بازداشت و احکام سنگین؛ جزای همراهی معلمان و دانش‌آموزان با مردم

معلمان؛ حسین شمایلی، کیومرث واعظی و حمید جعفری نصرآبادی، درمجموع به بیش از ۱۶ سال حبس محکوم شدند

معلمان و دانش‌آموزان در کنار یکدیگر بیش از صد روز است که دست از مبارزه با جمهوری اسلامی نکشیده‌اند و دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی نیز به برخوردهای غیرقانونی و خارج از اصول قضایی با معترضان ادامه می‌دهند - Telegram/@kashowra

در ادامه فشارها بر فعالان صنفی، معلمان؛ علی حسین شمایلی و کیومرث واعظی، دو معلم اهل سنقر، در‌مجموع به ۱۱ سال و ۱۰ ماه حبس محکوم شدند. این دو معلم کرد اداره آموزش‌وپرورش شهرستان سنقر و کلیایی، از توابع استان کرمانشاه، با اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام و تحریک و اغوای مردم» روبرو شده بودند. از سوی دیگر، دادگاه انقلاب و دادگاه عمومی کاشان نیز در احکامی، حمید جعفری نصرآبادی، از معلمان این شهر را به پنج سال زندان محکوم کرد.

حمید جعفری نصرآبادی، معلم، نویسنده و مربی فوتبال در کاشان که ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در مدرسه بازداشت شده بود، در دادگاه عمومی به سه سال حبس، علاوه بر محکومیت قبلی در دادگاه انقلاب، محکوم شد. او به جرم نوشتن و انتشار مطلب در فضای مجازی، درمجموع به حدود پنج سال حبس محکوم شده است. نصرآبادی که در دادگاه انقلاب به ۱۵ ماه و یک روز حبس به‌اتهام توهین به رهبری، هفت ماه و یک روز حبس به‌اتهام تبلیغ علیه نظام، دو سال ممنوع‌الخروجی، انفصال‌ازخدمت و محرومیت از خدمات عمومی محکوم شده بود، در دادگاه عمومی به موارد جدیدی محکوم شده است. در دادگاه عمومی که اخیرا نتیجه آن به او اعلام شده، به دو سال حبس به‌اتهام نشر اکاذیب و یک سال حبس به‌اتهام تمرد از دستور مامور قضایی محکوم شده است.

او در دوران دانشجویی در دهه ۸۰ نیز به‌اتهام انتشار نشریه دانشجویی، یک سال و نیم در زندان اوین محبوس بوده است.

سمیه معصومی، معلم ۳۸ ساله اهل کرج، نیز بیش از دو ماه است که بلاتکلیف در زندان به سر می‌برد. سمیه معصومی، دبیر زبان انگلیسی و مادر کودکی ۹ ساله است که ۶۱ روز پیش، ۱۲ آبان، طبق عادت هر هفته سر مزار برادر، پدر و مادرش می‌رفت که تنها به‌دلیل حضور در محل برگزاری چهلم حدیث نجفی، بازداشت شد و بدون حق داشتن وکیل، هم‌اکنون در زندان کچویی کرج است. مسئولان پرونده و دادسرا تا به امروز حاضر به پذیرش وثیقه برای آزادی او نشده‌اند.

معلمان و دانش‌آموزان در کنار یکدیگر بیش از ۱۰۰ روز است که دست از مبارزه با جمهوری اسلامی نکشیده‌اند و دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی نیز به برخوردهای غیرقانونی و خارج از اصول قضایی با معترضان ادامه می‌دهند. به گزارش کمپین فعالین بلوچ، جمعه ۹ دی‌ماه، سه نوجوان به نام‌های بسم‌الله براهویی ۱۷ ساله، اسماعیل سرگلزایی و ابراهیم سرگلزایی، برادران دوقلوی ۱۶ ساله دستگیر شدند. آنان ساکن شیرآباد زاهدان‌اند و در حالی که از نماز جمعه به سمت منازل خود می‌رفتند، نیروهای لباس شخصی با یک خودروی سمند سفید مقابل ورودی شیرآباد آن‌ها را ربودند. از اتهام‌ها، محل نگهداری و وضعیت آنان اطلاعی در دست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه حقوق بشر کردستان نیز اعلام کرد که آرمان محمدی، کودک ١٦ ساله، در جریان اعتراضات مردمی شهر جوانرود در ۱۲ دی‌ماه، زخمی شدە و در بیمارستان تحت مداوا است.

کانال صنفی معلمان ایران نیز فهرستی از معلمان و دانش‌آموزانی که در طی یک هفته گذشته با برخوردهای امنیتی روبرو شده‌اند، جمع‌آوری کرده است. بر اساس این گزارش، امیررضا موسویان، دانش‌آموز ۱۵ ساله، حدود یک ماه پیش بازداشت شده است. امیررضا بعد از بازداشت به کانون اصلاح و تربیت ایلام منتقل و در آنجا زندانی شد و تاکنون در بازداشت به سر می‌برد. این نوجوان در این مدت از داشتن ملاقات و حق داشتن وکیل محروم بوده است.

آلان ویسی، دانش‌آموز ۱۶ ساله اهل شهر جوانرود، نیز در جریان دستگیری‌های گسترده اخیر، روز چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه ۱۴۰۱، به‌دست نیروهای امنیتی شهر جوانرود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

کیفرخواست الماس بزاز قدیم، نوجوان دانش‌آموز ۱۵ ساله، روز شنبه دهم دی‌ماه، در شعبه سوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اهر صادر شد.

بر اساس این کیفرخواست، قرار جلب به دادرسی الماس بزاز قدیم به‌اتهام «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» صادر و به شعبه ۱۰۱ کیفری اهر ارجاع شده است. به گزارش کانال صنفی معلمان ایران، او با صدور قرار وثیقه و کفالت، موقتا و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده است.

زانا صحراگرد، دانش‌آموز ۱۵ ساله، درپی یورش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جوانرود ربوده شده است. گفته می‌شود ماموران به زور اسلحه به منزل عمویش وارد شده‌اند و او را دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

عرشیا تکدستان، نوجوان ۱۸ ساله اهل ‎نوشهر ‎مازندران، نیز در این بین به اعدام محکوم شد. اتهام‌های اصلی عرشیا تکدستان، «افساد فی‌الارض» و «محاربه» بوده که بابت آن به اعدام محکوم شده است. این حکم در شعبه اول دادگاه انقلاب ساری صادر شد. او همچنین با اتهام‌های «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به‌قصد بر‌هم زدن امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری، به‌اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری، به‌اتهام «توهین به رهبری» به تحمل دو سال حبس، با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده است.

اما پدر نیما (اصلان) شفق‌دوست، نوجوان ۱۷ ساله اهل ارومیه که اواخر شهریورماه در محله اسلام‌آباد براثر اصابت گلوله‌های ماموران نظامی جانش را از دست داد‌، براثر فشارهای روحی و روانی ناشی از این اتفاق، دچار سکته قلبی شد و در بیمارستانی در ارومیه جانش را از دست داد.