ادامه فشارها بر روزنامه‌نگاران؛ سعید سیف بازداشت شد

مهدی بیک یک روز پس از بازداشتش، در تماس با همسرش اعلام کرد که دست به اعتصاب غذا زده است

در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی ۷۵ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند - ایندیپندنت فارسی

سعید سیف، مدیرمسئول سایت خبری دیده‌بان ایران، بازداشت شد. در راستای بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران، ظهر روز شنبه ۱۷ دی، یک روزنامه‌نگار دیگر نیز بازداشت شد. عسل اسماعیل‌زاده، همسر سعید سیف، در گفت‌وگو با شرق این خبر را تایید کرد و گفت: «سعید پس از چند بار احضار به دادسرای اوین جهت توضیحات، بازداشت شد.»

پیش از این، صبح روز جمعه ۱۶ دی، نیز مهدی بیک، دبیر سیاسی روزنامه اعتماد، بازداشت شد. همسر این روزنامه‌نگار، با اعلام این خبر نوشت: «همسرم مهدی بیک، دبیر سرویس سیاسی روزنامه اعتماد، دیروز توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و موبایل، لپ‌تاپ و وسایلش ضبط شد.»

مهدی بیک یک روز پس از بازداشتش، در تماس با همسر خود اعلام کرد که دست به اعتصاب غذا زده است. این روزنامه‌نگار پیش از این، خبرهای مربوط به محمدمهدی کرمی و دیگر زندانیان خیزش سراسری را پوشش داده بود. همسر مهدی بیک با اشاره به این موضوع و خبر اعدام محمدمهدی کرمی نوشت: «طی تماس کوتاهی که با همسرم داشتم، اعتصاب غذا کرده، نمی‌دو‌نم خبر دردناک مهدی کرمی رو به گوشش رسوندن یا خیر؟ ناله‌های مادرش در ذهنم است: آقا مهدی تو رو خدا تا دیر نشده کمکمون کنید.»

اشاره او به مصاحبه همسرش با مادر محمدمهدی کرمی، ساعاتی پس از شنیدن تایید حکم اعدام پسرش، است.

"آقامهدی توروخداتادیرنشده کمکمون کنید"
صحبت بامادر #محمد_مهدی_کرمی ساعاتی پس ازشنیدن تاییدحکم اعدام پسرش،هرلحظه اش دردناک وغمباره
آقاماشاالله میگه،این زن اززمان تایید حکم اعدام پسرش،مدام فقط میلرزه
عجیبه که دیگه خواستشون بخشش نیست،فقط داشتن وکیله
لطفااین رشتوروبازنشرکنید،شاید... pic.twitter.com/jiIuH93whL

روز جمعه همچنین ویدیویی از یلدا معیری، عکاس خبری، منتشر شد که بر اساس آن یلدا معیری با لباس پاکبانی در حال جارو کردن یک کوچه بود. در این ویدیو یلدا معیری با اشاره به حکم دادگاه در مورد «ارائه خدمات عمومی رایگان به‌عنوان پاکبان در پارک بانوان به مدت دو ماه»، اعلام کرد: «بعد از ۲۳ سال کار عکاسی خبری در ایران من علنا سه سال است که اجازه هیچ کار رسانه‌ای و عکاسی خبری در ایران را ندارم و با پوشیدن این لباس خواستم اعلام کنم که من نه‌تنها هیچ مشکلی با این شغل و پوشیدن لباس این حرفه شریف ندارم، بلکه وقتی اجازه عکاسی از واقعیات سرزمینم را نداشته باشم، با کمال میل به انجام این کار می‌پردازم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین به شش سال حبس تعزیری، منع خروج از کشور، منع استفاده از موبایل و ابزار هوشمند، منع اقامت در تهران و شهرهای هم‌جوار (‌هر یک به مدت دو سال) و تهیه پژوهش‌‌نامه ۱۰۰ صفحه‌ای از آثار مرتضی مطهری محکوم شده است.

روابط عمومی قوه قضاییه پس از انتشار این ویدیو به آن واکنش نشان داد و در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «یلدا معیری که در پی حضور در اغتشاشات اخیر در تهران بر اساس اتهامات ضد امنیتی و حمایت از اغتشاشات در فضای ‌مجازی بازداشت شده بود، چندی پیش با قید وثیقه از زندان آزاد شد. بازداشت این متهم هیچ ارتباطی با فعالیت رسانه‌ای او نداشته و این فرد در صحنه اغتشاشات و به‌دلیل اتهامات ضد امنیتی بازداشت شده است. بر اساس بخشی از حکم بدوی دادگاه برای این فرد، او به خدمات عمومی رایگان در پارک بانوان محکوم شده است.»

علی مطهری، نماینده سابق مجلس ایران، نیز در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در‌مورد استفاده از آثار پدرش، مرتضی مطهری، به‌عنوان مجازات واکنش نشان داده و گفته است چنین حکمی می‌تواند «آثار منفی، هم در شخص محکوم و هم در جامعه داشته باشد».

همچنین پیش از این اعلام شده بود که این عکاس خبری، به هنگام بازداشت نیز مورد تعرض جنسی قرار گرفته بود.