریاست‌جمهوری او، نیز در آنجا سکونت دارد.

از روز ۳۰ اکتبر که لولا در دور دوم انتخابات بر بولسونارو پیروز شد، حامیان رئیس‌ جمهوری راستگرای شکست‌خورده به اقداماتی همچون انسداد جاده‌ها، آتش زدن وسایل نقلیه و تجمع بیرون ساختمان‌های نظامی دست زده‌اند. آن‌ها از ارتش می‌خواهند که با کودتا وارد کار شود و قدرت را تصاحب کند. بولسونارو خود زمانی سروان ارتش بود و معمولا از دوران دیکتاتوری نظامی برزیل (۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵) با تحسین سخن می‌گوید.

اختلاف لولا و بولسونارو در دور دوم کمتر از ۲ درصد بود و پیروزی لولا صرفا با همراهی بسیاری از نیروهای میانه‌رو ممکن شد. کارشناسان معتنقدند که رئیس‌ جمهوری چپگرا اینک باید بکوشد از اختلافات درون جامعه و فضای دوقطبی در برزیل بکاهد.

بیشتر از جهان