خلبان آمریکایی افغان‌تبار، به مهاجران افغان در آمریکا امید می‌بخشد  

«افغان‌هایی که تازه به آمریکا آمده‌اند، ناامید نباشد؛ زندگی خوبی خواهند داشت»

زاک خوگیانی، خلبان آمریکایی افغانستانی تبار - عکس از سی ان ان

زاک خوگیانی ۵۳ ساله، شهروند آمریکایی افغان‌تباری، است که در ۹ سالگی با خانواده‌اش افغانستان را ترک کرده و به ایالات متحده پناه برده است تا به دست رژیم وقت کشته نشوند. او اکنون خلبان خطوط هوایی یونایتد در آمریکا و از جمله خلبانانی است که پس از سقوط کابل به دست طالبان، در روند انتقال افغان‌ها به آمریکا داوطلبانه همکاری کرده است. 

خوگیانی برای دیدار با مهاجرانی که پس از سقوط کابل با هلی‌کوپتر‌های نظامی آمریکایی به آلمان انتقال یافته بودند، به این کشور سفر کرد. او در مدت ۹ روز در سه پرواز با هزار مسافر افغان از اروپا به ایالات متحده همراه شد و به‌عنوان مترجم و نمادی از آینده‌ای روشن‌تر به پناهجویان تازه‌وارد به آمریکا کمک کرد.  

خوگیانی که خود نیز پس از فرار از افغانستان دیگر امیدی به زندگی نداشته و آینده را مبهم می‌دیده، به آرزوهایی که داشته، دست یافته و حالا می‌کوشد چنین پیامی را به مهاجران جدید افغان نیز انتقال دهد تا احساس ناامیدی نکنند.

خوگیانی به سی‌ان‌ان گفته است: «۹ ساله بودم که شرایط مشابهی را تجربه کردم. دوباره همه‌چیز و با عجله برگشت و سخت‌تر از آن چیزی بود که فکر می‌کردم اما افغان‌هایی که به آمریکا آمدند ناامید نباشد؛ زندگی خوبی خواهند داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته سی‌ان‌ان، زاک خوگیانی، در نخستین دیدار با پناهجویان افغان به زبان‌های پشتو و فارسی که از زبان‌های رایج‌ افغانستان‌اند با آن‌ها از امیدها و آینده روشن حرف زده که تعجب و شادمانی پناهجویان افغان را در پی داشته است. آن‌ها که می‌دیدند خلبان پرواز هم‌وطنشان است، راحت و بی‌دلهره پرسش‌های که در ذهن داشتند را مطرح می‌کردند و خوگیانی به آنان نوید داده است که می‌توانند به یک زندگی خوب و خوش امید داشته باشند و به آرزوهایی دارند برسند. 

 خوگیانی به سی‌ان‌ان گفته است: «آن‌ها پس از آنکه فهمیدند من نیز افغانم و توانسته‌ام در آمریکا خلبان شوم، به لباس خلبانی‌ام خیره می‌شدند و افتخار می‌کردند. من نیز به آن‌ها امید دادم که آینده‌‌ای روشن در پیش دارند.»

این خلبان آمریکایی افغان‌تبار که اکنون با خانواده‌‌ خود در فینیکس آریزونا زندگی می‌کنند، در تلاش است از افغان‌های تازه‌وارد به ایالات متحده حمایت کند تا بتوانند دوباره به زندگی عادی بازگردند. زاک خوگیالی بر این باور است که افغان‌ها هرگز در برابر مشکلات و چالش‌ها تسلیم نخواهند شد و با مبارزه و تلاش، دوباره و بهتر از گذشته، زندگی‌ خود را می‌سازند.

بیشتر از جهان