هر سال ۱۰ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج می‌شود

شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از سایر شرکت‌ها به‌دلیل محدودیت اینترنت در حال فرار از کشور‌ و مستقرشدن در امارات متحده عربی، عراق، کانادا و ترکیه‌اند

پایگاه خبری انتخاب از تشدید فرار سرمایه از ایران خبر داد و به نقل از مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، نوشت که در ۱۰ سال گذشته سالانه حدود ۱۰میلیارد دلار خروج سرمایه رسمی از کشور اتفاق افتاده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین تاکید کرد که این ۱۰میلیارد دلار خروج سالانه سرمایه، تنها آمار رسمی است و اگر آمار غیررسمی را به آن اضافه کنیم، این رقم بسیار بیشتر خواهد بود. او پیش‌تر گفته بود که در چهار سال اخیر بیش از ۴۵ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است، اما آمار واقعی بسیار بیشتر از این رقم است.

انتخاب به نقل از روزنامه اطلاعات نوشتکه فقط در یک‌ونیم سال اخیر و براساس آمارهای مقام‌های تجارت بخش خصوصی، بخش صنعت و تجارت ایران به‌تنهایی ۷۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج و به کانادا انتقال داده است. مدیرعامل انجمن بازرگانی ایران و کانادا که این آمار را به روزنامه اطلاعات داده، همچنین گفت که این ۷۰میلیارد دلار سرمایه در کانادا در بخش صنعت و به‌ویژه بخش ساخت‌وساز فعال‌اند. با این حال، در زمان انتشار این گزارش، بانک مرکزی آن را تکذیب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش انتخاب، خرید ملک ساده‌ترین راهکار برای خارج‌کردن سرمایه از کشور است و طبق داده‌های مرکز آمار، فقط در ماه سپتامبر ۲۰۲۲، ایرانی‌ها بعد از روس‌ها، رکورددار خرید ملک در ترکیه بوده‌اند. طبق این آمار، ایرانی‌ها در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۲، ۶۰۰ ملک در ترکیه خریده‌اند. 

انتخاب نوشته است: «ایرانی‌ها در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۶۵۰ ملک، در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۴۰۰ ملک و در سال ۲۰۲۰ بیشتر از هفت هزار ملک خریداری کرده‌اند. در سال ۲۰۲۱ نیز طبق آمار‌های منتشرشده ایرانی‌ها حدود ۱۳هزار ملک در ترکیه خریده‌اند. سرجمع داده‌های این رسانه نشان می‌دهد ایرانی‌ها ماهانه ۱۳۰ تا ۱۵۰میلیون دلار برای خرید ملک در ترکیه سرمایه‌گذاری کردند.»

ترکیه، قبرس شمالی، امارات متحده عربی و کانادا از مقاصد خروج سرمایه ایرانیان برای خرید ملک به‌شمار می‌روند.

پایگاه خبری انتخاب بی‌ثباتی اقتصادی گسترده در کشور، ازجمله تورم بالا و رشد افسارگسیخته نرخ ارز را که به کاهش شدید ارزش پول ملی منجر شده است، مهم‌ترین عامل فرار سرمایه از کشور می‌داند. دیگر عوامل برشمرده‌شده برای فرار سرمایه، فضای ناامن کسب‌وکار و مقررات دست‌وپاگیر عنوان شده است.

انتخاب همچنین از اعتراضات نزدیک به ۴ ماه اخیر در ایران و «قطع و محدودیت گسترده اینترنت» در کشور به‌عنوان دیگر دلایل فرار سرمایه نام برده است. انتخاب نوشته است که شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین (استارت‌آپ‌) بیش از سایر شرکت‌ها به‌دلیل محدودیت اینترنت درحال فرار از کشور‌ و مستقرشدن در امارات متحده عربی، عراق، کانادا و ترکیه‌اند. این رسانه همچنین نوشته است: «برخی از کارشناسان نیز تلویحا این موضوع را تایید کرده و از استقرار تیم فنی شرکت‌ها در کشور‌های دیگر صرفا به‌دلیل محدودیت گسترده اینترنت خبر داده‌اند که به نوعی مهر تاییدی بر مهاجرت استارت‌آپ‌هاست.»

محدودیت شدید اینترنت در ایران، امنیتی‌شدن فضای کسب‌و‌کارها به‌ویژه پس از اقدامات دولت در راستای تنبیه‌ مغازه‌دارانی که در همراهی با اعتصابات سراسری مغازه‌های خود را می‌بستند، فضای عمومی جامعه ایران را به سرمایه‌گذاری در داخل کشور به‌شدت بدبین کرده است. این وضعیت درصورت انجام‌نشدن تغییر سیاسی در ایران به مهاجرت گسترده سرمایه‌های مادی و انسانی خواهد انجامید که ضربه شدیدی به توسعه اقتصادی ایران در دراز مدت وارد خواهد کرد.

بیشتر از اقتصاد