نشست مجمع جهانی اقتصاد هفته آینده برگزار می‌شود

جنگ روسیه و اوکراین و سیاست‌های سختگیرانه کرونا در چین باعث تضعیف اقتصاد جهانی شده است

مجمع امسال بین ۱۶ تا ۲۰ ژانویه برگزار خواهد شد-FABRICE COFFRINI / AFP

رهبران ۵۲ کشور جهان و ۶۰۰ سرمایه‌دار و مدیر ارشد اجرایی، هفته آینده در شهر داووس سوئیس گرد هم می‌آیند و در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد شرکت می‌کنند. این نشست در مجموع، حدود ۲۷۰۰ تن از شخصیت‌های کلیدی جهان از جمله در زمینه سیاست و اقتصاد را از ۱۳۰ کشور گرد هم خواهد آورد. موضوع این نشست «همکاری در یک دنیای تکه‌تکه شده» است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان‌دهندگان این مجمع گفتند ترکیبی از نخبگان، رهبران سیاسی و فرهنگی ، مدیران کسب و کار و روسای سازمان‌های بین‌المللی در این مجمع شرکت می‌کنند. با شروع سال ۲۰۲۳، این مقام‌ها در مورد چالش‌های سال جاری، به‌ویژه جنگ و درگیری، فشارهای اقتصادی و تغییرات آب و هوایی بحث می‌کنند.

بورگه برَنده، رئیس مجمع جهانی اقتصاد، با اشاره به فشارهای اقتصادی، افزایش قیمت مواد غذایی و گرمایش زمین گفت: «هیچ شکی وجود ندارد که پنجاه‌وسومین نشست سالانه داووس در پیچیده‌ترین پس‌زمینه ژئوپلیتیکی و اقتصادی در دهه‌های اخیر برگزار می‌شود.»

جنگ تقریبا یک ساله روسیه و اوکراین و سیاست‌های سختگیرانه کرونا در چین باعث تضعیف اقتصاد جهانی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس مجمع جهانی اقتصاد به «رکورد مشارکت» در این نشست اشاره کرد و گفت از ۵۲ رهبر  کشورهای جهان که در نشست حضور دارند، بیش از نیمی از ‌آن‌ها از اروپا می‌آیند. یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، گوستاوو پترو، رئیس‌جمهوری کلمبیا، و مارکوس جونیور،‌ رئیس‌جمهوری فیلیپین، از جمله رهبرانی‌اند که در این مجمع حضور خواهند داشت. انتظار می‌رود نزدیک به ۳۰۰ وزیر نیز در این مجمع شرکت کنند.

بورگه برَنده همچنین افزود برخی از هیئت‌‌ها، به‌دلایل امنیتی درخواست کرده‌اند که نام شرکت‌کنندگان آن‌ها فورا به‌اشتراک گذاشته نشود.

مجمع امسال بین ۱۶ تا ۲۰ ژانویه برگزار خواهد شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز در این مجمع حضور خواهد داشت.

رهبرانی که در مجمع جهانی اقتصاد حضور دارند، بار دیگر به‌دلیل پرواز به این شهر با استفاده از جت‌های شخصی و بالگردهای خصوصی و تولید گاز‌های گل‌خانه‌ای بیشتر مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، در نشست خبری روز سه‌شنبه (۱۰ ژانویه) در پاسخ به سوال در مورد روش سفر آنتونیوگوترش گفت دبیرکل همیشه با هواپیماهای تجاری سفر می‌کند.

بر اساس آنچه در وب‌سایت رسمی مجمع جهانی اقتصاد آمده است: «رهبران باید به نیازهای فوری مردم رسیدگی کنند و همچنین، تا پایان این دهه چهارچوب یک طرح برای دنیایی پایدارتر و مقاوم‌تر را برنامه‌ریزی کنند.»

بیشتر از اقتصاد