فرمانداری برزیلیا از بازداشت ۴۰۰ نفر از حمله‌کنندگان به کنگره برزیل خبر داد

روسای جمهوری، مجلسین و دیوان عالی برزیل با امضای یک فرمان مشترک حمله هواداران بولسونارو به ساختمان کنگره این کشور را «اقدام به کودتا» خواندند

در تازه‌ترین تحولات مربوط به یورش طرفداران ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری سابق برزیل، به ساختمان کنگره این کشور، وبسایت آکسیوس روز دوشنبه، ۹ ژانویه ۲۰۲۳، از بازداشت بیش از ۴۰۰ تن از افرادی خبر داد که در حمله روز یکشنبه به کنگره برزیل مشارکت داشتند.

به‌گزارش آکسیوس، ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری جدید برزیل، به همراه رئیس مجلس علیا، رئیس مجلس سفلی و همچنین رئیس دیوان عالی برزیل، فرمانی را امضا کردند که در آن از وقایع روز یکشنبه تحت عنوان «اقدام به کودتا در برزیلیا» یاد شده است.

از سوی دیگر رئیس جمهوری برزیل روز دوشنبه از کاخ ریاست جمهوری این کشور دیدار کرد تا خسارت‌های وارد شده به این ساختمان را از نزدیک ببیند و پس از آن با انتشار توییتی در حساب کاربری خود به افکار عمومی برزیل اطمینان داد که عوامل حمله روز یکشنبه «شناسایی و مجازات» شوند.

صدها تن از حامیان بولسونارو در روز یکشنبه، ۸ ژانویه، در اعتراض به نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، که روز ۳۰ اکتبر سال گذشته میلادی اعلام شد، به ساختمان کنگره این کشور یورش بردند و با نیروهای پلیس شهر برزیلیا درگیر شدند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه از حامیان رئیس جمهوری سابق برزیل، که حاضر به پذیرش شکست نامزد مورد حمایت‌شان نیستند، با وجود آنکه نیروهای پلیس گرداگرد ساختمان کنگره را حصار کشیده بودند، از این حصارها بالا رفتند و موفق شدند خود را به صحن کنگره، دیوان عالی و کاخ ریاست جمهوری برسانند.

از این‌رو فرماندار شهر برزیلیا شامگاه یکشنبه، با انتشار توییتی در حساب کاربری خود، نوشت نیروهای تحت فرمانش موفق شده‌اند بیش از ۴۰۰ تن از افرادی که در حمله به ساختمان کنگره، دیوان عالی و کاخ ریاست جمهوری نقش داشته‌اند بازداشت کنند. او همچنین در این توییت تاکید کرد این افراد «هزینه جنایت‌هایی که مرتکب شده‌اند» را پرداخت خواهند کرد.

از سوی دیگر بولسونارو نیز با انتشار رشته توییتی در حساب کاربری خود، حمله یکشنبه حامیانش به ساختمان کنگره را محکوم کرد و در این مورد نوشت تظاهرات مسالمت‌آمیز بخشی از دموکراسی به‌حساب می‌آید، اما «حمله و تخریب ساختمان‌های عمومی»، مانند آنچه روز یکشنبه در شهر برزیلیا رخ داد، نمی‌تواند بخشی از یک دموکراسی باشد.

بولسونارو در عین‌حال ادعای لولا مبنی بر اینکه رئیس جمهوری سابق برزیل در این حمله‌ها نقش دارد را رد کرد و در این‌باره گفت لولا سندی برای اثبات این ادعای خود ندارد.

با تمامی این اوصاف، بولسونارو بارها ادعای تقلب در انتخابات اخیر ریاست جمهوری را مطرح کرده بود، بی‌آنکه برای ادعای خود اسناد و مدارکی متقن ارائه دهد. با این‌وجود دادگاه انتخاباتی برزیل ادعاهای او را مورد بررسی قرار داد، اما ریاست این دادگاه در روز چهارشنبه هفته گذشته، ضمن تایید نتایج انتخابات، ادعای بولسونارو در این زمینه را «مضحک و غیرقانونی» خواند و گفت طرح چنین ادعاهایی توطئه‌ای علیه «دموکراسی» و «حاکمیت قانون» است.

بیشتر از جهان