هشدار اتحادیه اروپا به بریتانیا در نشست داووس

شرط دسترسی به بازار مشترک رعایت مقررات اتحادیه اروپا است

اورزولا فون در لاین، رئیس جدید کمیسیون اروپا در نشست داووس -  REUTERS/Denis Balibouse

اورزولا فون در لاین، رئیس جدید کمیسیون اروپا، می گوید اگر بریتانیا پس از برگزیت به رعایت قوانین و مقررات اتحادیه اروپا ادامه ندهد، موقعیتش در دسترسی به بازار مشترک تضعیف خواهد شد.

خانم فون در لاین در نطقی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، هشدار داد که اگر اوضاع چنین شود (بریتانیا از مقررات اتحادیه اروپا پیروی نکند) «بیش از پیش» میان بریتانیا و اتحادیه اروپا «فاصله» خواهد افتاد.

او همچنین در رد شایعات مبنی بر این که مذاکرات بازرگانی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا تا ماه مارس به تعویق خواهد افتاد، تاکید کرد که گفت‌وگوها در ماه فوریه آغاز خواهد شد.

پیشتر، ساجد جاوید، وزیر دارایی بریتانیا، گفته بود که دلیلی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا وجود ندارد، مگر آن که این کشور مقررات اتحادیه اروپا را کنار بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم فون در لاین ضمن اشاره به این که «گفت‌وگوهای ما با دوستان بریتانیایی‌مان در ماه فوریه آغاز خواهد شد»، گفت که مسئولان «شب و روز» برای رسیدن به  یک توافق تلاش می‌کنند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، ضرب‌العجل دستیابی به توافق بازرگانی را با اتحادیه اروپا،  پایان دوره انتقالی در ماه دسامبر سال جاری تعیین کرده است. اگر تا آن هنگام میان بریتانیا و اتحادیه اروپا توافق نشود، موسسات  بریتانیایی با تعرفه‌ها و محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهند شد که می‌تواند آن‌ها را به ورشکستگی بکشاند.

خانم فون در لاین، در کنفرانس مطبوعاتی مجمع جهانی اقتصاد گفت:«هرچه بریتانیا به اتحادیه اروپا نزدیکتر باشد، دسترسی‌اش به بازار مشترک آسان‌تر خواهد بود.» 

«اگر بریتانیا عکس این تصمیم بگیرد و بخواهد فاصله بیشتری از اتحادیه اروپا بگیرد، فاصله‌اش با بازار مشترک نیز که در آن فرصت‌ها برای همه یکسان است و نقل و انتقال کالا، پول و خدمات آزاد است، بیشتر خواهد شد.»

آقای جاوید که او هم در مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی کرد، گفت که بریتانیا «قطعا» تا تاریخ ۳۱ دسامبر با اتحادیه اروپا به یک توافق دست خواهد یافت.

او افزود:«هر دو طرف سخت معتقدند که این امر امکان پذیرخواهد بود.»

«البته هر دو طرف متوجهند که وقت تنگ است و بسیار چیزها باید در فرصتی که داریم، حل و فصل شود، اما امکان انجام آن وجود دارد. امکان آن به نفع هردو طرف وجود دارد. ما خواهان بازرگانی آزاد، تعرفه آزاد، و نبود سهمیه‌بندی کالا هستیم که شامل خدمات هم بشود.»  

قرار است بریتانیا در پایان ماه ژانویه و تصویب توافق برگزیت، از عضویت در اتحادیه اروپا خارج شود.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد