برخی مهاجران افغان در آمریکا ممکن است برای امنیت ملی این کشور خطرناک باشند

هزاران افغان بدون ارائه مدارک معتبر به آمریکا منتقل شده‌اند

پس از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان حدود ۷۹ هزار شهروند این کشور به آمریکا منتقل شدند-BELEN DIAZ / AFP

در مدت ۱۵ روز عملیات تخلیه افغانستان که از ۱۵ تا ۳۱ اوت ۲۰۲۱ ادامه داشت، دولت آمریکا و متحدانش حدود ۱۲۰ هزار افغان را از طریق فرودگاه کابل از این کشور خارج کردند. در این میان، ۷۹ هزار افغان به‌سرعت به آمریکا منتقل شدند و در چارچوب برنامه اعطای ویزای بشردوستانه موقت، اجازه یافتند به مدت دو سال در این کشور اقامت کنند.

با گذشته یک سال و نیم از آن زمان، حالا دولت آمریکا می‌گوید ممکن است برخی از این افراد  برای امنیت ملی این کشور خطرناک باشند. روزنامه واشنگتن تایمز در مطلبی تازه نوشت که بر اساس بررسی‌های تازه دفتر بازرس کل وزارت امنیت داخلی آمریکا، تعدادی از افغان‌هایی که به این کشور رسیده‌اند، احتمالا برای امنیت این کشور مطلوب نیستند.

وزارت امنیت داخلی در همان روزهای اول، دو شهروند افغانستان را که به آمریکا رسیده بودند، افراد خطرناک معرفی و از این کشور اخراج کرد. هزاران شهروند دیگر افغانستان هم که به کمپ‌های موقت در قطر، امارات متحده عربی، آلبانی، آلمان و چند کشور آفریقایی انتقال یافته بودند، ماه‌هایی طولانی را در این کمپ‌ها در انتظار بررسی مدارکشان گذراندند. اما آنچه برای دولت آمریکا نگران‌کننده است، بررسی بسیار سطحی و پیش‌پا‌افتاده آن ۷۹ هزار شهروند افغانستان است که در روزهای نخست به آمریکا رسیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، وعده داد که هیچ شهروند افغانستان بدون بررسی‌های امنیتی به خاک آمریکا قدم نخواهد گذاشت، به گفته روزنامه واشنگتن تایمز، اداره فدرال آمریکا در این امر به‌شدت مسامحه کرده است. به طور مثال در حدود یک هزار و ۳۰۰ افغان بدون گرفتن اثر انگشت به آمریکا رفته‌اند. ۳۵ نفر هم بدون اینکه وضعیت سبز انتقال را کسب کنند به آمریکا رسیده‌اند. همچنین از میان این ۷۹ هزار نفر، ۴۱۷ تن نتوانستند نام واقعی خود را بگویند و ۲۴۲ نفر نام‌خانوادگی نامعلوم داشتند و ۱۱ هزار نفر هم اول ژانویه را روز تولد خود اعلام کرده‌اند. هشت هزار نفر هم یا شماره شناسایی مخدوش دارند یا کلا شماره شناسایی ندارند.

در میان این افراد، حتی کسانی هستند که همان روزهای نخست سقوط جمهوریت، از زندان آزاد شدند و حالا سر از آمریکا درآورده‌اند. دفتر بازرس کل آمریکا می‌گوید، ۵۰ تن از افرادی که به آمریکا آمده‌اند، شناسایی شدند و می‌توانند برای امنیت ملی این کشور خطرساز باشند.

البته به گفته وزارت امنیت داخلی، برخی از مشکلات زیاد نگران‌کننده نیستند. به طور مثال در افغانستان استفاده از نام‌خانوادگی زیاد مرسوم نیست و اکثر افغان‌ها روز تولد خود را به یاد ندارند و نمی‌توانند سن و سال دقیق خود را مشخص کنند.

خطرات مربوط به افغان‌های منتقل‌شده به آمریکا در همان روزهای اول آشکار شد؛ وقتی در اکتبر ۲۰۲۱ یک افغان تازه‌رسیده به آمریکا طی عملیات تخلیه در هتلی در مونتانا به یک دختر جوان ۱۸ ساله تجاوز کرد و یک مرد دیگر نیز سه تن را در نیومکزیکو به قتل رساند و مردی دیگر نیز کودکی سه ساله هدف آزار قرار داد.

افغان‌هایی که تازه به آمریکا آمده‌اند، با واکنش‌های مختلف شهروندان آمریکایی روبرو شدند. در حالی که تعدادی از مردم تلاش می‌کنند با ارائه کمک‌های مختلف به این مهاجران تازه‌رسیده، زمینه اقامت راحت آنان در در آمریکا را میسر کنند، عده‌ای دیگر با خشونت و تندی با افغان‌ها برخورد می‌کنند. اخیرا یک افغان که سال‌ها در کنار نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان خدمت کرده و با ویزای ویژه مهاجرت به آمریکا آمده بود، در شهر دورهام به قتل رسید. قاتل او هنوز معلوم نشده و مشخص نیست او که در شهر دورهام راننده تاکسی ( اوبر) بود، چرا کشته شده است.

برخی سناتورهای آمریکایی معتقدند برای اعطای اقامت دائم به افغان‌های تازه‌وارد بررسی‌های بیشتری لازم دارد. آنان با تصویب قانون تعدیل افغانستان در کنگره مخالفت کرده‌اند و به این ترتیب در حالی که به پایان اعتبار ویزای بشردوستانه موقت نزدیک به ۷۹ هزار افغان تنها شش ماه باقی مانده، این قانون همچنان در راهروهای کنگره آمریکا سرگردان است.

بیشتر از جهان